Permalänk
Medlem

SSD i en Macbook?

Hej!

Sitter och funderar på vilken dator jag ska köpa, för närvarande PC användare som fått upp ögonen för Mac. Jag satt nu och kollade på apple.se och funderar nu på om det går att trycka in en SSD disk i Macbooken? Känns som det men eftersom jag inte har haft Mac så är jag lite osäker.

Mvh Viktor
Ps God Jul!

Permalänk

Finns ju redan med SSD?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Finns ju redan med SSD?

Inte Macbooken. Pron har det om det var dne du tänkte på.
Tänkte om det går i efterhand på plasmodellen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Finns ju redan med SSD?

Billigare att köpa en SSD lös, då det dessutom inte är speciellt svårt att byta disk själv är det en bättre deal.

Det är i alla fall inga problem. Finns massvis med personer som gjort det.
Här finns guider för hur man fixar och byter ut olika komponenter i de flesta av Apples produkter: http://www.ifixit.com/Guide

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick precis min 13" MBP med en 128 GB SSD.
Min direkta uppfattning är att det är löjligt värt det. Har du råd med en 250 GB, go for it!

Aldrig "hört" en dator som är så tyst. Faktum är att den är absolut ljudlös, samt att den helt enkelt inte blir varm.

God jul!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alistari
Fick precis min 13" MBP med en 128 GB SSD.
Min direkta uppfattning är att det är löjligt värt det. Har du råd med en 250 GB, go for it!

Aldrig "hört" en dator som är så tyst. Faktum är att den är absolut ljudlös, samt att den helt enkelt inte blir varm.

God jul!

Jag har en MBP med mekanisk hårddisk, min är också i princip ljudlös om jag inte sätter örat mot den Underbar dator!

Permalänk
Hedersmedlem

Apples tillvals SSD är skräp Samsung... Samt att de tar överpriser för dem.
Köpte en MBP 13" och slängde in en 80gb intel G2 och en 320gb som lagring funkar prima

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Köpte en MBP 13" och slängde in en 80gb intel G2 och en 320gb som lagring funkar prima

Då måste du tagit bort superdriven va?

Permalänk
Medlem

Jag kör en X25-M 160 Gb i min MBP, så har jag en 640 Gb extern disk där alla filmer och liknande sparas.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

320 hur?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
320 hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliddo
Då måste du tagit bort superdriven va?

Finns adaptrar som ersätter dvd skräpet. Har inte använt dvd till något annat än installera OS de närmsta åren helt meningslöst. Har en extern som jag kan använda när jag väll behöver. Får en 1TB i morrn weee det blir nice

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Finns adaptrar som ersätter dvd skräpet. Har inte använt dvd till något annat än installera OS de närmsta åren helt meningslöst. Har en extern som jag kan använda när jag väll behöver. Får en 1TB i morrn weee det blir nice

Du får gärna länka till var man kan köpa en sådan. Helt klart intressant. Speciellt om man har fler datorer i hushållet. Då behöver man aldrig någon cd/dvd-läsare i sin bärbara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Du får gärna länka till var man kan köpa en sådan. Helt klart intressant. Speciellt om man har fler datorer i hushållet. Då behöver man aldrig någon cd/dvd-läsare i sin bärbara.

Håller med ! Vore ju grymt att sätta in en till intern hårddisk.

Visa signatur

MacBook Pro 14": Apple M1 Pro | 16 GB | 512 GB | LG 27 UP650 / LG 22MD4KA-B
WS: AMD 5050e @ 2,6 Ghz | GA-MA74GM-S2H | Corsair XMS2 2x2 GB | Intel X25-M G2 80 GB | WD GP 500 GB | XFX 4770 @ Stock | LG W2220P
NAS: Synology DS212j | Samsung ECO Green 2 TB @ SHR | Noctua NF-B9

Permalänk
Medlem

www.prisjakt.nu för SSD

http://www.cultofmac.com/for-35-hacker-will-swap-macbook-opti... för hur det ser ut

Ska även finnas en guide för hur man gör det. Möjligt att det finns på ( http://www.ifixit.com/Mac-Parts ) men jag vet inte. Good hunting!

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Kikade runt lite och det slutade med att jag beställde en sån här: http://newmodeus.com/shop/index.php?main_page=product_info&pr...

