pinsen böjda tack vare manual, ersättning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Jag vill inte verka dryg men köper man en pistol och det ligger en lapp i kartongen att man ska skjuta sig själv i ansiktet innan man skjuter på stan med den så får man faktiskt skylla sig själv tycker jag.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Fast nu skulle väl tråden mer handla om taskig manual från Asus än om A5?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Dude, la du dit processorn LÖST och applicerade pastan? du måste ju fatta att du lägger den på t.ex. ett bord och gör det?

Vad jag vet så brukar dom flesta säkra den i sockeln först och sedan applicera kylpasta.
Douchebag

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Mmm... medkänslan firar triumfer. OM det nu var första gången han monterade en cpu då? OCH gjorde som det FAKTISKT står i manualen? Skärp er nu för faen ni som är så roade av att hacka på folk

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Vad jag vet så brukar dom flesta säkra den i sockeln först och sedan applicera kylpasta.
Douchebag

Indeed

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Mmm... medkänslan firar triumfer. OM det nu var första gången han monterade en cpu då? OCH gjorde som det FAKTISKT står i manualen? Skärp er nu för faen ni som är så roade av att hacka på folk

+1 Indeed

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Bushman18 skrev: "Nä men det är självklart tråkigt då sånna här saker händer och nu hade han ändå lite tur att Inet är så jäkla schysst och ger han ett moderkort till inköpspris. (INET ÄR BÄST, jag vet jag är fanboy, bla bla..)"

Gav Inet TS ett nytt kort/prolle?:):o:D

Inet låter han köpa ett nytt likadant moderkort för inköpspris! Det kallar jag god kundtjänst!

EDIT: Självklart för att blev lurad av manualen som följde med moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dude, la du dit processorn LÖST och applicerade pastan? du måste ju fatta att du lägger den på t.ex. ett bord och gör det?

nej, la den i sockeln utan att låsa den, det var där manualen felade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Jag vill inte verka dryg men köper man en pistol och det ligger en lapp i kartongen att man ska skjuta sig själv i ansiktet innan man skjuter på stan med den så får man faktiskt skylla sig själv tycker jag.

jävla bra konstruktiv kritik det där, ska tänka efter en extra gång utifall det händer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Bushman18 skrev: "Nä men det är självklart tråkigt då sånna här saker händer och nu hade han ändå lite tur att Inet är så jäkla schysst och ger han ett moderkort till inköpspris. (INET ÄR BÄST, jag vet jag är fanboy, bla bla..)"

Gav Inet TS ett nytt kort/prolle?:):o:D

nej, men dom erbjuder mig att köpa moderkortet för inköpspris. bra tycker jag i alla fall. måste dock vänta tills de får in PRO igen...

och sist men inte minst de minst värdelösa bilderna på skadan. Om ni tycker bildkvalitén är dålig är ni välkomna att pröjsa för bättre objektiv

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2ef0rrd&s=6

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2ntfepd&s=6

om man inte vet var pinnen är så lär ni inte se något fel på bilderna...

i första bilden är den trasiga pinnen längst ner i högra hörnet på den övre delen och i den andra bilden längst ner till vänster i den högra delen.

med tanke på bildkvalitén lär ni nog endast kunna dra slutsatsen att ni tittar på en bild med en moderkorts sockel som blänker

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Hedersmedlem

såg faktiskt dina böjda pins utan anvisning

Permalänk
Medlem

Tycker det var bra av butiken, för den kommer inte få ersättning för kortet troligtvis, i min erfarenhet.

Schysst Inet!

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk

Vänta, har du testat datorn ännu? Finns ju en chans att pinnen inte används ju Men skulle du kunna ta en bild på sockeln från sidan liksom, så vi får se om resten av pinnarna är OK eller ej?

Men om den pinnen är allt så tror jag du kan reparera skadan själv, men tror vi behöver lite mer info först

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

vore som sagt intressant att veta hur konsumentskyddet ser ut avseende såna uppenbara idiotier i en manual dock

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

vore som sagt intressant att veta hur konsumentskyddet ser ut avseende såna uppenbara idiotier i en manual dock

Man får skriva manualer hur fan man vill men man får ta konsekvenserna därefter.

Personligen så tar jag min processor, sätter dit den så som man skall.

1. Monterar kylare och allting utan kylpasta.

2. Kör igång datorn går in i bios och stänger av min processorfläkt.

3. Öppnar lådan, låter svetten av värmen droppa ner på moderkortets nordbrygga.

4. Tårarna frammanade av röken och lukten från döende komponenter rinner likt en flod nerför mina kinder innan det slutligen samlas i en liten damm på grafikkortet.

5. Jag tar en skruvmejsel, bänder bort kylaren utan att lossa och sedan lägger jag en droppe kylpasta på processorn, smetar sakta ocg metodiskt ut den med en brödkavel i metall som jag fick i julklapp.

Nu kan man säkert sätta dit kylaren igen och vända uppochned på datorn för att få vätskan att rinna av grafikkortet.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

är det du som skriver manualerna åt Asus?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

är det du som skriver manualerna åt Asus?

Fick sparken.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Man får skriva manualer hur fan man vill men man får ta konsekvenserna därefter.

4. Tårarna frammanade av röken och lukten från döende komponenter rinner likt en flod nerför mina kinder innan det slutligen samlas i en liten damm på grafikkortet.

5. Jag tar en skruvmejsel, bänder bort kylaren utan att lossa och sedan lägger jag en droppe kylpasta på processorn, smetar sakta ocg metodiskt ut den med en brödkavel i metall som jag fick i julklapp.

