Synaptics satsar på nya funktioner för pekplattor

Permalänk
Melding Plague

Synaptics satsar på nya funktioner för pekplattor

Tillverkaren Synaptics är en riktig jätte när det gäller pekplattor för bärbara datorer. Företaget har nu lanserat en ny betaprogramvara som utökar funktionaliteten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart får man ha instruktionsboken i ena handen medan man försöker utföra manövrarna med andra handen xD
Finns snart mer funktioner än vad det finns fingrar på handen

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Inaktiv

Skulle nog inte komma ihåg vilka tecken som gör vad men verkar ballt ^^

Permalänk

Lite skoj dock så känns det inte spec nyskapande..

Fast snabbtangenter o sånt lär man sig efetr ett tag om man känner för det.
problemet som jag ser är nog snarare när man håller på med många liknande program där tangenttryckningar itne gör samma sak och det tar tid att ställa om sig eller att man stör sig på hur mycket smidigare det skulle vara om det var gjort så här istället.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Framförallt är det väldigt smidigt och behändigt att låt säga ha 20 tecken.

Starta, program, spel öppna vissa mappar etc direkt.

Bara +++

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Framförallt är det väldigt smidigt och behändigt att låt säga ha 20 tecken.

Starta, program, spel öppna vissa mappar etc direkt.

Bara +++

vad är det för fel på att använda genvägen på skrivbordet? det är ju vad det är till för och inte bara visa fina bilder

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

fanns ett program som hette symbol commander förut där man kunde hålla in höger musknapp och göra samma sak, bortsett från att man själv valde vad som skulle hända. Ganska bra flytta fönster maximera minimera mm

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Framförallt är det väldigt smidigt och behändigt att låt säga ha 20 tecken.

Starta, program, spel öppna vissa mappar etc direkt.

Bara +++

Jag tror verkligen på detta jag med. Verkar hur smidigt som helst.

Permalänk
Medlem

Någon som fått igång 2 finger scroll?

Permalänk
Medlem

Haha Eset Smart Security låter mig inte installera den, en sorts av virus XD

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Någon som fått igång 2 finger scroll?

Jeez, 2-finger scroll? Det har alltid fungerat på min laptop från 2001 ffs ;P Har aldrig provat en laptop som det inte fungerat på

Permalänk
Medlem

Blev glad redan för några dagar sedan när jag upptäckte att synaptics nya "generic driver" funkade på min Aspire One A110 och gav mig pinch och 2-finger-scroll.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Hur fick ni igång 2 finger scroll?

Permalänk
Medlem

Vi som kör med Opera med musrörelser på vet hur skönt detta är.
Kört med detta i Opera i många år nu, är svårt att inte köra med det när man väl vant sig med det.

Vet inte hur ofta jag har försökt stänga ett fönster i Windows genom att "rita" ett L med musen samtidigt jag håller ner höger musknapp.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Hur fick ni igång 2 finger scroll?

Det fungerar inte på alla läsplattor, men antagligen på de flesta.
Iaf i den mån att klicka med två fingertoppar simulerar mittenklick och tre höger.

Jag hade oturen med min nya HP att den inte stödjer detta hårdvarumässigt medans alla mina andra laptops sen länge tillbaka hade stöd för det!

Permalänk
Medlem

kul det första 2h tills man glömt gesterna eller slumpmässigt gör gesterna så att massa program startar

Permalänk
Medlem

Hah videon är ju bara för mycket.

Jessica, världens mest uttråkade person, vill ha en dammsugare. Istället för att bara öppna webbläsaren, gå till amazon och söka efter dammsugaren, ska hon göra massa onödiga och komplicerade gester som tar dubbelt så lång tid.

Vilket framsteg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Hah videon är ju bara för mycket.

Jessica, världens mest uttråkade person, vill ha en dammsugare. Istället för att bara öppna webbläsaren, gå till amazon och söka efter dammsugaren, ska hon göra massa onödiga och komplicerade gester som tar dubbelt så lång tid.

Vilket framsteg.

Hehe, ja verkligen. Detta var ju verkligen ett innovationsmässigt bottennapp. Vill man surfa effektivt finns vimperator, och som sagt, vad är det för fel på vanliga hederliga tangetbordgenvägar (eller launchers om man nu vill ha lite mer flexibilitet.)

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Hah videon är ju bara för mycket.

Jessica, världens mest uttråkade person, vill ha en dammsugare. Istället för att bara öppna webbläsaren, gå till amazon och söka efter dammsugaren, ska hon göra massa onödiga och komplicerade gester som tar dubbelt så lång tid.

Vilket framsteg.

Kanske tar en stund första gången, men när det väl sitter så går det så snabt att köpa dammsugare så man inte ens hinner bokstavera "pessimist" innan det är klart.

Permalänk

Roligt att testa, men inte så mycket mer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Kan rekommendera strokeit (http://www.tcbmi.com/strokeit/), har ungefär samma funktionalitet men är mindre bloatad.
Man håller in höger musknapp och drar ett mönster.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Får väll ta o testa på min laptop då.

Permalänk

Jag förstår _verkligen_ inte pängen. Kanske möjligvis lite enklare för den datorovande, men annars känns ju launchers i kombination med finurliga program som vimperator och ubiquity otroligt mycket smidigare. Jag vill använda musplatten för att skriva ungefär lika gärna som att byta ut vim mot penna och papper. Det går inte att slå tangentbordet när det kommer till snabbhet och ergonomi.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Detta kallas för att vara "kär i sin idé". Utvecklarna är så exhalterade över sin idé att de bara inte kan förstå hur folk skulle kunna rata slutprodukten.
Det är förstås samma "kärlek" som ger oss bra funktioner och som för utveckligen framåt.

Detta Skrybe är dömt att misslyckas precis som alla andra försök till att tävla med datormusen och tangentbordskommandon. Det finns absolut ingen utökad vilja för en som inte kan datorer, att lära sig att rita en uppsättning tecken på sin pekplatta. För den datorkunnige så kan ingenting slå mus/tangentbord.

Men hur som helst, man ska vara tacksam för att det finns en brinnande vilja att föra utvecklingen framåt.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vi som kör med Opera med musrörelser på vet hur skönt detta är.
Kört med detta i Opera i många år nu, är svårt att inte köra med det när man väl vant sig med det.

Vet inte hur ofta jag har försökt stänga ett fönster i Windows genom att "rita" ett L med musen samtidigt jag håller ner höger musknapp.

Jag är också inbiten operaanvändare som bland annat försöker gå tillbaka i windows genom att trycka ned höger knapp och sedan vänster.

Fruktansvärt smidigt.

Har du någon "musrörelselista"? Jag har inte hittat något sådant, inte letat så noga heller.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Avstängd

titta så lättanvänd den är, vill man köpa en damsugare behöver man bara söka med den förprogramerade sökmotorn för att få reda på info, Vill hon köpa den gör hon det enkelt på den förprogramerade onlinehandlen.
stöter hon på några problem behöver hon bara bläddra igenom manualen, leta igenom menyer i mjukvaran och ändra på några av förprogrameringarna sen kan hon fortsätta med surfa mycket långsammare än vanligt folk som använder bokmärken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Hehe, ja verkligen. Detta var ju verkligen ett innovationsmässigt bottennapp. Vill man surfa effektivt finns vimperator, och som sagt, vad är det för fel på vanliga hederliga tangetbordgenvägar (eller launchers om man nu vill ha lite mer flexibilitet.)

Inte nog med att det tar längre tid och blir mer komplicerat. Antalet fel man kommer göra kommer att öka lavinartat. Bara man har en så simpel sak som "klick" på en touchpad om man "tap-ar" på den så får man förr eller senare damp på att man sitter och klickar iställlet för att flytta musen.

Tacka gudarna för denna lilla sak! Tar mindre plats än touchpad, lättare & effektivare att använda. Behöver aldrig ta handen ifrån tangetbordet när man ska röra musen, scrolla eller trycka på knappar. Mer ergonomisk & ekonomisk lär den vara också.

JAG HATAR TOUCHPAD OCH MOUSE GESTURES! ANTALET FEL MAN GÖR ÄR BRUTALT!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Inte nog med att det tar längre tid och blir mer komplicerat. Antalet fel man kommer göra kommer att öka lavinartat. Bara man har en så simpel sak som "klick" på en touchpad om man "tap-ar" på den så får man förr eller senare damp på att man sitter och klickar iställlet för att flytta musen.

http://hnerviadi.files.wordpress.com/2008/12/trackpoint.jpg
Tacka gudarna för denna lilla sak! Tar mindre plats än touchpad, lättare & effektivare att använda. Behöver aldrig ta handen ifrån tangetbordet när man ska röra musen, scrolla eller trycka på knappar. Mer ergonomisk & ekonomisk lär den vara också.

JAG HATAR TOUCHPAD OCH MOUSE GESTURES! ANTALET FEL MAN GÖR ÄR BRUTALT!

Nej, jag säger tvärtom den där lilla "pinnen" du leker med är världens sämsta uppfinning. Smaken är som baken!

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
Nej, jag säger tvärtom den där lilla "pinnen" du leker med är världens sämsta uppfinning. Smaken är som baken!

"Klittan" är grym när du kan använda den.

Det här med gester är ännu en skräpgrej. Hur många ser man inte som sitter med sina Macbooks och krafsar tre-fyra gånger med spretiga fingrar på pekplattan för att göra något som tar halva tiden på "normalt" sätt..
Ska hela laptop/netbook arsenalen också behöva gå igenom den här fasen...puhhh...

Permalänk
Medlem

"Synaptics Gesture Suite"

Jag har hittills aldrig installerat någonting med ordet "suite" i sig som vart värt att ha. För min del är ordet synonymt med "Liten sak man vill ha packeterat tillsammans med en så stor hög bloatat skräp man inte vill ha att det helt förlorar sitt värde". Någonting säger mig att detta stämmer även för detta men det blir nog att testa i alla fall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.