Vart kommer ni ifrån? [etnisk bakgrund]

Permalänk
Avstängd

Jag är född på Gotland, uppväxt på Gotland och bor ännu på Gotland. Båda mina föräldrar är födda och uppväxta på Gotland. På min mors sida har jag forskat till 1700 talet ungefär och då är de ännu i Sverige. Har inte orkat gått längre bak i tiden.
På min fars sida så kommer jag inte längre än till 1700 talet. Då emigrerade fars förfädrar från Frankrike till Sverige pga av franska revelutionen. Och där tar de stopp.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

enbart svensk så vitt jag vet

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd

Hel polack. Antagligen en släng från goterna vad jag förstått. Dessutom sägs det att jag är typ 1/16 armenier. Det är ganska ballt!
Kan tänka mig att ifall jag skulle släktforska riktigt djupt så skulla jag kanske hamna hos ngn farao, då det sägs att någon/några emigrerade typ till armenien. Var någon bloggare som hade släktforskat och kom till armenien sen till en farao nämligen.
Fast det där är liiite långsökt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hel polack. Antagligen en släng från goterna vad jag förstått. Dessutom sägs det att jag är typ 1/16 armenier. Det är ganska ballt!
Kan tänka mig att ifall jag skulle släktforska riktigt djupt så skulla jag kanske hamna hos ngn farao, då det sägs att någon/några emigrerade typ till armenien. Var någon bloggare som hade släktforskat och kom till armenien sen till en farao nämligen.
Fast det där är liiite långsökt.

Jo, sånt är oftast väldigt långsökt tyvärr. Mycket önskedrömmande.
Har hört om Svenskar som släktforskat sig hela vägen till Julius Ceasar.
Det är egentligen rätt otroligt eftersom det saknas arkiv för flera generationer.
Men de lyckas ändå.

Kan väl lika gärna skriva ner om mig själv.
Född skåning. På min faders sida är vi Skåningar hela vägen till början av 1800-talet (har inte kommit längre i släktforskningen)
På min moders sida så har det varit lite blandat. Min mormor kom ifrån Gotland och den släkten har varit där sen slutet av 1700-talet (har inte gått vidare därifrån)
Min morfar kom ifrån Halland och hans släkt härstammade ifrån småland på 1700-talet.

Så jag är född Skåning. Fast samtidigt så är jag 6 generationen Svensk, om inte mer.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Svensk och lite finsk. Morfar från Tornedalen och Farmor flydde till Sverige under krigstiden. Längre bak än så har jag ingen aning!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

50-50 norsk - svensk. Född i norrland.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

100% finne men jag kan inte prata finska flytande fast jag bor i landet

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk

100% norrlänning

Permalänk
Avstängd

100% stockholmare, född, uppvuxen och bor där. Mor från Helsingfors, far från Gotland. Morföräldrar från Finland, farföräldrar från Gotland och Åbo (finlandssvensk). Enda sida vi släktforskat på är farfars ursprung, vilket har varit svenskt åtminstone till 1600-tal.

Så, 50% finsk, 25% finlandssvensk, 25% svensk sedan lång tid tillbaka. Har dock ingen kulturell anknytning till Finland.

Antagligen skulle världen bli en lite bättre plats om folk struntade i sina ursprung. Iaf känslomässigt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att vi Stockholmare kunde vara så smarta? Verkar inte så här i jakan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
100% stockholmare, född, uppvuxen och bor där. Mor från Helsingfors, far från Gotland. Morföräldrar från Finland, farföräldrar från Gotland och Åbo (finlandssvensk). Enda sida vi släktforskat på är farfars ursprung, vilket har varit svenskt åtminstone till 1600-tal.

Så, 50% finsk, 25% finlandssvensk, 25% svensk sedan lång tid tillbaka. Har dock ingen kulturell anknytning till Finland.

Antagligen skulle världen bli en lite bättre plats om folk struntade i sina ursprung. Iaf känslomässigt.

Världen skulle bli en bättre plats ifall vi struntade i vad vi äger, vem vi är ihop med, vilka jobb vi har, religion, utseende, intressen, sexuell läggning, intelligens m.m.
Frågan är bara var man ska sätta gränsen för en perfekt värld.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

är helt svensk, farsan släktforskar och jag har släktingar flera hundra år bakåt i tiden som är svenskar, sen för övrigt så är jag 75% västergötlänning(säger man så ?) och 25% smålänning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Angående att strunta i sitt ursprung; Metro hade någon artikel om något nyligen, kommer inte ihåg vad, där någon psykolog eller dylikt sade något i stil med (vad, okända variabler? ) "Folk blir sorgsna om de inte har någon kontakt med sin historia", och det kan jag tro på ibland.

