Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Blåskärmsfest

Hej!

Har under en period av 2 veckor börjat få väldigt många blåskärmar, så jag bestämde mig för att installera om med windows 7, dock hjälpte inte det då blåskärmarna ploppade upp lite då och då.

Så jag gick vidare och började korstesta minnena, dock kommer blåskärmarna upp oavsett vilken kombination jag använder - tänkte även köra memtest86 men kopplade aldrig riktigt hur fan jag skulle göra

Här är en fin lista med stoppkoder som någon kan roa sig med (kan även erbjuda minidumpar om någon är sugen på att analysera lite som fredagsnöje)

0x0...DE
0x50 PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA
0x4E PFN_LIST_CORRUPT
0x24
0x7E
0x8E
0x0A IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
0x1A MEMORY_MANAGEMENT

Så jag undrar nu, vad kan göras för att få ut vilken del som ska bytas? Kommer ha möjlighet att testa med annan hårddisk inom några dagar om det kan hjälpa!

Tack på förhand och trevlig helg!

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk

Re: Blåskärmsfest

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSvensson
Hej!

tänkte även köra memtest86 men kopplade aldrig riktigt hur fan jag skulle göra

1-Ladda ner memtest till din dator.
2-Bränn filen till skiva.
3-Boota datorn från skivan.

Permalänk

Så långt hängde jag faktiskt med! Visade sig att den inte vill använda DVD för ändamålet, ska köra testet nu.

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk

Kört memtest och det gick igenom utan några problem, what to do?

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk

Liten update, körde även ett hårddisktest från Seagate och det gick igenom efter 8 timmars tuggande utan några problem. Har även testat att koppla bort alla usb-enheter som sitter i men tyvärr gjorde inte det någon skillnad.

Kompletterar med lite specs:

Moderkort: Gigabyte EP45 DS3LR
PSU: 600w (epsilon?)
Processor: Intel E8400 3Ghz (oklockad)
Grafikkort: GTS 250 512mb
Minnen: Crucial Ballistix 2gb
Hårddiskar: Seagate 500gb, WD 1tb
USB-enheter: Mx518 mus, D-Link Dwa-140 adapter

Någon som har några idéer?

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk

0x0A IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

den vet jag kan inträffa om man har dåliga drivrutiner ibland

vet att jag fick det när jag försökte tvinga vista att använda xp drivare till min webcam då det inte finns några vista drivare.

kolla om det inte finns nyare drivare till allt och att dom är kompatibla med ditt op

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Jag fick väldigt exakt samma kompott av bluescreens när jag använde min förra dator. För mig blandades det med stora problem med två av mina tre hårddiskar, så jag slutade använda den ena och blev tvungen att köra checkdisc galet ofta för att ens kunna använda datorn. Nu använder jag en av de strulande diskarna i min nya dator och den fungerar felfritt. Jag misstänker att problemet för mig berodde på något fel i sata-kontroller-kretsen på mitt moderkort, eller om det var något fel på drivrutinerna till den. Dock tog det nästan två års användande innan det började strula.

(jag körde förövrigt xp)

Permalänk

Rouge of darkness, tänkte också att det var problem med drivrutiner tidigare - däremot kom blåskärmarna även in XP, och även nu i felsäkertläge i 7, så jag har starka misstankar mot hårdvaran.

MulleEng, inget av verktygen kommer tydligen överens med min processor :(!

blärkfnuskel, kan ju vara värt att testa utan min lagringsdisk då.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk

Fick ytterligare 2 häftiga, fräscha nya blåskärmar. Den ena pekar på hårdvaran/BIOS 0xA5 som sade något om att ACPI inte stöds fullt ut av något slag, den ville att jag skulle uppdatera BIOS. Men ingen av gigabytes versioner ville stöda detta.

Den andra var 0x19, BAD_POOL_HEADER - som jag försökte finna någon information om men de flesta länkar jag hamnade på pekade på minnena - eller så hamnar man på någon microsoft sida!

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk

fel volt på minnena? Kan hända om BIOS tappat inställningar. Mina DDR2 behöver +0.25v från vad BIOS tycker(sitter en klisterlapp på minnena med rätt volt)

// Lazze