Permalänk
Medlem

Speldator runt 7.5k!

Hej!
Min 3 år gamla dator har nu gjort sitt och det är nu dags att köpa något nytt. Det jag har i tanke är en speldator för ungefär 7 500 kr, +-x00.

Jag själv har ingen större koll på huruvida jag ska välja dator, men kikade in på en lokal datorbutiks hemsida och fann denna för 7400:

Processor: Intel® Core i5 750 2,66GHz, 8MB, S1156

Kabinett: Cooler Master Centurion 5 - 500WATT

Moderkort: Gigabyte GA-P55-UD3

Grafikkort: nVIDIA Geforce GT220 1GB DDR3, 1DVI, 1HDMI, 1VGA, 16xPCIe

VGA Kontakt: PCI-e

Ljudkort: ALC667 Codec

Nätverks kort: 10/100/1000 Base-T integrerad

Arbetsminne RAM: DDR3 PC10600 4GB (2x2048MB 1333MHz Dual Channel)

Hårddisk: 500GB Samsung, SATA-300, 16MB, 7200RPM (Oftast)

Läsare: DVD±RW Dual Layer

Ser det bra ut eller är det helt galet? Om ni anser det att det inte alls är prisvärt får ni gärna slänga ihop något själva för samma prisklass som är bättre!

Tack på förhand

Permalänk

Ser okej ut, dock kan du få en vassare dator Vet inte mycket om det där grafikkortet men byggde ihop ett liknande paket med ett 4770. Annars är 4850 ett bra kort för rätt slant! Har också valt kvalitets-nätagg och ett bra chassi! Delarna är från www.inet.se

Om du bara ska spela så är väl detta paketet bättre med tanke på ett bättre grafikkort, DX11 också

Lycka till med datorköpet!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Men den första datorn du länkade till, är inte det grafikkortet sämre än det datorn jag länkade till hade? Nu tänker jag på grafikminnet då, det kanske inte har så stor betydelse som jag tror!

Permalänk

jag tkr du ska ha 4 gb internminne, det är minimal speldator brukar ha , och gärna 4 kärnor ,och intel i5 är vell utpekad som en sjukt bra spel processor. och sen ati 5770 på det och ett nätagg på minst 500 watt iaf. och ett moderkort stöd för crossfire, så du kan köra två 5770 i längre framtid vill säga. jag har ju ASUS P7P55D, det e skit snyggt och nice, och intel i5 är lätt att klocka, men ska du klocka så är orginal kylaren inget att hurra för,men lägg 300 kr ,på en fin kylare, så kan du klockan till 3.4 utan problem . men aja .du har ju en budget på 7500 kr. så får räkna på det ju

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk

Detta kanske kan vara något?

Lite över budget, men jävligt bra paket för spelande imo. Stöd för crossfire med 5850 osv osv.

Såg nu att jag glömt DVD brännare, men det kanske du kan använda från din gamla dator medans du skaffar dryga 200 kronor till?

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk
Medlem

Ja du har rätt Spindelmannen, jag har ju en DVDläsare sen innan och det har väl ingen roll att det är en äldre modell, förutom att den inte är lika snabb? Jag menar, den borde väl passa ändå?

Och sen kan jag ju byta ner till en 320gbs hårddisk, för tror inte jag kommer behöva hela 500gb och då har jag ju sänkt priset med iallafall 150 kronor.

Permalänk
Medlem

Och sen undrar jag vad det egentligen är som gäller numera, AMD eller Intel?

Permalänk
Medlem

Amd för budget-datorer, och intel för lite "bättre" datorer. Tror dock inte att det är så stor skillnad mellan am3 och i5.

Permalänk

i5 är en jätte fin processor, slår ut AMD 965 i många tester. sen när man klockar den från 2.66 ghz till 3.43 ghz som jag gjort, så är där ännu mer skillnad:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok bfmv_tobbe! Du tror inte du skulle kunna plocka ihop ett skönt paket för den prislappen? Du verkar ha koll

Permalänk
Avstängd

Köp INTE ett gt220. Det är inte grafikminnet som räknas. Man har det kortet i många datorer byggda av företag just för att lura folk som inte är speciellt insatta i datorer. Då tror dom att det är ett superkort bara för att det är 1 gb minne. Ett bättre kort till ungefär 1000kr är Radeon HD 4770.

Visa signatur

"Skadeglädje är dubbel glädje!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Köp INTE ett gt220. Det är inte grafikminnet som räknas. Man har det kortet i många datorer byggda av företag just för att lura folk som inte är speciellt insatta i datorer. Då tror dom att det är ett superkort bara för att det är 1 gb minne. Ett bättre kort till ungefär 1000kr är Radeon HD 4770.

Okej! Tack för svaret, det sätter klarhet i en hel del tänkande

Det där ser riktigt bra ut, både prismässigt och om man jämför med vad folk säger! En fråga bara, räcker verkligen 450W? Jag har inte så stor koll nämligen.

Permalänk

jag som skulle fixa ett kitt med intel i5 processor till dej:( men detta ser väldigt bra ut hoBb3 la ut:)
Ett chassi för knappt 600 kr, som är riktigt bra för sitt låga pris, finns någ inget annat chassi för de priset som är så fint.
sen dvd rom spelaren ser la fin ut:D
jag ser också grafikkortet 5770 det e fint satsa på ett sånt kort, funkar fin fint, kostar 200 kr mer än sin lillebror 5750 ,men 5770 är mkt bättre än 200 kr, extra:D
5770 är för den prismedvetna gamern:)
sen ram minne, Corsar 4 gb 1600 Mhz, fin fint,har exat samma ramminne fast mina ligger då på 1333 mhz , men de funkar fin fint.
Gigabyte och Asus har vell dom bästa moderkorten så de ska nog bli fint ska du se. själv har jag ett sånt här https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-p7p55d/19... det är riktigt nice och ser snyggt ut men det e lite dyrare men Gigabyte funkar nog lika fint det.
450 watt ska vell räcka vad jag vet ,men jag tkr du ska satsa på 600 watt ,så den blir mer framtidsäker. imed nyare grafikkort som kommer sen,eller om du ska skaffa ett 5770 till och köra via crossfire , så krävs 600 watt.

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/corsair-tx-... det e är nice.
själv har jag detta nätagg http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=482849 ,men de kosta litta mera:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okok! Det vore om jag kanske tog en 320gb's hårddisk istället och la dem pengarna på ett större nätagg. Ska tänka på saken Tack så mycket för ditt svar! Det känns som om jag kommer gå för vad HoBb3 satte ihop, med eventuella små modifikationer.

En fråga också; hur kommer jag åt fraktfritt-erbjudandet?

Permalänk
Permalänk

https://www.inet.se/?page=product&stockid=6101343& där är frakfritt:)
aa du kan ta en mindre HDD, och ta ett större nätagg:)

Visa signatur

Permalänk

För att spela skulle jag vilja påstå att
5850 (med stöd för framtida Crossfire) + PhenomII 925 > 5770 + i5 750

Även om det hamnar lite över budget

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk

lite över budgeten:O? 5850 går på 2500 kr, jag tkr 5770 fungerar fin fint, om man inte är värsta nörden som kräver rå höga FPS, så länge man kan lira dom flesta spelen i high på 1920 - 1080 så e jag nöjd.

Visa signatur

Permalänk

I och med att han skrev +- x00 antar jag att man kan gå upp till 900 kronor "över" budget.

Och jag ligger 500 kronor över, alltså lite.

Varför inte slå på bra nu, och senare kunna köpa ett till billigt 5850 vid behov, istället för att kanske behöva köpa tex 2 nya 5850 vid ett senare tillfälle?
Bara ett exempel men men

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk
Medlem

GT 220 är inte värt att använda som servett, 4770 är hundra gånger bättre.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pinewood
Okok! Det vore om jag kanske tog en 320gb's hårddisk istället och la dem pengarna på ett större nätagg. Ska tänka på saken Tack så mycket för ditt svar! Det känns som om jag kommer gå för vad HoBb3 satte ihop, med eventuella små modifikationer.

En fråga också; hur kommer jag åt fraktfritt-erbjudandet?

Men om du ska köra cf senar måste du byta moderkort. Tog det för att inte gå över bodgeten. Men vill du ha en framtidssäker dator måste du lägga ut mera. 650w corsair agg. dyrare mobo med stöd för crossfire x8

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Nu försöker jag följa ditt råd Spindelmannen och plockade lite. Om det ser ut såhär:

+ ett moderkort som stödjer crossfire, något ni får välja ut åt mig - ser det bra ut då?

Jag valde också bort skivläsaren för att hålla nere kostnaden så mycket som möjligt(har en liggandes) och tog ett större nätagg ifall crossfire skulle bli aktuellt.

Permalänk

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a79xtd-... det verkar bra stöd för AMD processorn du ska ha
och crossfire:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okok, med närmare eftertanke ser jag att det är ungefär precis allt det Spindelmannen länkade från allra första början:

Och chassit han/du har valt räcker väl? Eller vad är nackdelen med att ta det chassit istället för Antec Three Hundred som de flesta har tipsat om?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
i5 är en jätte fin processor, slår ut AMD 965 i många tester. sen när man klockar den från 2.66 ghz till 3.43 ghz som jag gjort, så är där ännu mer skillnad:D

Men gud vad less jag har börjat bli på alla som påstår att i5 är bättre än 965.

I rubriken står det speldator och för det ändamålet är en 965 BE överlägsen även en i7 920. Learn your facts skulle jag vilja säga.

Återkommer på en stund med ett paket

Edit: Nevermind, photobucket funkar inte

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

www.fuskbugg.se? Vill gärna se vad du har att tipsa om Fragdeath

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pinewood
Nu försöker jag följa ditt råd Spindelmannen och plockade lite. Om det ser ut såhär:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/datorinc.jpg

Haha, 2 påsar godis! Varför inte lägga till 300 artiklar och hoppas på det bästa?

Edit: Jaja, efter wintergrasp!

Edit2:

Om nu någon newfag tycker att någon komponent inte passar så motiverar jag gärna varför jag valt den, för jag vet att ni kommer klaga både på amd och på mitt val av nätagg

77kr över budget, skippa pizzan så klarar du det

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk

där kan man se test, längst ner på spel och sånt så ligger intel i5 före amd 965
http://techworld.idg.se/2.2524/1.244901/intels-nya-core-i5--o...

men vissa program så ligger faktiskt amd före.
tror dom är ungefär i samma prestandad. sen ligger dom också runt samma pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Välj inte datorn med GT220-kortet, jag har ett sånt kort i min dator och det är en ren besvikelse!
Så välj nått av grafikkorten de har rekommenderat tidigare i tråden!:)

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz | Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse | Gigabyte B650 Gaming X AX | 32GB Corsair Vengeance | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | be quiet! Pure Rock Slim 2 | Corsair 3000D Airflow | Argon FENRIS A55 |