Permalänk
Medlem

Vilken isp (fiber) har bäst routing?

Har statsnät med olika att välja mellan. Skulle vilja ha tips om vilka som har bäst routing i europa.

Alltele - Har jag provat och kommer nog inte gå tillbaka.
Riksnet - Provar nu och de verkar ok.
Breband2 - Kör tiscali och de verkar ok.
T3 - Kör på bredbandsbolagets lina och jag vill inte ha de igen.
Brinet - Vet jag ingeting om.
Mobile City - Vet jag inget om.
Banhof - Har de fortfarande en tvist mot telia?

Det jag söker är en stabil spel lina utan en massa strul.

Permalänk
Medlem

Visste inte att valet av ISP påverkar vilken väg trafiken tar på Internet. ISP:n har bara koll på sina egna routrar. Vad som sker utanför deras sfär kan ju inte de påverka.

Tror du bara ska ställa frågan: Vilken ISP är bäst/stabilast? Glöm inte bort att kundsupport också är en viktig del i vad du betalar för.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Det ÄR skillnad på vilken väg ISP'er tar.
Finns ju en hel del fibernät att åka i.

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Medlem

Bäst Routing i sverige har Telia pga att de har störst nät utanför... annars är det lite hugget som stucket beroende på vart man ska...

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Visste inte att valet av ISP påverkar vilken väg trafiken tar på Internet. ISP:n har bara koll på sina egna routrar. Vad som sker utanför deras sfär kan ju inte de påverka.

Tror du bara ska ställa frågan: Vilken ISP är bäst/stabilast? Glöm inte bort att kundsupport också är en viktig del i vad du betalar för.

Gissa?

Citat:

Om TeliaSonera International Carrier
TeliaSonera International Carrier äger och driftar i egen regi över 43 000 kilometer fiber med mer än 100 points of presence i Europa, Nordamerika och Asien. I Europa transporterar TeliaSonera International Carrier mer IP-trafik och säljer mer kapacitet mellan länder än någon annan kommunikationsleverantör. Över 85 procent av den europeiska internetmarknaden använder TeliaSonera International Carriers IP-backbone. TeliaSonera International Carrier utsågs av World Communication Awards till ”Best Wholesale Carrier 2007” i konkurrens med kommunikationsleverantörer från hela världen.

www.teliasonera.se/press/pressreleases/item.page?prs.itemId=4...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Måste bara fylla på efter skruvis: http://www.netconfigs.com/general/ranks.htm

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är stor skillnad beroende vilken leverantör de andvänder. Tror inte man skall välja något bolag som är i tvist med telia om man vill ha en bra spel lina i europa.

Permalänk
Medlem

Om man söker på swec så finns det en tråd som inte är alls så gammal där folk säger att de inte kan spela online (aion etc) efter typ klockan 18 med Banhof.

Har bara läst bra saker om riksnet när jag googlade om 100/100mbit providers i sverige...

Om T3 använder sig av BBBs nät så är det dåligt då jag ville testa de Nån som kan bekräfta detta ??? Tackar.

Bredband2 så klagar folk mycket på swec och google. Dock är vissa inlägg 1-2 år gamla..

Berätta gärna ifall du kommer med mer information om vissa providers.

Permalänk
Medlem

Se där. Då har man lärt sig något nytt. Trodde typ varje ISP hade sin lilla begränsade ö som de ansvarade för.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Citat:

Se där. Då har man lärt sig något nytt. Trodde typ varje ISP hade sin lilla begränsade ö som de ansvarade för.

Så är det också, MEN...
Anslutningar till andra nät varierar på många sätt.
1. Vilket företag man väljer att ha som transit (att nå andra nät indirekt som man inte har direkt peering med).
2. Vilka man har peering (trafikutbyte) med.
3. Vart denna peeringen sker (ju fler ställen destå bättre och ju kraftigare uppkopplingar destå bättre).
4. Vilka ens transitleverantör peerar med.
5. Hur pass belastad ens transitleverantörs nät är mellan två punkter.

Det är en hel vetenskap och förutsättningarna kan ändras snabbt.
Många mindre ISPer väljer att enbart köpa transit och det av den billigaste dom kan hitta. Då kan man lita på att trafiken inte är av speciellt hög kvallitet.
Sen kan en lite större välja en billig transit men peera med så många lokala ISPs som möjligt för att snabba upp trafiken nationellt och slippa betala transit för denna trafiken.
En ännu större leverantör kanske väljer flera transitoperatörer för att maximera kvalliteten på ens kunders dataöverföring. Detta kostar ju naturligtvis då det kräver mer utrustning,uppkopplingar,avtal och transitutgifter.
Sen hamnar vi på Tier 1-operatörer. En Tier-1 är en operatör som kan nå *alla* Internets operatörer enbart via peering. En Tier-1 är ofta ganska svårt att få till en bra peering mot eftersom deras intresse är att sälja transit egentligen.
Främst märks detta i Australien där de största 3-4 ISPer vägrar peera med mindre ISPer och då blir dessa mindre ISPer tvugna att köpa dyr transit trots att näten skulle kunna nå varandra med en 2-meter patchkabel.

Permalänk
Medlem

Här kan ni testa era uppkopplingar...

www.ispgeeks.com/wild/modules.php?name=CapacityTest

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Måste bara fylla på efter skruvis: http://www.netconfigs.com/general/ranks.htm

14 och 31 vill jag ha som ISP!

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
14 och 31 vill jag ha som ISP!

lol, me too...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
lol, me too...

VA?... Tycker vi samma sak?... ?!?!?

Okay.. visst.. jag har lite feber och ont i halsen.. men sjuk på det sättet kan jag ju inte ha blivit :/

Nu vill jag ha annan ISP ist!

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

14: XO Communications (http://www.xo.com/)
31 : US defense department

Permalänk
Medlem

VPN till 31 då tack.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

VPN till 31 då tack.

Låter extremt korkat om du ska begå brott via den uppkopplingen. CIA (TROR jag det var iafl) har ju tom flygit till Sverige och hämtat brottslingar med regeringens goda medverkan.

Permalänk
Medlem

Brott? Brott är det sista jag pysslar med! Jag vill bara ha en cool VHOST till IRC'en

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Jag har Alltele 100/100 i Göteborg och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. De köper större delen av sin utlandstrafik från Port80 här och de har ett helt ok utlandsnät. Jag hade planer på att byta till Bahnhof men ändrade mig efter att jag sett trådar här gällande överbelastning på kvällar i deras nät. Ända sen jag blev kopplad till GothNet så har Alltele fungerat prima för mig, innan den omkopplingen skedde så hade jag viss packet loss som var väldigt irriterande, men det visade sig vara den lokala utrustningen/switchen eller något då det upphörde med ens det anslöts via GothNet.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

VA?... Tycker vi samma sak?... ?!?!?

Okay.. visst.. jag har lite feber och ont i halsen.. men sjuk på det sättet kan jag ju inte ha blivit :/

Nu vill jag ha annan ISP ist!

Vafan? Har du lite feber och ont i halsen med... visste inte att det var så illa med mig med!

Visa signatur