Vissa adopterade blir ju väldigt nyfikna på var de kommer ifrån, men i stort tror jag de flesta blir 'svenskar' till hundra procent, åtminstone mentalt.
En del av problemen i invandrartäta förorter är väl just brist på tillhörande - född här med utländska föräldrar- man talar svenska med brytning och accepteras inte till 100% av 'svennar', samtidigt som man talar iranska (språket heter kanske persiska) med brytning och har aldrig satt sin fot i Tehran. Ett problem som blir mindre med kommande generationer, så länge ingen ny flytt sker.

Detta är dock vilt spekulerande och egentligen ett gravt sidospår som jag kom in på bara för att jag kom ihåg något vänster-Metro skrivit som jag faktiskt höll med om Historia är ju rätt fascinerande, och vi har alltid definierats delvis av den.

Själv är jag halvt från mitten av Sverige, halvvägs norrifrån nånstans. Inget rötter från något annat land, så vitt jag vet, men jag har å andra sidan inte forskat något.

Man tänker lite på spanska mördarsnigeln och svenska skogssnigeln dock - hungriga hungriga frosttåliga blandningar - are mixed races superior?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

själv är man första generationen svennebanan dock är jag född utomlands, i botkyrka
morsan och farsan är båda från ungern och är lite tysk från min gammelmormors sida. dock har min farsa ett ursprungligen tyskt namn men vad jag vet har vi inte kunnat spåra det.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Angående att strunta i sitt ursprung; Metro hade någon artikel om något nyligen, kommer inte ihåg vad, där någon psykolog eller dylikt sade något i stil med (vad, okända variabler? ) "Folk blir sorgsna om de inte har någon kontakt med sin historia", och det kan jag tro på ibland.

Vissa adopterade blir ju väldigt nyfikna på var de kommer ifrån, men i stort tror jag de flesta blir 'svenskar' till hundra procent, åtminstone mentalt.
En del av problemen i invandrartäta förorter är väl just brist på tillhörande - född här med utländska föräldrar- man talar svenska med brytning och accepteras inte till 100% av 'svennar', samtidigt som man talar iranska (språket heter kanske persiska) med brytning och har aldrig satt sin fot i Tehran. Ett problem som blir mindre med kommande generationer, så länge ingen ny flytt sker.

Detta är dock vilt spekulerande och egentligen ett gravt sidospår som jag kom in på bara för att jag kom ihåg något vänster-Metro skrivit som jag faktiskt höll med om Historia är ju rätt fascinerande, och vi har alltid definierats delvis av den.

Själv är jag halvt från mitten av Sverige, halvvägs norrifrån nånstans. Inget rötter från något annat land, så vitt jag vet, men jag har å andra sidan inte forskat något.

Man tänker lite på spanska mördarsnigeln och svenska skogssnigeln dock - hungriga hungriga frosttåliga blandningar - are mixed races superior?

Ja, ifall blandraser är övelägsna är väl kanske både och. I vissa fall kan de ju få fördelar.
I andra fall så kan de bli puertoricaner och ingen gillar dem.

Men mer allvarligt så tror jag en historisk kontext är viktigt för sin självbild.
Tyvärr så är det en svensk trend att se allt som kommer från skandinavien som något dåligt. Helst ska man ha lite utrikes blod för då är man lite finare än andra.
Gärna vallon blod. Ifall alla som tror sig vara släkt med valloner verkligen är det så måste den släkten vara den mest inavlade i hela Sverige.
Det komiska är att för 100 år sen så var det något fint att vara 100% svensk.
Mycket romantiserande kring Sverige och skandinavien. Nu förkastar man allt sånt och som Fredrik Reinfeldt uttryckte det -"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån."
http://www.dn.se/nyheter/politik/reinfeldt-det-ursvenska-ar-b...

Ifall inte ens Svenskar vill vara Svenskar varför ska då våra invandrade grannar bli Svenskar?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Svensk. Vad är syftet med frågan?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Bott i Stockholm hela mitt live, 50% svensk och 50% finne.

