*GUIDE* Aktivera låsta kärnor (PhenomII x2 550/x3 720)

Permalänk

Tjena, jag har ett litet problem,
när jag gick in i bios och ändrade till Automatic Clock Calibration>all cores
Sedan Unleash mode>enabled.
och allt gick gick fint tills bootningen efter när jag hade sparat, jag fick bluescreen:P
testade starta om ett par gånger men utan resultat,.
Så jag ändrade tillbaka så funkade allt som vanligt igen
någon som vet vad felet kan vara? jag har M4A785TD-V EVO moderkort och DualCore AMD Phenom II X2 Black Edition 550, cpu

Tack För guiden annars riktigt bra eftersom att den verkat funka för de flesta andra:)
EDIT: testade att låsa upp den 3dje, då funkade det finfint, antagligen den fjärde som e konstig, eller?

Permalänk

Min gick inte och låsa upp men klockar som guld gör den iaf
Har försökt på alla sorts sätt och låsa upp och det blir bara : Unleashing mode Failed. även på 1,35 volt så känner att det inte är värt och gå högre då.

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hldserver210
Tjena, jag har ett litet problem,
när jag gick in i bios och ändrade till Automatic Clock Calibration>all cores
Sedan Unleash mode>enabled.
och allt gick gick fint tills bootningen efter när jag hade sparat, jag fick bluescreen:P
testade starta om ett par gånger men utan resultat,.
Så jag ändrade tillbaka så funkade allt som vanligt igen
någon som vet vad felet kan vara? jag har M4A785TD-V EVO moderkort och DualCore AMD Phenom II X2 Black Edition 550, cpu

Tack För guiden annars riktigt bra eftersom att den verkat funka för de flesta andra:)
EDIT: testade att låsa upp den 3dje, då funkade det finfint, antagligen den fjärde som e konstig, eller?

Vilket bios kör du ? Viktiga grejjor ;P

Permalänk

Jag har ett litet problem! Jag har en AMD phenom x2 550 black edition med asus m4a785d-m PRO moderkort. Jag kan låsa upp så det står att jag har en x4 i bios men när jag ska in i windows sen (Har windows 7) Så fryser datorn ihop när det står windows startas och windows "flaggorna" ska komma upp. Blir bara en röd punkt där! Vad kan felet vara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av galenasiat
Jag har ett litet problem! Jag har en AMD phenom x2 550 black edition med asus m4a785d-m PRO moderkort. Jag kan låsa upp så det står att jag har en x4 i bios men när jag ska in i windows sen (Har windows 7) Så fryser datorn ihop när det står windows startas och windows "flaggorna" ska komma upp. Blir bara en röd punkt där! Vad kan felet vara?

Ett tips till dig och alla andra som inte kommer in i windows är att klocka ned datorn. Om den då klarar sig så är det antagligen de upplåsta kärnorna som inte är tillräckligt stabila. Annars ligger problemet (kanske) någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Jag har skummat igenom tråden men har inte hittat något.
Är det någon som har koll på om det går att låsa upp 2 extra kärnor på en x2 550 med M4A78 PRO moderkort, om processorn tillåter det?

//EasterN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EasterN
Jag har skummat igenom tråden men har inte hittat något.
Är det någon som har koll på om det går att låsa upp 2 extra kärnor på en x2 550 med M4A78 PRO moderkort, om processorn tillåter det?

//EasterN

Ingen aning, kolla denna sidan:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=227004
eller googla

Permalänk

1: Vart ser man vilken ver BIOS har?

2: På min EC Firmware kan man inte välja ENABLE utan normal eller hybrid, vilken ska jag ha?

3: System Voltage Control fick jag ändra till MANUEL sen kan man ställa om CPU Voltage Control som nu står på 1.350V, ingen x4 tyvärr.

4: Kör på XP, visst är det START/Högerklick Den Här Datorn/Egenskaper som gäller även då?

5 :Om jag vill överklocka Cpu´n är det bara att ändra CPU Clock Ratio som nu står på 3100Mhz? eller är det mer som ska fixas?

Permalänk
Avstängd

Hej! nu hade jag tänkt att köpa en GA-M720-US3 och på den är det en som har skrivit en kommentar att kärnan är ostabil.
Är det stor sannolikhet att kärnan blir ostabil för mej då om jag låser upp?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mild-nerd
1: Vart ser man vilken ver BIOS har?

2: På min EC Firmware kan man inte välja ENABLE utan normal eller hybrid, vilken ska jag ha?

3: System Voltage Control fick jag ändra till MANUEL sen kan man ställa om CPU Voltage Control som nu står på 1.350V, ingen x4 tyvärr.

4: Kör på XP, visst är det START/Högerklick Den Här Datorn/Egenskaper som gäller även då?

5 :Om jag vill överklocka Cpu´n är det bara att ändra CPU Clock Ratio som nu står på 3100Mhz? eller är det mer som ska fixas?

1. Med hjälp av ett litet nätt program vid namn CPU-Z
2. Jag vet, Hybrid ska du använda. Jag hade tänkt ändra det i texten men sen
har jag bara glömt av!
3. Du har ett moderkort från Gigabyte? Stock är 1.325, så höjer du steg för steg i menyn
till max +0,100v, om det ser ut som jag tror. Annorlunda beroende på vilket
moderkort man har!
4. Mjo men jag vet inte om den visar hur många kärnor processorn har,
men då kan du ju använda CPU-Z som jag nämnde tidigare.
5. Antingen det eller ändra på multipliern (: Men jag tycker att du ska stresstesta
CPU:n först om du har lyckats låsa upp kärnorna för att se om den är
stabil som quad!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeetBoy27
Hej! nu hade jag tänkt att köpa en GA-M720-US3 och på den är det en som har skrivit en kommentar att kärnan är ostabil.
Är det stor sannolikhet att kärnan blir ostabil för mej då om jag låser upp?

Tydligen så ska de nya processorerna inte vara lika lättupplåsta som tidigare
lass. Hur stor chansen är kan jag inte ens gissa mig till, men om du inte har köpt
processorn endast för att låsa upp den så blir det ju inte direkt någon förlust i vilket fall!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mild-nerd
5 :Om jag vill överklocka Cpu´n är det bara att ändra CPU Clock Ratio som nu står på 3100Mhz? eller är det mer som ska fixas?

Öka på cpu multiplier istället så belastas bara processorn extra mycket och inte minnena/moderkortet. Så slipper du trixa med dom

Permalänk

Stöter på skumt problem; när jag aktiverar ACC och unleash mode så bootar den om som den ska, men efter POST (när den kollar alla mina hårddiskar) så säger den bara "please enter setup and configure your settings: Press F1 to enter BIOS or F2 to load default settings and resume boot".

När jag väljer F1 så är ALLA inställningar i BIOS omställda till default (dvs. diskarna ligger i fel ordning så datorn inte kommer kunna ladda OS:et, fel boot prioriteringsordning, etc.

Jag kör på en 550BE och ett ASUS Crosshair III Formula (BIOS ver. 1105).
Värt att notera är kanske oxå att unleash mode och acc är återigen deaktiverat även det.

jättetråkit jue :'(

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
Stöter på skumt problem; när jag aktiverar ACC och unleash mode så bootar den om som den ska, men efter POST (när den kollar alla mina hårddiskar) så säger den bara "please enter setup and configure your settings: Press F1 to enter BIOS or F2 to load default settings and resume boot".

När jag väljer F1 så är ALLA inställningar i BIOS omställda till default (dvs. diskarna ligger i fel ordning så datorn inte kommer kunna ladda OS:et, fel boot prioriteringsordning, etc.

Jag kör på en 550BE och ett ASUS Crosshair III Formula (BIOS ver. 1105).
Värt att notera är kanske oxå att unleash mode och acc är återigen deaktiverat även det.

jättetråkit jue :'(

Har exakt samma problem som dig. allt går bra tills om booten då resettas bios helt plötsligt.

någon som har svar på detta?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av galenasiat
Jag har ett litet problem! Jag har en AMD phenom x2 550 black edition med asus m4a785d-m PRO moderkort. Jag kan låsa upp så det står att jag har en x4 i bios men när jag ska in i windows sen (Har windows 7) Så fryser datorn ihop när det står windows startas och windows "flaggorna" ska komma upp. Blir bara en röd punkt där! Vad kan felet vara?

