Permalänk
Medlem

Snabb fråga ang. byte av RAM-minne

Dags att byta upp sig till lite mer RAM-minne tills jullovets ljuva dagar.

Slet upp burken och kikade vad för sorts minne jag hade.

på klisterlappen stod det : VS512MB400C3

sökte på det och hittade:
Corsair Value Select 512 MB PC3200 DDR SDRAM Memory

Nu till min fråga:

Jag vill ha 3gb RAM sammanlagt (jag har 4 slots så 1x3gb borde ju vara bäst?)

Dock är jag lite osäker på vilket RAM-minne jag ska köpa.

På sidan som jag länkade ovan står det ju:

Technology: DDR SDRAM
Form Factor: DIMM 184 pin
Memory Speed: 400 MHz

Men tittar man på t.ex. dustin.se så finns det bland alla kategorier två som överensstämmer med det som står ovan, nämlingen DIMM DDR samt DIMM SDRAM

Vilken av dessa är det jag skall ha?

Tipsa gärna också om vilket RAM-minne jag kan köpa för en billig peng så att jag får 3gb

Tack på förhand!

PS. Jag har sökt men är fortfarande osäker som sagt, det finns ju fan en jungel av minnen och tekniska termer som en noob inte fattar ett skit av

Permalänk
Medlem

om du vill ha 3 sammanlagt och har 4 a portar så ska du köra 1gb 1gb 512mb 512mb så du utnyttjar dualchannel

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EXame
om du vill ha 3 sammanlagt och har 4 a portar så ska du köra 1gb 1gb 512mb 512mb så du utnyttjar dualchannel

Hm, ja det låter ju smart!
Tack för tipset

Dock har jag ingen aning om vad för nytta dualchannel gör, eller rättare sagt vad man får ut av att nyttja dualchannel.

Edit:

du menar alltså att man isåfall ska sätta dom:

1 1gb
2 512mb
3 1gb
4 512mb

?

Permalänk
Medlem

Passar dessa ihop med mina gamla:

http://www.dustin.se/pd_5010087917.aspx

Om man vill nyttja dualchannel?

Det är samma märke (corsair).

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp dessa skulle kunna passa

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hade jag varit dig hade jag kollat efter 2x2gb kit, eftersom dom är rätt billiga och minne kan man inte ha för mycket av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
hade jag varit dig hade jag kollat efter 2x2gb kit, eftersom dom är rätt billiga och minne kan man inte ha för mycket av.

2x2GB DDR är väl allt annat än billiga?

TS, titta efter om du har 2 st 512MB moduler, isåfall behöver du köpa ett kit med 2x1GB. Gällande märke så brukar man titta hos moderkortstillverkaren efter en QVL(Qualified Vendor List), där de säger vad som funkar.

Dock skall i princip samtliga moduler fungera. Många har dock 1T förprogrammerade i SPD, vilket kommer få i princip alla moderkort att vägra boota när du försöker köra 4 moduler, detta även om du har ställt in 2T i bios, vilket gör att du måste programmera om dem

Angående placering, stoppa in dem i de tomma platserna och verifiera via windows att de körs i dual channel ( http://www.cpuid.com/cpuz.php ), och byt bara plats på en av dem om så inte är fallet. GL

Visa signatur

//NIRee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
hade jag varit dig hade jag kollat efter 2x2gb kit, eftersom dom är rätt billiga och minne kan man inte ha för mycket av.

Rätta mig om jag har fel men windows xp kan väll bara nyttja max 3gb RAM?

Därav passar det ju bättre och blir snällare mot min plånbok om jag köper till 2x1gb RAM som passar ihop med mina två gamla 512mb istället för att köpa helt nytt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NIRee
2x2GB DDR är väl allt annat än billiga?

TS, titta efter om du har 2 st 512MB moduler, isåfall behöver du köpa ett kit med 2x1GB. Gällande märke så brukar man titta hos moderkortstillverkaren efter en QVL(Qualified Vendor List), där de säger vad som funkar.

Dock skall i princip samtliga moduler fungera. Många har dock 1T förprogrammerade i SPD, vilket kommer få i princip alla moderkort att vägra boota när du försöker köra 4 moduler, detta även om du har ställt in 2T i bios, vilket gör att du måste programmera om dem

Angående placering, stoppa in dem i de tomma platserna och verifiera via windows att de körs i dual channel ( http://www.cpuid.com/cpuz.php ), och byt bara plats på en av dem om så inte är fallet. GL

Hur menar du nu, 2st 512MB moduler?
Alltså att man bara kan sätta 512MB i de två slotsen?

När jag öppnade upp och kikade på moderkortet så satt de två RAM-minnena jag har nu (2x512MB) i de två första slotsen som var av lila färg.
Sedan fanns det två slots till som dock var orange färg.

Betyder det något speciellt eller är det så "bara ändå" ? :S

Och sedan förstod jag inte så mycket av det sista du skrev.
Vad betyder 1T och 2T?

Och är det svårt att programmera om dem även för en nybörjare?

Jag slängde iväg en beställning på de 2x1GB minnet jag länkade iallafall.

Det är ett sånt här moderkort jag har:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...

Som ni ser på bilden ( http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_product... )
Så är de olika färg på de fyra RAM slotsen.
Vad betyder färgen?

Permalänk
Medlem

Ingenting annat än att markera de 2 minneskanalerna. 2 lika moduler per färg borde bli bra

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallan
text

Beror lite på vilket version av XP du har.
sen stödjer 32 bitars 3.5gb om jag inte minns fel?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallan
Rätta mig om jag har fel men windows xp kan väll bara nyttja max 3gb RAM?

Du har nog rätt, kommer faktiskt inte ihåg gamla xp:s begränsningar.
trodde ingen använde xp längre.

Och jag tycker inte att minnen är speciellt dyra, med tanke på vad dom gör för systemet.

Men om systemet inte klarar 4gb så skall du ju självklart ha 3gb om du kan bara kan utnyttja det.

Personligen tycker jag att minne är någonting man inte skall snåla med, eftersom väldigt många datorer säljs med för lite minne.
Vilket bara flaskhalsar och segar ner en dator.

Permalänk
Medlem

visst kan ni köra xp med 4 GB men användbart minne lär bli runt 3.2 om jag minns rätt. Använda resten till ramdisk kanske

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Ingenting annat än att markera de 2 minneskanalerna. 2 lika moduler per färg borde bli bra

Ok, tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Beror lite på vilket version av XP du har.
sen stödjer 32 bitars 3.5gb om jag inte minns fel?

Jag kör 64 bitars, så alltså ska jag kunna utnyttja mer minne?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
Du har nog rätt, kommer faktiskt inte ihåg gamla xp:s begränsningar.
trodde ingen använde xp längre.

Och jag tycker inte att minnen är speciellt dyra, med tanke på vad dom gör för systemet.

Men om systemet inte klarar 4gb så skall du ju självklart ha 3gb om du kan bara kan utnyttja det.

Personligen tycker jag att minne är någonting man inte skall snåla med, eftersom väldigt många datorer säljs med för lite minne.
Vilket bara flaskhalsar och segar ner en dator.

Hm, ja.
Men jag tror att jag testar med dessa så länge så får väll tiden avgöra om jag vill köpa ett likadant set igen för att komma upp i 4gb.

Sen är väll frågan hur mycket skillnad 3GB till 4 GB gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
visst kan ni köra xp med 4 GB men användbart minne lär bli runt 3.2 om jag minns rätt. Använda resten till ramdisk kanske

Hm ok, som jag trodde då

Permalänk
Medlem

XP 32 var det jag menade ang. minnesutnyttjande, 64 borde ju inte ha probs med 4 GB väl? Ang hur modulerna ska sitta och typ på dom, se manualen s. 16 http://europe.giga-byte.com/FileList/Manual/motherboard_manua...(pro)(ultra)-sli_e.pdf

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure