Ati Hd 5850 100hz problem!

Permalänk
Medlem

Ati Hd 5850 100hz problem!

Men herregud jag blir galen...4timmars googlande om på forum och jag har fortfarande inte hittat fixet...:confused:

Nyligen köpte jag in ett HD 5850, installerade Catalyst 9.12 och så kom problemet, i upplösningarna mellan 640x480 och 1280x1024 så är jag helt låst från att köra ÖVER 85hz:

Såhär ligger det till.. Jag har en 19tummare Dell CRT skärm, som jag har haft ett tag tillsammans med min gamla 8800gts 512, och i över flera år har jag lyckats köra skärmen på upplösningarna:

640x480(100hz)
1024x768(100hz)
800x600(100hz)
och t o m 800x600(170hz)!...
helt utan problem...tills jag köpte HD 5850

[list=""]
[*]LÖSNINGAR JAG TESTAT
1. Överclocka 2D inställningar i Ati Overdrive genom en .xml hack, då jag läst i forum att det kan vara 2D inställningarna(150hz/300mhz) som visas för Windows att de är för "slöa" för att hantera över 85hz.
Slutsats: Ingen skillnad

2. EJ TESTAT: Överclocka 2D frekvenserna genom en BIOS flashning istället, tror att det kan fixa problemet då kanske windows hinner upptäcka dem låga klockfreqvenserna innan Ati Overdrive hunnit överclocka dem, men tyvärr så har jag inget USBminne som kan bootas upp av moderkortets BIOS.
Slutsats: Kunde inte genomföras.

3. Formatera om (RAID)hårddiskarna och installera om en ny fräsh Windows XP Home Edition efter att ha kört DriverCleaner.NET.
Slutsats: Samma problem

4. Installera en "Lite" version av Atis drivrutiner, då bara drivrutinerna installeras och allt annat som CCC och Ati Overdrive lämnas utanför.
Slutsats: Fixade inte problemet

5. Installera lite äldre utdaterade drivrutinerna som kom i en CD-skiva med grafikkortet.
Slutsats: Fixade inte problemet.

6. Skapa en ny modifierad .inf drivrutin till min skärm genom powerstrip, där jag testade både olika max upplösningar och max uppdateringsfreqvenser
Slutsats: De modifierade upplösningarna funkade suveränt, men däremot var uppdateringsfreqvensen fortfarande på 85hz.

7. Stänga av allt som hade med avläsning av EDID att göra i CCC och i Monitor Settings(Kolla screenshot), och försöka ändra till 100hz.
Slutsats: Fixade inte problemet, 100hz ville inte visas på listan

8. Sista försöket är att installera Windows 7, för att se om det blir någon skillnad, då det kanske för någon minsta tro att det kan vara kompatabilitetsproblem med Windows XP.
Slutsats: Håller fortfarande på med omformateringen.

9. Testat alla 3djeparts program( ex. refreshforce)

10. Klippt ut PNP(EDID) pinnen från vga kabeln som pontieee föreslog.
[/list=]

Nu vänder jag mig till Sweclockers för desperat hjälp...då jag undrar om någon lyckats fixa hz problemet. =/ Detta är ett globalt problem mellan HD 5700 och 5800 har jag läst på forumen, nu undrar jag om det finns någon lösning, och om det finns någon med någon av dessa grafikkort som kör 100hz utan någon problem, var snäll och berätta eran
1. Operativsystem
2. Catalyst drivrutins-version
3. Skärm
4. Om ni kör med någon helst GPU-överklockning
5. Något annat som kanske hjälper:confused:

HJÄLP!
MVH och gott nytt år

EDIT:
http://www.sweclockers.com/nyhet/10449-rets_forsta_catalyst_u...

"Läge för 120 Hz uppdateringsfrekvens finns nu med bland inställningarna i kontrollpanelen."

Permalänk
Medlem

Varför köpte du ett 5850 när du lirar i dom låga upplösningarna?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Varför köpte du ett 5850 när du lirar i dom låga upplösningarna?

Eftersom jag spelar både seriöst multiplayer gaming då responstiden är viktigast, och hardcore singpleplayer med maxxade inställningar. har du något tips mer än frågor som är helt utanför området?

Permalänk
Avstängd

Hej på dig.

Kollar man med google så verkar det som om 9.12 och 9.11 som låser hastigheten, i alla fall tillsammans med 5000 kort(kanske inte exakt alla 5000 kort). Folk som kört 4000 kort och sedan uppgraderat catalyst fick problemet med högsta uppdateringsfrekvens på 85 Hz. De gick tillbaks till en äldre version(kanske inget alternativ för dig då du har ett 5000 kort).

AMD kanske fixar detta i en ny version, men då får du meddela dem så att de blir medvetna om att där finns folk som ser detta som ett problem. De flesta verkar skriva på deras forum men det är fel väg att gå om man vill förmedla information till AMD.

AMD skall ha något forumlär på sin hemsida där man kan förmedla information till dem.

Lycka till.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Hej på dig.

Kollar man med google så verkar det som om 9.12 och 9.11 som låser hastigheten, i alla fall tillsammans med 5000 kort(kanske inte exakt alla 5000 kort). Folk som kört 4000 kort och sedan uppgraderat catalyst fick problemet med högsta uppdateringsfrekvens på 85 Hz. De gick tillbaks till en äldre version(kanske inget alternativ för dig då du har ett 5000 kort).

AMD kanske fixar detta i en ny version, men då får du meddela dem så att de blir medvetna om att där finns folk som ser detta som ett problem. De flesta verkar skriva på deras forum men det är fel väg att gå om man vill förmedla information till AMD.

AMD skall ha något forumlär på sin hemsida där man kan förmedla information till dem.

Lycka till.

Tack så mycket för inlägget, jag antar att jag är fast med 85hz ett tag till..

Permalänk
Medlem

Finns nånstans i Catalyst som man kan rapportera om buggar osv.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Läste inte så noga tråden men med XP borde det inte vara nått problem, tycker man då man kan åsidosätta EDID med XP, det görs med att man bockar ur "visa inte upplösningar som den här skärmen inte kan visa"
Funkar inte det är det nått skumt med drivrutinen till grafikortet, möjligen kanske drivaren sätter EDID att alltid att gälla oavsett om man bockar ur ovan ruta.

Med Win 7 vet jag att EDID alltid följs oavsett egna inställningar

Vad du skulle behöva göra är egentligen flasha om monitorn med nytt EDID innehåll, för det är just om man tittar på specar för din skärm max 85Hz som gäller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

http://www.pagehosting.co.uk/rf/

Inte en aning om detta funkar men kanske är värt att testa?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

brorsan fick också ryck när han inte kunde lira i 100 hz , han hittade något program som kunde fixa det dock , ska höra med honnom.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

I Monitor Properties till höger på bilden, så står det Monitor Attributes. Boka ur och ändra där det står 85 till exempelvis 120 och spara. Då ska det fungera.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
brorsan fick också ryck när han inte kunde lira i 100 hz , han hittade något program som kunde fixa det dock , ska höra med honnom.

fixade han det med ett 5000series kort ? Jag har kollat runt o har inte sätt någon som lyckats komma över 85hz än på 5xxx kort. Har också problem med det, man vill ju ha 100hz när man kör cs.

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Läste inte så noga tråden men med XP borde det inte vara nått problem, tycker man då man kan åsidosätta EDID med XP, det görs med att man bockar ur "visa inte upplösningar som den här skärmen inte kan visa"
Funkar inte det är det nått skumt med drivrutinen till grafikortet, möjligen kanske drivaren sätter EDID att alltid att gälla oavsett om man bockar ur ovan ruta.

