pinsen böjda tack vare manual, ersättning?

Permalänk
Medlem

Är knappast det saken handlar om. Jag kan inte ens i min vildaste fantasi komma på en anledning att gegga med kylpasta INNAN processorn är låst i sockeln. Än mindre kan jag förstå varför Asus tycks anse att det är en god ide. De hade kunnat nöja sig med att skriva nåt i stil med: "Montera processor och kylare enligt tillverkarens anvisningar." Klart, enkelt och tydligt

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Jag som byggde min första dator för några månader sen var grymt rädd för att göra något fel när jag skulle montera den. Men det gjorde ju också att när jag skulle beställa så kollade jag både en och 5 gånger innan så att jag visste att allt var kompatibelt. Och jag läste datorbyggarskolan massvis med gånger och utöver det så läste jag den dessutom undertiden jag monterade datorn när delarna väl kom.

Men det är för att jag vet hur mkt pengar jag lagt på sakerna och för att jag vet att jag inte är annat än rookie på ämnet. Skulle aldrig fått för mig att chansa.

Jag tycker personligen att det är SJUKT snällt av butiken att ge ett nytt moderkort till inköpspris eftersom jag faktiskt inte tycker att de är ersättningsskyldiga.

Sen tycker jag verkligen inte att du ska offentliggöra inköpspriset på ett forum eftersom det enligt mig är som att sparka butiken i nötterna undertiden de hjälper dig för något de inte behöver.

jag jobbar själv i butik och inköpspriser är inte något man ger ut offentligt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Manualen säger ju inte att man måste smeta ut kylpastan.
Det är väl egentligen meningen att man ska klicka på och köra?

Mitt moderkort fetingpajade när jag skulle uppdatera BIOS,
vet inte riktigt vad jag gjorde för fel.
Jag fick ett nytt i alla fall, "goodwill".

Du kan ju hoppas (:

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem

Varför manualen öht ger sig in på kylpasta och kylare är bortom mig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För er som diskuterar om kylpastan.
http://www.silentpcreview.com/article850-page3.html
Där är den utsmetad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Det var mycket gnäll på manualen när det inte ens var det som var felet. Det skadar inte att lägga dig lite kylpasta innan man sätter fast processorn, lite kladdigt bara om den trillar ur med pasta på men det finns ingen risk att böja några ben. Det krävs enormt tryck för att kunna böja ALLA ben på en processor eller sockel samtidigt, det är inga problem att lägga en AMD-processor på golvet med pinsen neråt och STÅ på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Där är den utsmetad.

Den brukar bli utsmetad när det suttit en kylare på den som man tagit loss för att ta en bild på monteringsarmarna.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bushman18
Inet låter han köpa ett nytt likadant moderkort för inköpspris! Det kallar jag god kundtjänst!
EDIT: Självklart för att blev lurad av manualen som följde med moderkortet.

Fy fan vilken <3:DB R A:D<3 butik Inet är, snacka om seriösa.:D:) Kunvänliga etc.:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Är det du som skriver manualerna till Asus? Svar: Fick sparken.

Dagens.:D:D:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

grejen är ju att man kollade in några videor på Ytube, dock så var de få med nyare socklar. Dessutom sas det ingenstans att pinnarna under skall vara böjda under installation

Dessutom angående inköpspriset så kommer jag inte lägga ut det då jag ser det som ett slag under bältet på en butik som nyss hjälp mig väldigt mkt

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

riktigt schysst av inet! Lite ot men jobbade på musikbörsen i jkpg i somras, känt 2 delägarna rätt länge så därför jag fick jobba där. Kan koden till deras lager och massa sånt men ändå fick jag inte veta inköpsprisen till allt dom köpte, kan tänka mig att dom inte sa gitarrerna då jag själv spelar det men det gällde _ALLT_. fick inte ens veta inköpspriset på ett par stockar! Kul att de löste sig för ts iaf och klanta dig inte nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
grejen är ju att man kollade in några videor på Ytube, dock så var de få med nyare socklar. Dessutom sas det ingenstans att pinnarna under skall vara böjda under installation

