Ny Linuxdrivrutin för Geforce

Permalänk
Melding Plague

Ny Linuxdrivrutin för Geforce

Lagom till julhelgen släpper Nvidia lös en ny betadrivrutin för Geforce-användare i Linuxmiljö.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

För en relaterad nyhet;
Nouvea (öppen Nvidia drivrutiner) mergades in i Linux kärnan 2.6.33.
Fast den är i staging-tree.
Kanske får den fler utvecklare nu, och börjar ta fart.
Det blir iaf intressant med kernel-based mode-setting.

Permalänk
Medlem

Såja, det tar sig

Permalänk
Medlem

Bara vänta till kerneln .32 så får ATI ett bättre stöd för sina grafikkort

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Bara vänta till kerneln .32 så får ATI ett bättre stöd för sina grafikkort

Den har väl varit ute länge?

Permalänk
Medlem

Går denna att folda med, om någon hunnit testa än?
Annars editerar jag detta inlägg senare när jag testat själv.

EDIT:
Det går att folda fint med den.
DOCK går det inte att klocka grafikkortet, iaf inte för mig, alla försök gör att den hoppar tillbaka till standardfrekvensen. Dessa problem har jag inte med 195.17, så jag fortsätter med denna versionen tills vidare.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
För en relaterad nyhet;
Nouvea (öppen Nvidia drivrutiner) mergades in i Linux kärnan 2.6.33.
Fast den är i staging-tree.
Kanske får den fler utvecklare nu, och börjar ta fart.
Det blir iaf intressant med kernel-based mode-setting.

Intressanta där var att se hur mycket trafiken ökade på nouveaus irc-kanal i och med att linus drog in den lilla ponyn.;)

Sedan att det nog kommer t ett tag innan man kan folda på den....:-/

Permalänk
Medlem

Det som är bra med denna och den förra drivrutinen som kom är att man kan "motverka" overscanningen som sker i HD upplösningar genom inställningar i nvidia-settings. hoppas de har fixat de buggar som denna funktion medförde plus att man kan lägga in dessa i xorg.conf vilket man inte kunde tidigare. Nån som har någon information angående detta?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1