Med Win 7 vet jag att EDID alltid följs oavsett egna inställningar

Vad du skulle behöva göra är egentligen flasha om monitorn med nytt EDID innehåll, för det är just om man tittar på specar för din skärm max 85Hz som gäller.

att bocka ur det där har jag testat, har även testat nu med att installera windows 7...men problemet kvarstår.=/
Jag har även skapat en drivrutin till min skärm genom powerstrip, enligt "Lösning 6" på första inlägget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
http://www.pagehosting.co.uk/rf/

Inte en aning om detta funkar men kanske är värt att testa?

Jag glömde väl nämna att jag även testat tredjepartsprogram, som refresforce, refreshlock och powerstrip för att skapa ny EDID. Har även testat tvinga 100hz på spelets "launch options" men funkar ej.

Det som är konstigt är att programvarumässigt visar refreshforce/refreshlock och spelen t ex 100hz när jag lagt det på det, men enligt information från skärmens "inbyggda" inställningar så visar den alltid högst 85hz.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
I Monitor Properties till höger på bilden, så står det Monitor Attributes. Boka ur och ändra där det står 85 till exempelvis 120 och spara. Då ska det fungera.

aa testade detta med men funkade ej(som jag gjorde i "Lösning 7")

Citat:

Är han helt säker på att det tvingar 100hz? Det kanske står att det funkar på programmet men drivrutinerna kanske ändå kan överlappa tredjepartsprogrammet och tvinga 85hz i smyg

Tack för inläggen grabbar.

Permalänk
Avstängd

Utan att vara elak, köp ett Nvidia kort.
ati´s nya kort är bra, snabba och effektiva, dock har de strul med uppdateringsfrekvenserna, liknande bekymmer uppstår med 120hz skärmar.
är inte acceptabelt att korten inte ska kunna köra skärmarna i den hz man vill ha.

enklaste lösningen, ett nytt Nvidia kort.
I övrigt har jag inte sett någon kommande förbättring gällande detta.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Utan att vara elak, köp ett Nvidia kort.
ati´s nya kort är bra, snabba och effektiva, dock har de strul med uppdateringsfrekvenserna, liknande bekymmer uppstår med 120hz skärmar.
är inte acceptabelt att korten inte ska kunna köra skärmarna i den hz man vill ha.

enklaste lösningen, ett nytt Nvidia kort.
I övrigt har jag inte sett någon kommande förbättring gällande detta.

haha håller med dej, jag har hållit mig till nvidia i 6år, ALDRIG haft något problem med dem...när jag ser dx11 kortet köper jag det direkt från ati och får en sjukt jävla mycket huvudvärk...värsta första intryck av ati, dem skulle ha arbetat mer med kortet som nvidia gör med sin fermi.

men jag tänker jag ska nog försöka vänta tills Ati lagt ut drivrutinerna som fixar hz-problemet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wekkt0r
fixade han det med ett 5000series kort ? Jag har kollat runt o har inte sätt någon som lyckats komma över 85hz än på 5xxx kort. Har också problem med det, man vill ju ha 100hz när man kör cs.

japp , 5850 på xp är vad han kör, en tjock hitachi crt också , han fixade det med detta program.

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Video-Tweak/ATI-Radeon-Ref...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LS_07

Är han helt säker på att det tvingar 100hz? Det kanske står att det funkar på programmet men drivrutinerna kanske ändå kan överlappa tredjepartsprogrammet och tvinga 85hz i smyg

om man drar upp lilla on screen displayen där man ändrar bredd och höjd osv på skärmen så kan man se var skärmen körs i för tillfället , står 100 hz.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

någon som fixat problemet ? för det där programet som länkats i tråden hjälper inte mig!

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
någon som fixat problemet ? för det där programet som länkats i tråden hjälper inte mig!

vilket os kör du på?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

vilket os kör du på?

har kört på både win 7 ultimate 32 bitn och xp home 32bitn

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem med mitt HD5770, Testade Refresh for ATI eller vad det hette, nu kan jag endast spela 1024 jävla skitkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pontieee
Exakt samma problem med mitt HD5770, Testade Refresh for ATI eller vad det hette, nu kan jag endast spela 1024 jävla skitkort.

aa, inget 3dje-parts program tycks funka för att fixa frekvensen.

håller just nu på med att experimentera med atis drivrutiner, har inte lyckats med något... Men problemet tycks ha något med läsningen av EDID(i analog/VGA) att göra...

Permalänk
Medlem

LS, har du testat detta då?
http://nookkin.com/content/allowing-any-screen-resolution-on-...
vet inte om jag vågar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pontieee
LS, har du testat detta då?
http://nookkin.com/content/allowing-any-screen-resolution-on-...
vet inte om jag vågar det.

Tack för tipset, men...
testade det precis på min gamla skärm, det enda som förändrades var att jag kunde köra skärmen på högre upplösningar(från 1280x1024 till 1600x1200), frekvensen var fortfarande låst på 60hz, så det förändrades inte. med min gamla 8800gts 512 kan jag köra 120hz på den.

Har ej testat hårdmodden på min primärskärm som är låst på 85hz än

så jag vet hittills att avläsningen för hertzen inte följer varken EDID eller inställningarna i Windows-registret.

Kan det ha något med att vga-skärmen kopplas genom en dvi/vga-adapter till grafikkortet? Kanske något som skiter sig när man ansluter en analog skärm till grafikkortet genom en digital(dvi)-adapter med pnp-möjlighet

Eller kanske så är det ett mjukvarufel i drivrutinerna eller grafikkortets firmware?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LS_07
Tack för tipset, men...
testade det precis på min gamla skärm, det enda som förändrades var att jag kunde köra skärmen på högre upplösningar(från 1280x1024 till 1600x1200), frekvensen var fortfarande låst på 60hz, så det förändrades inte. med min gamla 8800gts 512 kan jag köra 120hz på den.

Har ej testat hårdmodden på min primärskärm som är låst på 85hz än

så jag vet hittills att avläsningen för hertzen inte följer varken EDID eller inställningarna i Windows-registret.

Kan det ha något med att vga-skärmen kopplas genom en dvi/vga-adapter till grafikkortet? Kanske något som skiter sig när man ansluter en analog skärm till grafikkortet genom en digital(dvi)-adapter med pnp-möjlighet

Eller kanske så är det ett mjukvarufel i drivrutinerna eller grafikkortets firmware?

Säkert mjukvarufel i drivrutinerna, får man hoppas på iaf..

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/10449-rets_forsta_catalyst_u...

"Läge för 120 Hz uppdateringsfrekvens finns nu med bland inställningarna i kontrollpanelen."

Permalänk
Medlem

men det där är bara för 120hz lcd skärmar tror jag, fortf problem med crt, för mig iaf

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk

tråkigt!

Har också samma fel... försökt i 2 dagar nu o fixa 100hz

Permalänk
Medlem

Re: tråkigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulverminator
Har också samma fel... försökt i 2 dagar nu o fixa 100hz

hade du haft en äldre version av catalyst installerad förr? eller installerade du catalyst 10.1 på en fräsh windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wekkt0r
men det där är bara för 120hz lcd skärmar tror jag, fortf problem med crt, för mig iaf

jag har inte kunnat testa drivrutinerna än, men det ska jag göra när jag får chansen, sedan postar jag på forumet. Jag tror att även om man bara uppdaterar från en gammal catalyst så finns fortfarande buggarna kvar från den gamla catalyst. Därför ska jag testa formatera om hårddisken och installera drivrutinen på en fräsh windows

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt HD5770 och jag får DAMP!

Ska följa tråden jag också

Permalänk
Medlem

JAG DÖR !! MEN NYA DRIVERS KAN JAG BARA KÖRA 75 HZ ! ? samma för er ? har sapphire 5850.....

Visa signatur

i5 750 @ 4.3ghz - Gigabyte GA-P55-UD3R - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Antec Three Hundred - Ati Sapphire Radeon HD 5870 VaporX - Windows 7