SLI-dator med olika problem på båda grafikkorten

Permalänk
Medlem

SLI-dator med olika problem på båda grafikkorten

Hej!

Jag sitter på en drygt 6 månader gammal dator med 2 st XFX Gts250 i SLI, och har på senare tiden märkt av lite intressanta problem. Båda korten uppvisa helt olika problem:

Kort 1: (Det "övre" och det i vilket bildskärmen är inkopplad) Dör plötsligt efter mellan 5-15 minuters spelande av Modern Warfare 2. Det blir svart skärm som säger "no signal" och det enda man kan göra är att reboota med bildskärmen i det nedre grafikkortet. Det intressanta är att efter en reboot så har datorn bara en GPU enligt Nvidias kontrollpanel. Låter man däremot datorn vila ett tag innan man startar om så märker systemet båda korten.

Kort 2: (Det "undre" kortet) Detta kort tycker inte om att ha bildskärm kopplat till sig. Kör man skärmen från detta kort så börjar skärmen att "knäppa" ungefär som en het bilmotor på avkylning. Knäppningarna blir mer intensivare ju mer vitt det är på skärmen, och ökar även i intensitet för att gradvis övergå till sprakande ljud (som när man stoppar i högtalare i en förstärkare när den är påslagen.)
Däremot kan man spela MW2 väldigt länge med bildskärmen i det undre kortet utan att något kraschar..
En bekant tipsade om att det kunde vara jordfel.

De gånger jag kontrollerat temeratur har inget av korten uppvisat några extrema temperaturer. Tror 67 eller 69 är rekordet för det varmaste och detta efter ett par timmars spelande (Fallout 3)

Jag har provat att byta matningssladdar till korten, men det är bara det undre som gör att skärmen knäpper även efter byte. Det övre kortet ger ingen störning på skärmen.

Jag börjar bli lite konfunderad nu. Har någon sett något liknande eller kanske har någon idé om vad det kan vara?

Datorn är ju som sagt ett drygt halvår gammal, så jag kan ju alltid vända mig till Komplett för åtgärd, men det ksnke finns en lättare lösning?