Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
http://img63.imageshack.us/img63/6131/75k.jpg

Pojkar, pojkar.
Här är riktigt vettigt tänkt i 8k-klassen. Det är under/omkring 6-7k man bör kolla på Phenom.

En i5:a är kvickare & mha bra CPU-kylare blir det utklassning.
Välj ca 450W för singel-gfx & 520W för CF-lösningar. Modulära agg är att föredra. 5770 i dagsläget.

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
där kan man se test, längst ner på spel och sånt så ligger intel i5 före amd 965
http://techworld.idg.se/2.2524/1.244901/intels-nya-core-i5--o...

men vissa program så ligger faktiskt amd före.
tror dom är ungefär i samma prestandad. sen ligger dom också runt samma pris.

Kul att du länkar till en review där dom använder främst mångtrådiga program och spel. Självklart får intel övertaget då HyperThreading tillåter 8 trådar istället för 4.

Skulle säga att prestandamässigt overall är det väldigt olika med 965'an, många gånger kan den piska en i7-975 medans andra får den utan problem stryk av en i5, gissar att det beror mycket på övriga komponenter men den är absolut jämförbar med en i7 920 i spel där du inte utnyttjar de extra 2gb ram du får med en 920, och då får du ändå tänka på prisskillnaden.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

jaghar läst ett test där dom jämnförde AMD mot Intel i samma prisklass, det blev en 955a mot en q9xxx och amd vann i nästan alla program och benchmarks... qauden var alltså bra men inte prisvärd...
amd vinner alla jämnförelser så länge priset har betydelse enligt mig...
intel processorn gick att klocka lite längre kom dom fram till men när båda var klockade så var dom likvärdiga... amd vann men har man råd så e det klart att i5an e bättre, men jag vill inte säga du får vad du betalar för.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Tack Fragdeath. Grejen är dock den att allt mer och mer lutat åt att gå för ett nätagg och ett moderkort som i framtiden kommer klara av ytterligare ett grafikort. Paketet du la ihop gör väl inte det? Tycker du ditt klår t.ex. Spindelmannens tips längre upp?

getskägg: Okej, tack. Frågan är ju ifall jag ska sumpa CF-stöd och ett större nätagg tills vidare..

Kunde inte ana att mitt datorköp skulle bli så komplicerat! Det är så jäkla svårt att ta ett beslut när alla har sådana olika åsikter

Permalänk

Fragdeath snackar så mkt strut.
att AMD piskar 975 från inte är intel i7 är helt bull shit.
Intel i5 är jag nöjd med, sen är det såklart inte endast processorn som avgör.
ett bra moderkort är A och O , sen också gärna 4 gb ram och SSD disk:)

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

Okej.. Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Eftersom min ekonomi är som den är just nu (student och slutar gymnasiet om en termin), så kanske det får räcka med ett moderkort som inte stödjer CF och ett 450W nätagg tills vidare. Istället får jag väl dra till med ett litet bättre grafikkort så det håller sig ett tag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Men gud vad less jag har börjat bli på alla som påstår att i5 är bättre än 965.

I rubriken står det speldator och för det ändamålet är en 965 BE överlägsen även en i7 920. Learn your facts skulle jag vilja säga.

Återkommer på en stund med ett paket

Edit: Nevermind, photobucket funkar inte

Så du säger att i7 920 är sämre en 965? vart har du fått det ifrån i5 är bättre i dom flesta testerna än 965 och i7 är bättre än i5...

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag