Permalänk

Ljud via DVI?

Hejsan!

Jag har ett Sapphire Radeon HD2900 Pro.

I en annan tråd så såg jag någon som citerade:

"http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1365662
Unlike the ATI cards, Nvidia cards do not have any sort of audio processing built into them. Instead they use a passthrough system wherein you take the SPDIF out from your sound card (or motherboard's built-in audio) and feed it into your video card."

Första meningen säger ju att ATI-korten kan behandla ljud, och på paketet står det något i stil med "experience high quality sound and video bla.bla.bla". Men grafikkortet har ju bara två dvi-utgångar, så hur kan man då få ljud? Jag har som för mig att dvi bara levererar bild.

/Martin

Permalänk
Inaktiv

Det är med hdmi du får ljud.

Permalänk
Medlem

Man behöver ati's dvi till hdmi adapter som följer med grafrikortet och sedan koppla ljud till grafikortet? Har för mig att det var något sånt.

Permalänk

Själva grafikkortet har bara två dvi-utgångar, ingen HDMI. Men som du säger så följer det med en HDMI->DVI adapter. Så det är så enkelt alltså? Skulle vara bra om någon som är säker svarar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjobban112
Själva grafikkortet har bara två dvi-utgångar, ingen HDMI. Men som du säger så följer det med en HDMI->DVI adapter. Så det är så enkelt alltså? Skulle vara bra om någon som är säker svarar.

Japp, det funker med den adaptern.

Permalänk
Medlem

Jag har en dvi-->HDMI kabel från datorn till tvn (hdmi i tvn dvi från grafikortet). Kör ett 8800gt och är spdif kabel från modekortet (ljudkortet?) till grafikortet. Då får jag ut ljud och bild.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ,Gigabyte GA-P55A-UD3 ,Intel Core i5 760, 2.8GHz ,Sparkle GeForce GTX 460 OC 1GB ,1TB Samsung Spinpoint F3 ,Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 ,Corsair VX 550W 80+ ,Samsung SH-S223C 22X DL ,Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk

Permalänk
Medlem

osäker :/

dvi e ju endast bild vad jag vet..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
osäker :/

dvi e ju endast bild vad jag vet..

Man får ut ljud + bild med SPDIF

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ,Gigabyte GA-P55A-UD3 ,Intel Core i5 760, 2.8GHz ,Sparkle GeForce GTX 460 OC 1GB ,1TB Samsung Spinpoint F3 ,Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 ,Corsair VX 550W 80+ ,Samsung SH-S223C 22X DL ,Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk

Permalänk
Hedersmedlem

Med ATI så räcker det med deras adapter och sen får man välja källa i uppspelningsenheter. Med nvidia har jag hört att man måste använda kabel från ljudkort till grafikkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Med ATI så räcker det med deras adapter och sen får man välja källa i uppspelningsenheter. Med nvidia har jag hört att man måste använda kabel från ljudkort till grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekan43
Japp, det funker med den adaptern.

Perfekt! Nu har jag läst mig till att det funkar genom att ljudet skickas via TMDS-kanalerna, lite kuriosa bara.

Case closed.

Permalänk
Medlem

Måste det specifikt vara ATI´s DVI-HDMI för att få ljud? Om jag har en Suprakabelm DVI-HDMI och koppar den från ett ATI kort med stöd för ljud via hdmi och bara 2 dvi utgångar, får jag ljud då? Eller måste deras "omkopplare" användas?

Hade varit grymt och veta detta, kabeln jag har är på sina meter så den kostade skjortan så vore bra om jag slapp köpa helt ny.

Visa signatur

///Peter "Sweeler" Nilsson

Permalänk
Testpilot

Det funkar enbart med adaptern, din dyra kabel funkar tyvärr inte.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden

Tack för svaret hunden! Äntligen ett straight upp svar

Då får det nob bli fortsatt budget alternativ med en bild och en ljudkabel :b

Visa signatur

///Peter "Sweeler" Nilsson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden

Varför skulle det inte fungera? Ljudsignalen bakas in i TMDS-signalen som redan överför bildsignalen, det används inga extra ledare eller liknande. Adaptern är bara en vanlig adapter, inget speciellt med den.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag har läst olika förklaringar varför ljudet inte fungerar utan en speciell ATI DVI>HDMI adapter.

En förklaring är att adaptern skulle sända en signal till grafikkortet så att den även skall skicka ljudet via DVI kontakten, det betyder man skulle slippa ljudsignalen när man enbart använder en DVI kabel och detta för att undvika att störa video signalen i onödan.

En annan förklaring är att det skulle vara på grund av licensens avgifter på HDMI.

Nu vet jag ej vad som är sanningen men jag har testat med min gamla DVI>HDMI adapter till ATI HD2600 tillsammans med mitt nya ATI HD4670 och då fungerade inte ljudet via HDMI kabel till TV.

Jag blev tvungen att köpa en ny DVI>HDMI adapter till HD4670 för att ljudet skulle fungera, den gamla adaptern hade beteckningen 2K och den nya har beteckningen 3K och med den fungerar även ljudet till TV via HDMI kabel.

Men jag har även läst att det skiljer mellan ATI och Nvidia, XFX skriver att deras Nvidia kort skall skicka ljud med enbart en DVI-HDMI kabel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Varför skulle det inte fungera? Ljudsignalen bakas in i TMDS-signalen som redan överför bildsignalen, det används inga extra ledare eller liknande. Adaptern är bara en vanlig adapter, inget speciellt med den.

Adaptern aktiverar ljud i grafikkortet. Finns ett litet kretskort i den som grafikkortet känner av och på så vis släpper genom ljudet. Så adaptern behövs.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Hedersmedlem

Det var nog den bästa förklaringen jag hört, men det låter ändå lite "fulhack".

Man tycker att en bättre lösning hade varit att kolla vad det sitter för sorts skärm genom DDC och aktivera ljud om den har stöd för det.
Dessutom har jag nog aldrig sett någon DVI-skärm få problem om man kopplar den direkt till HDMI med en dum adapter eller sladd.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Testpilot

Det har med licenser att göra, skickar tillverkaren med en specialadapter betyder det att dom betalat licenspengar för HDMI. DVI-skärmar får som sagt inga problem utan allt har med licensen för HDMI att göra.

En lösning för att kunna behålla sin dyra HDMI-DVI-kabel är att först köra med ATI:s DVI-HDMI-adpater och sen köpa en vanlig HDMI-DVI-adapter för att konvertera tillbaka till DVI men fortfarande behålla ljudet.
http://www.kjell.com/?item=98142&path=636500000,637000000,637...
Blir väl dock väldigt klumpigt med så många adaptrar fram och tillbaka.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]