Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig konstant, HJÄLP!

Hej jag har...haft ett problem sedan jag bytte grafikkort i somras.

Min dator fryser fast, bilden, tangentbordet, muspekaren, ljudet, ALLTING, så jag blir tvungen att starta om den.

Dator:
Amdx2 5000+
4gb ddr2 ram (2gb vid köp av dator)
2st intern hdd
1st extern hdd
Sparkle gts250 512mb (kräver 500w enligt tillverkare)
div. Pci-E kort, x-fi, tv-kort, trådlöst kort, 1394kort.

Till detta så har jag ett deltaelectronings nätaggregat på 460w.

Delta Electronincs Dp6 450 DBA
100-240v 8A
+5V - 13A
+12Va - 16A
+12Vb - 15A
+12Vc - 8A
+3.3V - 17A
-12V - 0.8A
+5V5+B - 2A

Max combined power on
+12Va +12Vb +12Vc equal 385W

Det är alla specs om mitt nätaggregat.

Jag har egentligen två frågor, datorn började frysa allmänt, ca 1gång till flera ggr om dagen så jag får starta om den, den har hållt på så i sommras ända fram tills några dagarsedan. Datorn fryser bara när den knappt får jobba, aldrig när jag lirar krävande spel. Är det nätagget som kan vara för klent?

Det som är skumt är att jag installerade två stycken extra pci-e kort, kopplade in handkontroll, bluetooth adapter, extern hårddisk just för att få datorn att hänga sig vid felsäkert läge, för att isåfall kunna utesluta drivrutiner. Sedan dess så har datorn inte hängt sig alls, vad kan det vara?

Nu till min andra fråga, jag uppgraderade mina ramminnen, köpte till 2gb för ca ett årsedan, samma hz och allt sådant, förutom fabrikat, nu till problemet, när jag startar datorn så går fläktarna upp på högvarv och ingenting händer, bios läses inte ens in, så jag får starta om den och ibland så går den igång redan efter första gången och ibland efter kanske 3 försök. Datorn kan aldrig startas om automatiskt utan jag får stänga av och sätta på, går igång efter 1-3 försök.
Vad kan detta bero på? Jag har kört memtest och inget är fel.

Värt att notera är att jag hade samma problem med vista ultimate som jag har haft med windows 7 ultimate

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Prova 2st stycken minnesmoduler i taget. Det låter som du har en trasig minnessticka.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Alltså två stycken ramminnen i taget? Spelar det någon roll vilken slot jag sätter dom i?

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Nu hängde den sig idag igen, någon som är villig o hjälpa?

Visa signatur