Permalänk
Inaktiv

webbshop?

Skulle gärna vilja öppna upp en webbshop på nätet. Jag är inte så hemma på hur man kommer igång. Tänkte kanske att man kunde få några tips på hur man går till väga för att starta upp utan att bli ruinerad.

Kan man utan vidare kunskaper programera en sida själv eller är rådet att anlita ett webbutvecklingsföretag?

Har ni tips på bra webbhotell mm?

/ P

Permalänk

Hej.
Först och främst - Jag är ingen expert.

Mina rekomendationer:

1. Har du inge speciella kunskaper så skall du inte under några omständigheter försöka dig på att programera din egen webshop.
( p.g.a säkerhet osv )

2. Ett Webutvecklingsföretag tror jag skulle ruinera dig, som du inte ville.

Istället finns det företag som har gjort mallar eller "paket" som du kan köpa och konfiguera till en färdig webshop, billigt och enkelt.

3. Kan inte rekommendera något specifikt. Kanske börja fundera på VPS eller co-location istället?

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Annars finns det gratis CMS (e107 tex) och så installerar du ett e-commerceplugin så är du igång.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Inneh%C3%A5llshanteringssystem

och

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mf%C3%B6relse_av_inneh%C3...

Jag körde e107 en gång och det var riktigt bra, men i dagsläget är det rätt uråldrigt...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, öppna INTE en ny webbshop för datorgrejer!
Det går inte att bråka med dom etablerade företagen när det gäller pris mm...

Permalänk
Medlem

http://www.oscommerce.com/

Os commerce skulle jag vilja säga, fick tips av en bekant att testa ta fram en sida där man kan handla på och testa det här bara för att lära mig. Har dock inte hunnit testa ännu men det är helt gratis och allt är open source, så det borde inte vara så svårt att hitta något hjälp forum.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

För att du ska kunna installera OSCommerce eller dylikt, så måste du först begripa dig på LAMP.

Hur du än gör, om du gör det själv, kommer det kosta dig många arbetveckor innan du kommer någon vart. Ditt första steg är nu att googla LAMP.

Jag gjorde själv en butik, och det tog mig en 100 timmar att få igång den. Det jag inte har lyckats med, är att skapa en egen mailserver.

En sak ska du ha klart för dig. Det blir inte lätt, och den som säger det, har helt fel. Dessutom är det mesta av CMS bara skräp. Iallafall vart jag helt förvillad i CMS och upptäckte att jag kom aldrig någonvart (men jag kanske är milt uttryckt dum i huvudet??). När du kan LAMP så googlar du shopping cart sofware för att komma vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExoCranial
För att du ska kunna installera OSCommerce eller dylikt, så måste du först begripa dig på LAMP.

Eller så betalar man för en webbhost.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExoCranial
Dessutom är det mesta av CMS bara skräp.

Hum? Det är mycket enkelt att sätta upp ett CMS och definitivt enklare än att göra ett själv från grunden. (Du vill ha ett CMS, annars blir saker snabbt jobbiga)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Eller så betalar man för en webbhost.

Hum? Det är mycket enkelt att sätta upp ett CMS och definitivt enklare än att göra ett själv från grunden. (Du vill ha ett CMS, annars blir saker snabbt jobbiga)

Webhost är nog bäst, även om han var arbetslös och hade gott om tid så tror inte jag det är värt lägga ner tid på CMS. Done that been there och ingenting funka.

Iallafall.. Drupal var ingen bra alls tycker jag.. Mambo och Joomla var OK... men det var fortfarande problem.. Dolphin såg riktigt bra ut, men till slut så fanns det sånna fel att jag tyckte mindre bra om den än Mambo/Joomla. Hmm..

Ja.. det knepiga är att det finns alltid någon funktion som man vill tilägga (som sen inte fungerar som man vill) eller att det alltid finns någon bugg någonstans.. till slut lägger man ner tid på ingenting. Jag har även upptäckt att folk i communities vilseleder en men felaktiga konfigurationer med flit. En stackare behövde bara göra en chmod 777 på en fil i sin OsCommers, men dom lurade honom med riktigt långa och knepiga (lurigt roliga med måste jag säga!!) apache2 konfigurationer. Tror den killen förlorade mer än 2 veckor arbetstid. Sedan kan en update vara gjord, just för att saker och ting inte ska funka för oss noobs. Typ version 1.2.1 fungerar, men inte 1.2.2.

Helt ärligt, jag tror det är väldigt många elaka och själviska typer inom open source communityt. (Eller har jag tittar för mycket David Icke på youtube? HEHEHE)

Min min min min min.........

Permalänk
Medlem

www.opencart.com kör jag och det var smidigt. Dock lite struligt med kortbetalningar men det går nog att ordna.

Visa signatur

Citera för svar!