Dessutom angående inköpspriset så kommer jag inte lägga ut det då jag ser det som ett slag under bältet på en butik som nyss hjälp mig väldigt mkt

Bra beslut: det vore ju som att lägga ut bild på grannfrun du just spänt på för att visa hur bra hon var i sängen för att retas med frun fast frun var bättre typ.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det var mycket gnäll på manualen när det inte ens var det som var felet

Det skadar inte att lägga dig lite kylpasta innan man sätter fast processorn

Nä, men vad gör det för nytta? Min åsikt är fortfarande att det är en extremt korkad "instruktion" som iaf jag aldrig sett i nån annan mobo-manual. Guschelov

Att sen TS drabbas av smärre panik och med våld ger sig på den stackars processorn är naturligtvis inte så listigt men skulle detta ha hänt om manualen bara visade hur man monterar CPU och sen hänvisade till kylartillverkarens manual? Tror jag inte....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Det var mycket gnäll på manualen när det inte ens var det som var felet

Det skadar inte att lägga dig lite kylpasta innan man sätter fast processorn

Nä, men vad gör det för nytta? Min åsikt är fortfarande att det är en extremt korkad "instruktion" som iaf jag aldrig sett i nån annan mobo-manual. Guschelov

Att sen TS drabbas av smärre panik och med våld ger sig på den stackars processorn är naturligtvis inte så listigt men skulle detta ha hänt om manualen bara visade hur man monterar CPU och sen hänvisade till kylartillverkarens manual? Tror jag inte....

Jag menar att det var manualens fel eftersom när man är nybörjare så följer man manualen slaviskt eftersom man inte har fått den rätta fingerkänslan för hur man ska tex. sätta in en processor.:)

Det Jag är nyfiken på är: han fick ju ett mobo men fick han en prolle? Varför jag frågar är för att jag är medveten om att TS mobo gick sönder men vad ska han "bara" med ett mobo till om han inte får en prolle då man inte kan få ett system up and running utan prolle? Eller har jag missat nåt här?:P:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Missat? Det var väl mobot han förstörde inte prollen?

Visa signatur

*.*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Missat? Det var väl mobot han förstörde inte prollen?

Oki trodde prollen tog stryk den med.:P Bra dock att den inte gjorde det.:D Sorry nu är jag med igen.:D Väck mig.:P

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Oki trodde prollen tog stryk den med.:P Bra dock att den inte gjorde det.:D Sorry nu är jag med igen.:D Väck mig.:P

CPUn har inga pins

Permalänk
Medlem

Dum instruktion av Asus och lite dumt gjort av Björn (Ragny). Det är väl så man kan sluta av det hela med?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Jao. Men tack för underhållningen Ragny, ser fram mot när du ska bända in vattenkylning eller nåt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Jao. Men tack för underhållningen Ragny, ser fram mot när du ska bända in vattenkylning eller nåt

Jag med ska bli spännande och se om du kan skapa en syndaflod då.:D

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att han pratar med mig eller bushman 18 först

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Där är den utsmetad.

Haha jaha, vad tillför det diskutionen angående applicering av kylpasta? Som att dra ett exempel på hur Bosse i skogen gör när han byter topplockspackning i sin motor jämfört med hur en märkesverkstad skulle gå tillväga. Arbetet blir gjort, men förmodligen med olika resultat

Permalänk
Medlem

RagNy du kan ju prova att sälja den gamla på Tradera som "defekt"...heh

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adb_92
RagNy du kan ju prova att sälja den gamla på Tradera som "defekt"...heh

Skriv: "Lite defekt men enda exemplaret. Kommer från en arbetarklassfamilj ett riktigt tillfälle för alla med högre utbildning att få ta del av den lilla människans hobbys (kan användas till forskningsändamål dock ingår inte intervju med familjen)".

:D;)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det var mycket gnäll på manualen när det inte ens var det som var felet. Det skadar inte att lägga dig lite kylpasta innan man sätter fast processorn, lite kladdigt bara om den trillar ur med pasta på men det finns ingen risk att böja några ben. Det krävs enormt tryck för att kunna böja ALLA ben på en processor eller sockel samtidigt, det är inga problem att lägga en AMD-processor på golvet med pinsen neråt och STÅ på den.

Skillnad?

Du pratar ju om en traditionell sockel, eller den typ som används än idag av AMD Skillnaden mellan LGA-socklarna är ju att pinnarna sitter på moderkortet istället, och dessa är VÄLDIGT lätta att böja. Mycket lättare än de pinnar som används på AMDs eller intels gamla prollar

Så här ser ju undersidan ut på en prolle som passar i en LGA sockel.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/lynnfield/revie...

Skillnad?
http://www.legitreviews.com/images/reviews/886/amd_socket_am3...

Du pratar ju om en traditionell sockel, eller den typ som används än idag av AMD Skillnaden mellan LGA-socklarna är ju att pinnarna sitter på moderkortet istället, och dessa är VÄLDIGT lätta att böja. Mycket lättare än de pinnar som används på AMDs eller intels gamla prollar

Så här ser ju undersidan ut på en prolle som passar i en LGA sockel.
http://www.guru3d.com/imageview.php?image=18066

Exakt han har druckit lite för mycket julmust.;) Någon som har nån aning om varför de ändrade så att pinnarna sitter på moderkortet istället?:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Exakt han har druckit lite för mycket julmust.;) Någon som har nån aning om varför de ändrade så att pinnarna sitter på moderkortet istället?:)

För att se om man var kvalificerad till att jobba med datorer, förstör man pinnarna på en prolle är det vara otur. Förstör man de i sockeln, ja då är man en kvalificerad dumbom Visste du inte det?
Och vid jultid så är det för att kontrollera om det är för mycket julmust i blodet

Tror jag är en dumbom dock

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy

Annars bör man ju kolla innan man stoppar dit processorn hur sockeln ser ut så du vet åt vilket håll du ska sätta dit den..?
Sigh

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Avstängd
Citat:

För att se om man var kvalificerad till att jobba med datorer, förstör man pinnarna på en prolle är det vara otur. Förstör man de i sockeln, ja då är man en kvalificerad dumbom Visste du inte det?
Och vid jultid så är det för att kontrollera om det är för mycket julmust i blodet
Tror jag är en dumbom dock

Visste inte.:P Tror dock förklaringen är en annan.:D;)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

...massa bilder...

Jag vet vad det är för skillnad. Det jag menade är att det är ungefär lika lätt att böja pinnarna i en LGA-sockel som det är att böjar pinnarna på en PGA-processor. Kommer man åt några få ben åt gången tål de inte så mycket, om du tex tappar processorn med ena hörnet först i sockeln kan man nästan räkna med ett par förstörda ben men när processorn väl ligger i sockeln är det ingen fara alls. Ja, om inte man plockar ut processorn igen och börjar böja på pinnarna själv men det kan man göra med PGA också om man har tråkigt.
EDIT:
Att LGA skulle vara känsligare (MYCKET känsligare tom.) är bara en gammal skröna om du frågar mig.

Citat:

Först och främst ville Intel att klumpiga människor skulle vända sig till moderkortstillverkaren istället, så de sparar en massa pengar på supporten.
Nummer två är att det går att göra LGA-socklar tätare än PGA, Intel kan få dit 1156 ben och ett stort hål i mitten på ungefär samma yta som AMD har ~940 ben.
Och sist men inte minst skickar Intel mig en flaska julmust varje gång någon förstör en sockel istället för en processor!

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Vad har ni kommit fram till på tre sidor egentligen... Mycket snack och liten verkstad.

1. Pinnarna i socket:en skall vara böjda, eller kommer böja sig när du monterar. (Lotes-socket:en har en benägenhet att göra ett 'krasande' ljud vid montering. Trycker väl hårdare än Foxconn antagligen)
2. Pin B30 är jord, du kommer klara dig utan den. Så länge det inte är något annat som du också pillat sönder på vägen dvs

Hur kan detta inlägg inte ha uppmärksammats? Bara snack om stoppa i munnen och youtube? Eller menar ni att han bara svamlar?

Har TS fått nytt moderkort än?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic