Permalänk
Medlem

Synpunkter på portfolio

Tjena! Har tagit mig tiden att göra en portfolio till mig själv - huvudsakligen till foto, men även webb. Nu vill jag ha lite synpunkter på den, bra/dåligt?

Carlssonmedia.se

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk

Snabb grejj bara, den vita texten i footern föll mig inte i tycke.

Permalänk
Medlem

Har fått den kommentaren innan, men jag ser inte vad det är med den som är fel :'o Den är inte svår att läsa, och jag bryter "mönstret" om jag ändrar färg på den, tycker jag..

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

Carlssonmedia.se

Permalänk
Hedersmedlem

Tyckte inte den texten var bekväm att läsa faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mYrAns
Har fått den kommentaren innan, men jag ser inte vad det är med den som är fel :'o Den är inte svår att läsa, och jag bryter "mönstret" om jag ändrar färg på den, tycker jag..

Det som gör den svår att läsa är att texten inte riktigt syncar med de skarpa färgändringarna i bakgrunden – det hamnar text ovanpå gränserna vilket är jobbigt för ögat. Sen är kontrasten mellan text och bakgrund låg, och hela footern känns lite underarbetad med all-lowercase text och dylikt. Sånt funkar om man har en liten, diskret footer, men inte riktigt om man har en footer som är så stor som din.

Permalänk
Medlem

Utmärkt val också måste jag säga att basera websiten på WordPress plattformen.

Har du svängt ihop ett theme på egen hand eller haft hjälp ?

lite nyfiken.

Några egna script eller plugins ?

Lycka till i fortsättning.

Inte så tokigt.

Dock så bör du ha någon form av mörk färg som konstrast i footern för texten.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den var super skön! iaf det övre och nedre, fast stilen på innehållet gillade jag inte så mycket
Grymt bra foton!

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Det första intryck jag får av sidan är att den är plottrig.

Footern hade sett bättre ut om den hade varit halva storleken i höjdled, eller mindre. Texten under titeln är svårläst. Använd en större fontstorlek eller fetstil för att fixa det.

Om man sitter vid en mindre skärm så ser man inte hela "om mig" delen som är default när man laddar sidan. Det vore bättre att antingen något annat som som tar upp mindre plats. Det problemet skulle försvinna iofs om du minskar footern.

Jag tycker att ditt fotogalleri skulle vara betydligt snyggare och mer lättnavigerat om du har mer konventionell form och storlek på tumnaglarna. Som det är nu så blir man mest frustrerad över att scrolla i onödan i höjdled. Det hade kunnit vara förlåtligt om tumnaglarna hade varit färre och stått för olika slags foton t.ex. landskap, porträtt etc, men inte när det ser ut så för varje bild.

En mer diskret bakgrunds grafik tycker jag hade gett ett mer professionellt intryck, men när det gäller färger och sånt så är smaken som baken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Det som gör den svår att läsa är att texten inte riktigt syncar med de skarpa färgändringarna i bakgrunden – det hamnar text ovanpå gränserna vilket är jobbigt för ögat. Sen är kontrasten mellan text och bakgrund låg, och hela footern känns lite underarbetad med all-lowercase text och dylikt. Sånt funkar om man har en liten, diskret footer, men inte riktigt om man har en footer som är så stor som din.

Okaj, får försöka komma på nån lösning för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Utmärkt val också måste jag säga att basera websiten på WordPress plattformen.

Har du svängt ihop ett theme på egen hand eller haft hjälp ?

lite nyfiken.

Några egna script eller plugins ?

Lycka till i fortsättning.

Inte så tokigt.

Dock så bör du ha någon form av mörk färg som konstrast i footern för texten.

Jag har gjort det själv. Bara ett script och det är lightbox funktionen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Jag tyckte den var super skön! iaf det övre och nedre, fast stilen på innehållet gillade jag inte så mycket
Grymt bra foton!

Tackar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Det första intryck jag får av sidan är att den är plottrig.

Footern hade sett bättre ut om den hade varit halva storleken i höjdled, eller mindre. Texten under titeln är svårläst. Använd en större fontstorlek eller fetstil för att fixa det.

Om man sitter vid en mindre skärm så ser man inte hela "om mig" delen som är default när man laddar sidan. Det vore bättre att antingen något annat som som tar upp mindre plats. Det problemet skulle försvinna iofs om du minskar footern.

Jag tycker att ditt fotogalleri skulle vara betydligt snyggare och mer lättnavigerat om du har mer konventionell form och storlek på tumnaglarna. Som det är nu så blir man mest frustrerad över att scrolla i onödan i höjdled. Det hade kunnit vara förlåtligt om tumnaglarna hade varit färre och stått för olika slags foton t.ex. landskap, porträtt etc, men inte när det ser ut så för varje bild.

En mer diskret bakgrunds grafik tycker jag hade gett ett mer professionellt intryck, men när det gäller färger och sånt så är smaken som baken.

Tack för ett utförligt svar!

Visa signatur

Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Efterlyser en tydlig markering som berättar vilken sida man är inne på.

Jag kan ge kritik på texter. Alla frågeställningar nedan ska inte behöva uppkomma, att inga frågor om sanningshalt eller relevans uppstår när man läser betecknar en bra copy. Jag tar ett exempel på en passage där det lyser igenom att du inte lagt så stor möda på texten:

Citat:

När jag var 13 år gammal så gjorde jag min första hemsida – något som var en portal till mitt intresse inom denna bransch. Jag har ända sedan dess utvecklat en närmast yrkesmässig kunskap inom området. Jag valde IT linjen eftersom jag tyckte den tilltalade mig & då jag redan ansåg mig kunna tillräckligt mycket inom Media. Under tiden jag har gått där har jag alltså även utvecklat stor kunskap inom IT området.

Portal? Du menar inte en portal i webbsammanhang, nej... byt ut mot "inkörsport" eller liknande som ej leder tankarna till webb. Människor läser det de är intresserade av, så det bästa är att inte blanda olika ämnen. Nu blandar du nischade kompetensuttryck med personlig information, dela istället upp det till att berätta om din kompetens i branschtermer i ett annat stycke.

Du använder ordet "hemsida" idag, ändra detta till "webbplats", "webbsidor" eller "webbsida" beroende på sammanhang. Svenska Datatermgruppen har riktlinjer för detta och ordet "hemsida" rekommenderar man att inte använda. I det här sammanhanget låter det dessutom oprofessionellt.

Att du har utvecklat en "närmast yrkesmässig kunskap" innebär att du inte har utvecklat en yrkesmässig kunskap? Om man ska köpa en tjänst av någon vill man naturligtvis göra det av någon som har den rätta yrkesmässiga kompetensen.

Skippa et/ampersandtecknet ( & ) och bemöda dig med att skriva dit "och"

Om du ansåg dig redan kunna "tillräckligt" när du valde IT-linjen (ej "IT linjen") så borde du inte ha kunnat lära dig så mycket på IT-linjen. Men du skriver att du "utvecklat stor kunskap inom IT området" (rät. IT-området) och då låter det tvärtom som att du lärde dig mycket under den tiden. Motsägelsefullt.

Detta var bara en väldig snabb genomgång av ett enda stycke... tanken är att det gör att du förstår att det är värt att lägga ner några timmar på att verkligen göra texterna välskrivna. Fråga vänner eller föräldrar om du känner dig osäker själv på skrivandet, som ju är en stor del i den informativa branschen media.

Permalänk
Medlem

jag hade bytt "din personliga bild" eftersom du har 2 likadana, annars ser det rätt bra ut