Jag har exakt samma problem med ett MSI DKA790GX Platinum.
Har kärt upp CPU-volten till 1.4 men datorn fryser fortfarande så fort windows ska laddas.

Har även testat att klocka ner alla kärnor 12%, men ingen skillnad.

Något mer jag kan testa eller är det kört för mig?
Någon som har samma moderkort som kan säga hur de gjorde?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Ett par följdfrågor:

Det verkar inte fungera att låsa upp båda kärnorna.
1) Går det att låsa upp bara EN av kärnorna?
2) Om ja; är det alltid Core 1+2 som är "garanterat" fungerande? Eller kan det lika gärna vara 1+3 eller 1+4?
3) Min cpu-volt har 1.1 som default. Jag orkade inte prova alla steg mellan så jag gick upp till 1.4 direkt. Det fungerar fortarande inte.
Kan det ändå vara så att det fungerar på någon av de 20-30 inställningarna mellan 1.1v och 1.4v?

I övrigt funkar CPUn bra, får upp den från 3,1 till 3,7 utan problem.
Iallafall står det 3,7 i cpu-z. Både i biosen och windows står det att det fortfarande är 3.1 Ghz. What´s up with that?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Hej! Har tyvärr ett problem, Har nyligen köpt en X2 II 550:n utav en kille som kunde låsa upp sin till 4:e kärnan.

Nu sitter jag på ett ASUS M4A785D-M Pro, och tyvärr så kommer den bara fram till Windows BOOT och sedan startar den om sig efter att jag har låst upp kärnorna, Har både höjt VBCore till 1.35 samt VCORE till 1.4-1.45 men tyvärr så funkar inte detta heller!

Sitter på ett Win7-64bit, men tror inte att detta ska spela någon stor roll!

Jag har både prövat 0405 BIOS samt den senaste 0704 om jag minns rätt, fortfarande samma problem där!

Ifall någon har en lösning på detta så skulle det vara underbart!

Mvh
Philipp K

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv
Hmm, funderar på att uppgradera till en Phenom II 550, men sen är det ju detta med moderkorten då. Jag har hittat ett med SB750, det är ett Gigabyte GA-790XTA-UD4, fast finns inte med i listan. Men fungerar det ändå? Är ju trots allt SB750 på det.
Moderkortet i fråga är detta: http://www.inet.se/artikel/1901015/gigabyte-ga-790xta-ud4-am3

Upplåsning på det moderkortet fungerar jättebra! Jag har bara hört positiva saker om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philippk
Hej! Har tyvärr ett problem, Har nyligen köpt en X2 II 550:n utav en kille som kunde låsa upp sin till 4:e kärnan.

Nu sitter jag på ett ASUS M4A785D-M Pro, och tyvärr så kommer den bara fram till Windows BOOT och sedan startar den om sig efter att jag har låst upp kärnorna, Har både höjt VBCore till 1.35 samt VCORE till 1.4-1.45 men tyvärr så funkar inte detta heller!

Sitter på ett Win7-64bit, men tror inte att detta ska spela någon stor roll!

Jag har både prövat 0405 BIOS samt den senaste 0704 om jag minns rätt, fortfarande samma problem där!

Ifall någon har en lösning på detta så skulle det vara underbart!

Mvh
Philipp K

Har moderkort GA-M720-UPS annars exakt spec och problem. Problemet för mig var att ett kärna var defekt. Har BIOS version F7, med den versionen kan man disable / enable dom 2 dolda kärnorna var för sig. Med K1 aktivarad, röd prick vid OS start. K1+K2 röd prick vid OS start. K2 OS startar och funkar fint. Fick också bluescreen innan med IRTQ_less_or_equal löste det genom att ge minnena +0.1 v annars står mina settings på auto/standard

Permalänk
Medlem

Även jag kan intyga att det funkar utmärkt på ett m4a79XTD. Det är en x3 720 jag har, som är upplåst och även klockad till 3.5ghz. Jag känner även att den skulle kunna klara lite mer faktiskt.
Här är en bild:

Är väldigt nöjd faktiskt!