Permalänk
Medlem

100% Viking

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Svensk sedan långt tillbaka. Ska tydligen vara släkt med Gustav Vasa.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Svensk sedan långt tillbaka. Ska tydligen vara släkt med Gustav Vasa.

en polare till mig ska vara släkt med prästen som krönte (stavning?) gustav vasa.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Svensk/Svensk. Dock vet jag att min gammelfarfars far var spanjor. Och jag har ett tyskt efternamn, hur långt bak det går vet jag dock ej.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Lite karelare, lite same och mestadels skogsfinne.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
själv är man första generationen svennebanan dock är jag född utomlands, i botkyrka
morsan och farsan är båda från ungern och är lite tysk från min gammelmormors sida. dock har min farsa ett ursprungligen tyskt namn men vad jag vet har vi inte kunnat spåra det.

Låter nästan exakt som en vän till mig. ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ja, ifall blandraser är övelägsna är väl kanske både och. I vissa fall kan de ju få fördelar.
I andra fall så kan de bli puertoricaner och ingen gillar dem.

Men mer allvarligt så tror jag en historisk kontext är viktigt för sin självbild.
Tyvärr så är det en svensk trend att se allt som kommer från skandinavien som något dåligt. Helst ska man ha lite utrikes blod för då är man lite finare än andra.
Gärna vallon blod. Ifall alla som tror sig vara släkt med valloner verkligen är det så måste den släkten vara den mest inavlade i hela Sverige.
Det komiska är att för 100 år sen så var det något fint att vara 100% svensk.
Mycket romantiserande kring Sverige och skandinavien. Nu förkastar man allt sånt och som Fredrik Reinfeldt uttryckte det -"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån."
http://www.dn.se/nyheter/politik/reinfeldt-det-ursvenska-ar-b...

Ifall inte ens Svenskar vill vara Svenskar varför ska då våra invandrade grannar bli Svenskar?

Som jag har förstått det så invandrade det många valloner till Sverige och det är inte allt för förvånande att det efter så många generationer är många som har ett ursprung i de men jag kan hålla med om att det är underligt att så många ändå verkar ha hittat härstamning från valloner då det, enligt uppskattningar, endast är ca. 900 som stannade i Sverige permanent.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Svensk. Vad är syftet med frågan?

Vad är syftet med svaret om du inte förstår syftet med frågan?

Intressant att se vart folk kommer ifrån. Det är t.ex. förvånansvärt många av oss Svenskar som har någon slags blodshärstamning till andra europeiska länder.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

en sak till jag kan tillägga är att jag är med i långarydssläkten som tydligen är världens största kartlaggda släkt, nån här i som vet om dom är med i den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Född och uppvuxen i Skaraborg, även min släkt på mammas sida kommer från Skaraborg, exakt hur långt tillbaka vet jag inte men åtminstone 5-6 generationer.

Pappa kommer från Småland. Släkten på pappas sida är vad jag vet Svensk, farmor ursprungligen från Jämtland och farfar från Småland. Farmor säger att vi har Valloner i släkten men om det stämmer vet jag inte.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

100% svenskt kött.

Permalänk
Medlem

Mor fransk, far amerikan och jag är född och uppvuxen i Göteborg.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Låter nästan exakt som en vän till mig. ^^

Som jag har förstått det så invandrade det många valloner till Sverige och det är inte allt för förvånande att det efter så många generationer är många som har ett ursprung i de men jag kan hålla med om att det är underligt att så många ändå verkar ha hittat härstamning från valloner då det, enligt uppskattningar, endast är ca. 900 som stannade i Sverige permanent.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige

Vad är syftet med svaret om du inte förstår syftet med frågan?

Intressant att se vart folk kommer ifrån. Det är t.ex. förvånansvärt många av oss Svenskar som har någon slags blodshärstamning till andra europeiska länder.

I Sverige på 1500-talet så hade vi en befolkning på ca 900 000 personer.
Ifall 900 personer stannade så motsvarade det alltså en promille av Sveriges befolkning. Oavsett så är det 20 generationer sen. Farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfars farfar. Någon som vill försöka räkna ut hur många procent man är släkt med gamle vallon farfar?

Det var ju först på 1800-talet som nationalismen kom igång på allvar. Många som bodde i storstäder hade ju större kontakt med folk från andra länder.
Samtidigt är det också en stor skillnad idag mot då. En Tysk och en Svensk kan ha haft enklare att förstå varandra för 400 år sen än idag.

För 400 år sen så hade Skåne eget skriftspråk, egna böcker och egna lagar.
Ändå var det inte det som folk krigade över mot Svenskarna utan det var för att Sverige erbjöd höga skatter och orättvisor. Det är först nu som man börjat inse nationernas betydelse.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

100% Hurri (Finlandssvensk).

Permalänk
Medlem

Mor från Finland, far från Sverige har dock aldrig lärt mig finska.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth