Permalänk
Medlem

Ta loss stock-kylare Phenom II 940..?

Hejsan, har en Phenom II 940 3 GHz, med stockkylare. Den går lite varm, så jag har inhandlat mig en AC Freezer 7 Pro Rev2.

Så, ska det verkligen vara så svårt att få loss stock-kylaren på AM2+? Har lossat den vanliga blå spaken och petat bort motsvarade metall-hållare på andra sidan, men stock-kylaren sitter som berget.

Är det den gamla kylpastan som håller den fastlimmad, eller har jag missat något steg i proceduren?

Om det är kylpastan som håller den fast så mottager jag gärna tips på hur man kan få loss åbäket. Börjar bli riktigt less på det här nu och det är då man gör dumma saker som potentiellt kan kosta... =/

//Johan

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Avstängd

Ja de är kylpastan som håller fast processorn vanligtvis räcker de med att man vrider och drar 99% av fallen åker processorn av innan moderkortet lr sockeln blir skadad.

men du kan ju testa att stresstesta din processor så den går upp i värme och kvickt stänga av den det lär mjuka upp pastan en aning iafl.

har själv haft samma problem med min 9850 och stockkylaren men de slutade med att jag vred på den tills pastan lossnade lite sedan med lite mer jox så kom den av(en tendens av våld användes).

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

förmodligen e det den gamla pastan som gör att det sitter så..
prova att demontera den när datorn fortfarande är varm, då e pastan troligtvis lite mjukare.

Visa signatur

[Fractal Design Define R2] [Fractal Design 800w] [Gigabyte Z68XP-UD4] [i5 2500K@4,5GHz, Noctua NH-U12F] [Corsair Vengeance 8gb] [Nvidia GTX 670] [SSD Intel X25-M G2 80gb, samsung 1x 2tb, 1x 1tb, 2x 500gb, 1x 400gb]

Permalänk
Medlem

jeo gam ful pasta degen som är boven i smeten
testa peta mellan kylare,cpu (om du kommer åt)
höj temp, detta gör du lättast med å värma kylaren, lättast är nog lödkolven, du får nog värma gode länge, iallafall, sen är de till å vrida den (måttligt våld).
Så... är den inte lös, å du kan inte värma mer ej heller komma å peta mellan så är de ..hmm.. brutalt våld dra ut cpu från mobo brygga med låset i
funkar relativt bra, men INTE säkert

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Som de andra sa så är det nog pga den gamla kylpastan. Testa att värma med en hårtork så ska det nog gå lättare. Bra val av både kylare och processor för övrigt!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! SweC ftw.

Förbereder försök 2 nu med lite mer våld och lite mer vrida runt. Meddelar resultat senare, om datorn fungerar då vill säga...

Mvh
Johan

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
jeo gam ful pasta degen som är boven i smeten
testa peta mellan kylare,cpu (om du kommer åt)
höj temp, detta gör du lättast med å värma kylaren, lättast är nog lödkolven, du får nog värma gode länge, iallafall, sen är de till å vrida den (måttligt våld).
Så... är den inte lös, å du kan inte värma mer ej heller komma å peta mellan så är de ..hmm.. brutalt våld dra ut cpu från mobo brygga med låset i
funkar relativt bra, men INTE säkert

Lödkolven bör hållas långt borta. Lossa kablen till cpu-fläkten och köra datorn tills temperaturen är uppe i sisådär 70 grader bör göra susen. Enklast bör det vara att hålla koll i bios.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Som de andra sa så är det nog pga den gamla kylpastan. Testa att värma med en hårtork så ska det nog gå lättare. Bra val av både kylare och processor för övrigt!

Mvh Johan

Processorn i sig är ett utmärkt värme-element så varför bråka med externa värmekällor som samtidigt värmer upp komponenter runtomkring?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Gör bara inte som jag gjorde... jag ryckte och drog i kylaren och processorn åkte me... Några "processorpinnar" böjdes, men det löste sig tillslut

Visa signatur

Antec 300 | AMD Phenom II 955BE @3.4 GHz | XFX Radeon 4890 XXX 1GB | 4GB DDR3 1333MHz |Corsair 650 Watt | Asus M4A78T-E AM3 | WD 640GB | Win 7, 64-bit

Permalänk
Medlem

Den lossnade fint när jag vred den samtidigt som jag drog. Körde lite OCCT innan, så den var ljummen och fin.

Bättre kylning, men ändå inte riktigt så bra som jag hoppades, men vi får väl se när pastan bränt in ordentligt. Annars är det väl dags att kolla upp nytt case.

Åter, tack för tipsen!

//Johan

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wowtip
Den lossnade fint när jag vred den samtidigt som jag drog. Körde lite OCCT innan, så den var ljummen och fin.

Bättre kylning, men ändå inte riktigt så bra som jag hoppades, men vi får väl se när pastan bränt in ordentligt. Annars är det väl dags att kolla upp nytt case.

Åter, tack för tipsen!

//Johan

Du tvättade bort den gamla kylpastan på processorn med typ aceton hoppas jag?:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Du tvättade bort den gamla kylpastan på processorn med typ aceton hoppas jag?:P

Yes, men tror mer att det är min ljuddämpade låda som driver igenom för lite luft totalt. Den är fortfarande lite för varm för min smak, men nya kylaren sänkte iaf 8 - 10 grader, så det är rätt ok.

//Johan

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

8-10 grader mindre är bra med en AC Freezer, det är ju en "budgetfläkt" ändå.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?