Visa signatur

MacBook Pro 14": Apple M1 Pro | 16 GB | 512 GB | LG 27 UP650 / LG 22MD4KA-B
WS: AMD 5050e @ 2,6 Ghz | GA-MA74GM-S2H | Corsair XMS2 2x2 GB | Intel X25-M G2 80 GB | WD GP 500 GB | XFX 4770 @ Stock | LG W2220P
NAS: Synology DS212j | Samsung ECO Green 2 TB @ SHR | Noctua NF-B9

Permalänk

Jag fick hem en Intel X25-M 80GB igår och installerade. Det är helt otroligt hur mycket snabbare allt blir

Jag ersatte helt enkelt den vanliga disken, det är väldigt enkelt. Nu är tanken att jag bara ska ha operativsystem + väldigt lite lagring på SSD:n. All annan lagring har jag på min externa HD (via firewire).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
Jag fick hem en Intel X25-M 80GB igår och installerade. Det är helt otroligt hur mycket snabbare allt blir

Jag ersatte helt enkelt den vanliga disken, det är väldigt enkelt. Nu är tanken att jag bara ska ha operativsystem + väldigt lite lagring på SSD:n. All annan lagring har jag på min externa HD (via firewire).

Kan bara instämma; Jag köpte också en X25 (160 GB) och stoppade i. Skitenkelt att byta - 12 skruvar totalt för att få loss den gamla disken, samt fyra skruvar (som håller fast disken) som behöver flyttas från den gamla till den nya disken. Löjlig hastighetsökning.... Photoshop CS4 startar numera på mindre än 4 sekunder (!). Absolut bästa man kan göra för att snabba upp sin Macbook Pro. Jag kör denna kombinerat med en NAS-disk (där allt "långtidslagring" finns) över airport. Funkar perfekt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer_P
Kikade runt lite och det slutade med att jag beställde en sån här: http://newmodeus.com/shop/index.php?main_page=product_info&pr...

Den är det!!! ingen annan fullösning. Man tar bort den svarta fronten sen är det klart. själv var jag halvsmart och köpte den från frankrike för 700:-

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Den är det!!! ingen annan fullösning. Man tar bort den svarta fronten sen är det klart. själv var jag halvsmart och köpte den från frankrike för 700:-

Den ser schyst ut. Kanske kan vara något.

Någon som har koll på ett externt chassi för superdriven?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Måste man lämna in datorn för att byta hårddisk i de senaste MBP revisionerna? Luckan där man byter hårddisk är ju borta i och med nya batteriet.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
Måste man lämna in datorn för att byta hårddisk i de senaste MBP revisionerna? Luckan där man byter hårddisk är ju borta i och med nya batteriet.

Nej. Man måste bara skruva bort nedre delen av chassit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
Nej. Man måste bara skruva bort nedre delen av chassit

Ok, men skadar inte det garantin?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

i http://www.cultofmac.com/for-35-hac...ssd-drive/15048 nämns det att man kan köpa en adapter...

Är inte dvd'n ansluten med vanlig
"sata-strömsladd" och vanlig "sata-informationssladd" som en vanlig hårddisk?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
Ok, men skadar inte det garantin?

Nej det skulle jag inte tro. Det finns till och med instruktioner i manualen för hur du går till väga för att byta ramminne och hårddisk i de modeller som har hel undersida. Förstör du saker och ting när du är inne och pillar så är det självklart en helt annan sak. Sen är det även rätt så uppenbart att Apple inte kommer täcka garantireperation utav en utbytt hårddisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
i http://www.cultofmac.com/for-35-hac...ssd-drive/15048 nämns det att man kan köpa en adapter...

Är inte dvd'n ansluten med vanlig
"sata-strömsladd" och vanlig "sata-informationssladd" som en vanlig hårddisk?

Jo det är standardkontakter, men om jag inte minns fel så är de ihopsatta och placerade lite dumt för att passa en hårddisk istället för superdriven som sitter där. Adaptern i ett par inlägg ovan har inbyggd adapter för anslutningarna.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!

Jo det är standardkontakter, men om jag inte minns fel så är de ihopsatta och placerade lite dumt för att passa en hårddisk istället för superdriven som sitter där. Adaptern i ett par inlägg ovan har inbyggd adapter för anslutningarna.

Nu vart det lite svårt att förstå . Om jag har en MBP så behöver jag ingen adapter för att ersätta superdriven (dvd läsare?) med en SSD disk då superdriven använder samma anslutningar som en SSD hårddisk?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Som jag läser det, så är det tvärtom. Adaptern det pratas om flyttar kontakterna från Superdrive-position till en position som passar HDD/SSD.

Edit: Det är alltså inga lösa sladdar som du kan skyffla runt med, utan allt pluggas in direkt i logikkortet, se bara på Mac Pro:n (Apple verkar inte tycka om kablar)

Permalänk
Medlem

Hur blir det med garanti om man byter till optibay disk?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Hur blir det med garanti om man byter till optibay disk?

Misstänker att det är mindre omtyckt. Personligen så skulle jag sparat alla delarna och varit försiktig sen bytt tillbaka om jag skulle lämna in datorn. Men det är kanske bara jag..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det är jhu bara sätta in dvd skräpet om burken behöver skickas in inte svårare än så

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är jhu bara sätta in dvd skräpet om burken behöver skickas in inte svårare än så

Antar att de lär kunna se om man gör allt för mycket i den

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"