Ati Hd 5850 100hz problem!
Men herregud jag blir galen...4timmars googlande om på forum och jag har fortfarande inte hittat fixet...:confused:
Nyligen köpte jag in ett HD 5850, installerade Catalyst 9.12 och så kom problemet, i upplösningarna mellan 640x480 och 1280x1024 så är jag helt låst från att köra ÖVER 85hz:

Såhär ligger det till.. Jag har en 19tummare Dell CRT skärm, som jag har haft ett tag tillsammans med min gamla 8800gts 512, och i över flera år har jag lyckats köra skärmen på upplösningarna:
640x480(100hz)
1024x768(100hz)
800x600(100hz)
och t o m 800x600(170hz)!...
helt utan problem...tills jag köpte HD 5850
[list=""]
[*]LÖSNINGAR JAG TESTAT
1. Överclocka 2D inställningar i Ati Overdrive genom en .xml hack, då jag läst i forum att det kan vara 2D inställningarna(150hz/300mhz) som visas för Windows att de är för "slöa" för att hantera över 85hz.
Slutsats: Ingen skillnad
2. EJ TESTAT: Överclocka 2D frekvenserna genom en BIOS flashning istället, tror att det kan fixa problemet då kanske windows hinner upptäcka dem låga klockfreqvenserna innan Ati Overdrive hunnit överclocka dem, men tyvärr så har jag inget USBminne som kan bootas upp av moderkortets BIOS.
Slutsats: Kunde inte genomföras.
3. Formatera om (RAID)hårddiskarna och installera om en ny fräsh Windows XP Home Edition efter att ha kört DriverCleaner.NET.
Slutsats: Samma problem
4. Installera en "Lite" version av Atis drivrutiner, då bara drivrutinerna installeras och allt annat som CCC och Ati Overdrive lämnas utanför.
Slutsats: Fixade inte problemet
5. Installera lite äldre utdaterade drivrutinerna som kom i en CD-skiva med grafikkortet.
Slutsats: Fixade inte problemet.
6. Skapa en ny modifierad .inf drivrutin till min skärm genom powerstrip, där jag testade både olika max upplösningar och max uppdateringsfreqvenser
Slutsats: De modifierade upplösningarna funkade suveränt, men däremot var uppdateringsfreqvensen fortfarande på 85hz.
7. Stänga av allt som hade med avläsning av EDID att göra i CCC och i Monitor Settings(Kolla screenshot), och försöka ändra till 100hz.
Slutsats: Fixade inte problemet, 100hz ville inte visas på listan
8. Sista försöket är att installera Windows 7, för att se om det blir någon skillnad, då det kanske för någon minsta tro att det kan vara kompatabilitetsproblem med Windows XP.
Slutsats: Håller fortfarande på med omformateringen.
9. Testat alla 3djeparts program( ex. refreshforce)
10. Klippt ut PNP(EDID) pinnen från vga kabeln som pontieee föreslog.
[/list=]
Nu vänder jag mig till Sweclockers för desperat hjälp...då jag undrar om någon lyckats fixa hz problemet. =/ Detta är ett globalt problem mellan HD 5700 och 5800 har jag läst på forumen, nu undrar jag om det finns någon lösning, och om det finns någon med någon av dessa grafikkort som kör 100hz utan någon problem, var snäll och berätta eran
1. Operativsystem
2. Catalyst drivrutins-version
3. Skärm
4. Om ni kör med någon helst GPU-överklockning
5. Något annat som kanske hjälper:confused:
HJÄLP!
MVH och gott nytt år
EDIT:
http://www.sweclockers.com/nyhet/10449-rets_forsta_catalyst_u...
"Läge för 120 Hz uppdateringsfrekvens finns nu med bland inställningarna i kontrollpanelen."