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K56 | PSU: Corsair V 550w | CPU: Phenom 2 x3 720 | Grafik: ATI Radeon HD4890 1gb | HDD: 500gb WDCaviar black sata2 | RAM: 4gb DDR3 1333mhz | Moderkort: Asus M4A79XTD EVO | OS: Windows 7 x64 | Kringsmaterial: Razer Deathadder, QcK Heavy, Sennheiser PC151, WD My passport 320gb, WD Green 1tb 64mb cache

Permalänk
Medlem

Vad trött jag blir...

Köpte en 720 X3 BE som enligt förra ägaren, som jag absolut tror på då han varit mycket tillmötesgående, körde upplåst på sitt ASUS M4A78T-E utan problem.

Jag har ett nytt Gigabyte GA-790XTA-UD4 där det helt sonika inte går, hur jag än gör! Det är såpass illa att skräpet inte vill starta alls i EC Hybrid-läge.
Inga fläktar, inga diskar - ingenting. Var tvungen att peta in en ny PSU för att få igång det hela igen.
Har provat bumpa Vcore, ACC på auto eller per core, stänga av CNQ, C1E, sämre minnestimings och annat. Tänkte prova underklocka rejält samt höja Vcore ytterligare ikväll.

Andra har lyckats bra med GA-790XTA-UD4 - vilket är ett kanonkort för övrigt, rekommenderas varmt. Massor av moderkort för pengarna (USB3, SATA 6 GB/s, etc).

Övriga prylar i systemet syns i signaturen.

På mitt gamla DFI DK 790FXB-M2RSH (nu på RMA pga dött NIC) såg jag "AMD Phenom II X4 20" vid POST, men sen ville den inte längre. Känt problem/egenskap på DFI-korten.

Ös på med tips! Tack!

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett ASUS M4A77 som är ett AM2+, behövde bara uppdatera bioset. Så nu i uppstarten då kan man välja att gå in i bios eller trycka på "4" så låser man upp alla kärnor. Vilket jag gjorde, fungerade väl sådär. MSN och firefox krascha hela tiden så nu sitter jag på 2 kärnor igen och orka inte testa om det gick att köra med 3.

Förstår inte varför de byter namn på processorn bara för att man låser upp kärnorna.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzohn
Vad trött jag blir...

Köpte en 720 X3 BE som enligt förra ägaren, som jag absolut tror på då han varit mycket tillmötesgående, körde upplåst på sitt ASUS M4A78T-E utan problem.

Jag har ett nytt Gigabyte GA-790XTA-UD4 där det helt sonika inte går, hur jag än gör! Det är såpass illa att skräpet inte vill starta alls i EC Hybrid-läge.
Inga fläktar, inga diskar - ingenting. Var tvungen att peta in en ny PSU för att få igång det hela igen.
Har provat bumpa Vcore, ACC på auto eller per core, stänga av CNQ, C1E, sämre minnestimings och annat. Tänkte prova underklocka rejält samt höja Vcore ytterligare ikväll.

Andra har lyckats bra med GA-790XTA-UD4 - vilket är ett kanonkort för övrigt, rekommenderas varmt. Massor av moderkort för pengarna (USB3, SATA 6 GB/s, etc).

Övriga prylar i systemet syns i signaturen.

På mitt gamla DFI DK 790FXB-M2RSH (nu på RMA pga dött NIC) såg jag "AMD Phenom II X4 20" vid POST, men sen ville den inte längre. Känt problem/egenskap på DFI-korten.

Ös på med tips! Tack!

Om jag tror rätt så vet jag vem du köpte din 720BE utav, han körde den upplåst det vet jag, har själv sett screen på det.
Har du provat öka CPU volten till typ 1.4v.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Om jag tror rätt så vet jag vem du köpte din 720BE utav, han körde den upplåst det vet jag, har själv sett screen på det.
Har du provat öka CPU volten till typ 1.4v.

Jag tror absolut på honom, då han varit mycket hjälpsam.

Jag har provat upp till 1.425 V. Tänkte prova lite till i helgen, samt även öka spänningen till northbridge.

Annars får jag väl helt enkelt vara nöjd med en X3, som egentligen är mer än vad jag behöver för tillfället (spelar inte särskilt mycket alls längre).

Fick min gamla X2 6000+ såld för en hundralapp mindre än jag gav för X3'n, så det är mycket prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzohn
Jag tror absolut på honom, då han varit mycket hjälpsam.

Jag har provat upp till 1.425 V. Tänkte prova lite till i helgen, samt även öka spänningen till northbridge.

Annars får jag väl helt enkelt vara nöjd med en X3, som egentligen är mer än vad jag behöver för tillfället (spelar inte särskilt mycket alls längre).

Fick min gamla X2 6000+ såld för en hundralapp mindre än jag gav för X3'n, så det är mycket prestanda för pengarna.

Bara prova sig fram, tyvärr så verkar det funka bättre med vissa moderkort att låsa upp, även om det finns ACC/NCC funktionen. Men det är bara försöka lite allt möjligt

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Lägg till Asus M4N72-E och BIOS 1105 i listan om du vill. låser upp min 550BE mkt bra, klockar underbart! det är ett nForce moderkort, och man använder således NCC för att låsa upp med. ciao!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Lägg till Asus M4N72-E och BIOS 1105 i listan om du vill. låser upp min 550BE mkt bra, klockar underbart! det är ett nForce moderkort, och man använder således NCC för att låsa upp med. ciao!

Låter underbart Är din 550 av senare modell eller en gammal hyllvärmare? De nyare ska tydligen inte vara lika glada i att bli upplåsta.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tjena, har låst upp mina kärnor och undrar hur jag skall läsa av temperaturen medan jag kör stress test på processorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Tjena, har låst upp mina kärnor och undrar hur jag skall läsa av temperaturen medan jag kör stress test på processorn?

Sök på google efter SIW, det är ett gratisprogram som ger dig översikt på allt på datorn. Riktigt bra grej.

Permalänk
Medlem

Ville bara säga tack för guiden, den har varit mycket användbar.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Har 2st AMD x3 720BE Den ena tillverkad vecka 0904 gick inte att låsa upp hur jag än försökte. klockar dock till x17,5 x 200 = 3515,8Mhz 1,408v

Den andra är från 0929 och går i 17,5 x 200 = 3516Mhz 1.376v med upplåst 4:e kärna klarar Prime95 i minst 8 timmar.

Är det någon som vet vad strömförbrukningen blir då man låser upp har sett några påståenden att den blir som en 4 kärning prosessor men kan det bli över 140W?

Provat i 2 olika datorer

Antec 900: GA-MA785GMT-UD2H AM3 780G-SB710 Bios: F2 TRUE Black & Noctua NF-S12 push underifrån och uppåt mot 200mm fläkten i taket
Idle 31 grader
Load 43 grader

Corsair Obsidian 800D GA-MA790FXT-UD5P AM3 790FX-SB750 Bios F8c Corsair H50 push/pull
Idle 34 grader
Load 45 grader

Har en x4 965BE 0928 som jag upplever lite ostabil i samma klock men med högre volt 1,408v

Antec 900 tyst & sval med 4 Noctua NF-S12 och orginal Tricool på minsta hastighet 200mm i toppen utan fläktstyrning.

Obsidian med 3st 140mm Corsair orginalfläktar samt 5 Scythe slip stream 800Rpm, 1 I HDD buren 2 i taket och 2 push/pull i taket med Corsair H50 & Zalman fläktstyrning
Sval men inte tyst då hårddiskburen vibrerar med ett brummande som inte ger sig Scythe fläktarna är knäpptysta men Corsairfläktarna hörs.

Summasummarum: Lyx och dyrt är inte alltid bäst.
Luft är bättre än vatten i 700 kronors klassen.
Ska prova H50 i Antec 900 så småningom.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...