Nu kan man säkert sätta dit kylaren igen och vända uppochned på datorn för att få vätskan att rinna av grafikkortet.

hahahahah! made my day

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej

Hahaha

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Citat:

AS snackar om en linje, inte ett riskorn, lär dig läsa.

Det står att man inte ska göra som du.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Skulle vara schysst om du vill berätta vad inköpspriset på moderkortet är.

Skulle vara kul att veta

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
hahahahah! made my day

haha, ja den har väl inte varit allt för bra antar jag ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Skulle vara schysst om du vill berätta vad inköpspriset på moderkortet är.

Skulle vara kul att veta

Mvh

kan jag nog lägga upp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bushman18
haha, ja den har väl inte varit allt för bra antar jag ;P

helt ok, med tanke på att man inte behöver betala fullt pris för nästa ;P

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
kan jag nog lägga upp

helt ok, med tanke på att man inte behöver betala fullt pris för nästa ;P

Jag hade en rätt bra dag en gång. Tänkte byta processor i en gammal burk hemma och skulle ta bort den där jävla processorkylaren på en gammal INTEL.

När jag till slut gav upp så gick jag på processorn istället och den satt rätt bra eftersom armen man tar upp den med inte gick att få upp ordentligt IOM att kylaren satt ivägen.

Så efter en stund när jag hade råkat bryta av armen plockar jag fram en skruvmejsel för att bända upp processorn.

Jag tycker den så hårt jag kan mot den lilla biten arm som sitter kvar, nästan helt innanför sitt skyddande hölje, och slinter helt brutalt ut över moderkortet.

Den startade aldrig mer, fast det var gratis och rätt roligt så det gjorde inget.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Vad har ni kommit fram till på tre sidor egentligen... Mycket snack och liten verkstad.

1. Pinnarna i socket:en skall vara böjda, eller kommer böja sig när du monterar. (Lotes-socket:en har en benägenhet att göra ett 'krasande' ljud vid montering. Trycker väl hårdare än Foxconn antagligen)
2. Pin B30 är jord, du kommer klara dig utan den. Så länge det inte är något annat som du också pillat sönder på vägen dvs

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Därför läser man på innan ger sej på något man inte är erfaren av att handskas med.

Finns videos på youtube som visar hur man installerar komponenter, datorbyggarskolan mm..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Roligt ju... ska man installera första gången och inte vet hur man gör ska man alltså inte tro på manualen utan börja kolla filmer på Tuben?

Jag hävdar envist och med eftertryck att det är extremt svagt av Asus att ha sån direkt vilseledande manual

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eh, ja?
Filmer som i detalj visar hur man gör är väl rätt mkt bättre än en svartvit manual skriven av en kines och sedan google-översatt?

Visst vill man kunna lita på manualer, men kineser är bäst i världen på att göra felaktiga översättningar.

Visa signatur

ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Roligt ju... ska man installera första gången och inte vet hur man gör ska man alltså inte tro på manualen utan börja kolla filmer på Tuben?

Jag hävdar envist och med eftertryck att det är extremt svagt av Asus att ha sån direkt vilseledande manual

Som jag förstod det skulle ingen skada kunna uppstå om man följde instruktionerna precist. Behöver dock ta en titt på manualen för att kunna uttala mig med någon som helst säkerhet.

Permalänk
Avstängd

Citat ur Arctic Silver 5's manual/tutorial som någon länkade till innan i tråden:

"Do not put in mouth"

A fan, det hade jag nog aldrig kunnat räkna ut själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
manual skriven av en kines

Taiwanes... Sorry, var tvungen att rätta. ;0)

Dessutom har "Jdad" helt rätt.

Permalänk
Medlem

Det kanske är en generationsfråga då För mig som är 40+ är inte direkt Youtube den naturliga källan till kunskap, av nån anledning...

Själv tycker jag det rimliga är att det är tillverkaren som ska vara referensen och ha ansvar för de uppgifter som publiceras. Oavsett färgskala på trycket och etnicitet på den som skrivit manualen är det imho tillverkaren och ingen annan som har ansvaret för korrekta uppgifter. Vill sen den som ska bygga en dator kolla andra källor, fine, men denne kanske inte HAR någon annan dator att använda till detta. Kanske därför han bygger en

Gäller oavsett vad det är för produkt... om jag sett på Youtube hur nån påstår att babyolja är det bästa till motorn på min bil lär det knappast beveka t. ex. Volvo om motorn sen skär....

Ja ja, mina 2 cents

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, jag har håller med dej, Jdad!

Vad jag menar är att manualerna ofta är lite luddigt översatta och att en instruktionsvideo som komplement till att ha läst manualen kan vara nyttigt för att försäkra sig om att man gör rätt

Ang. Taiwanes: The Republic of China (ROC), commonly known as Taiwan.
Demonym Taiwanese or Chinese, or both.

Visa signatur

ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Folk klagar alltid på dumma amerikaner som behöver 200-sidors manualer till enkla produkter men detta är exakt samma fall ju.

Det går inte att skada pinnarna om man bara lägger cpun på de då den läggs i plaststödet. I den finns också två bygglar på sidorna som gör att man inte kan lägga cpun åt fel hål. Vill man då applicera kylpastan utan att ha spänt fast cpun då är det väll självklar grej att man ska hålla lite i cpun samt att man inte ska trycka för hårt. Sedan att försöka böja tillbaks pinnarna för hand? Komigen...

Klara man inte såna saker ska man låta teknikern i butiken att göra det.