GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
har du mycket ram? för även om du klockar kommer spelet vara ospelbart med mindre än 4 gb. hade 6gb förut och det flöt som fan men nu hr jag bytt till 32bit os så är spelet ospelbart. vilken upplösning man än spelar på. sitter med dator i sign med 20fps i 800x600 på low... sorgligt, förfan...

Jag har 4 GB ram, sen 1 GB grafikminne sammanlagt från de båda grafikkorten, om nu det kan räknas in. Fast jag kör ju Win 7 32-bitars OS:et, så jag kan ändå inte använda mer än 3 GB.

Permalänk
Medlem

det kommer inte flyta om du bara har 3gb. kör nyaste patchen med quadcore, 4850 1gb och 3.25gb ram. får samma frames som med pentium 4 med ett gf8400 och 2gb ram. löjligt att de inte kan fixa memory leak. så jag rekommenderar att du köper mer ram och byter till 64bit os om du kan.
själv sitter jag fast med 32bit...

EDIT: och nej du har inte 1gb grafikminne. deu har 2 kort på 512mb och du har 512mb sammanlagt. det suger, jag vet men det är så det funkar

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Kan inte installera på windows 7 x64

Jag har provat installera GTA IV på windows 7 x64 utan framgång. Jag har alla drivrutiner och uppdateringar som ska behövas.

Jag får följande felmeddelanden, trots att jag provat köra i kompatabilitetsläge med allt från Win95 till Windows vista :

http://i48.tinypic.com/8yz24i.png
http://i50.tinypic.com/290u4p4.png

Är det någon som har en lösning?
(Jag har även provat köra XP mode i Win7, det fungerade inte heller).

Permalänk
Entusiast

Vilken inställning kan jag gå från High till medium på utan att det blir för fult men ändå att det flyter på mycket bättre?

Textures? Eller något annat?

Spelet flyter på som det är men när man börjar åka lite snabbt med bilen så blir det lite sirapskänsla ibland

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Hej har som så många andra problem med gta.

Det hackar direkt när jag ska börja spela ett hack på typ 3sek sen flyter spelet på i 1sek sen samma sak igen.

Har en i5 3.4ghz 4gb ram och ett radeon 5850. Borde flyta på tycker jag.
Någon grafikmojäng man måste ladda hem?

Har testat att sänka allt till lägsta, hacka ändå!

Permalänk
Medlem

Funkar GTA IV på det här:

AMD Athlon2 X2 250 3,0Ghz, AM3
XFX Radeon HD5750 512MB
Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2 DDR2

Permalänk

starta lär det ju göra

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Re: Kan inte installera på windows 7 x64

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4l74z4r
Jag har provat installera GTA IV på windows 7 x64 utan framgång. Jag har alla drivrutiner och uppdateringar som ska behövas.

Jag får följande felmeddelanden, trots att jag provat köra i kompatabilitetsläge med allt från Win95 till Windows vista :

http://i48.tinypic.com/8yz24i.png
http://i50.tinypic.com/290u4p4.png

Är det någon som har en lösning?
(Jag har även provat köra XP mode i Win7, det fungerade inte heller).

skumt, det funkade utmärkt redan i betan för ett år sedan, det är dock inte steam-versionen jag har.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinix
Funkar GTA IV på det här:

AMD Athlon2 X2 250 3,0Ghz, AM3
XFX Radeon HD5750 512MB
Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2 DDR2

Ja på typ medium
har samma cpu,radeon hd 4670 512MB och 4GB ram. kör spelet på medium/low i 1920X1200

Permalänk

okej hoppas nån kan hjälap mig med mitt problem...

Joså här e det... jag köpte ett ATI sapphire Radeon HD 4850 512mb för 300kr av en kompis. innan körde jag ett gammel Geforce 8500Gt 256mb..

Tänkte att nu kan jag äntligen spela Gta IV utan lagg... Laddade ner och installerade gta IV inga problem... sen när jag startade det så började det lagga ( inte menyn utan när jag körde runt i stan ), trode först jag ahde för hög grafik så höll på ett tag å tästa men laggade hela tiden endå... Till slut så tog jag LÄGSTA på allt jag kunde hitta!.
även då lagga det?
så efter ett nytt tangentbord va jag ute på datan igen.... blev fundersam och tästa om det va så på alla spel men funkade på Css Wc3, Flashpoint operation dragon rising, men på The Sabatour så lagag skiten fasst i menyn.

nvm inte för jag är en gamer dirrekt är hälst ute med kompisar och åker A-traktor och dricker öl men kan ju vara kul å spela gTa iv!

så vad fan är felet ???

kör

Radeon HD 4850 512mb
Amd 2,4Ghz dual core processor
4gig ram
350w nättagg
sen nått modekort jag itne vet nått om
och windows 7

mina egna tankar och efter lite snack med randoms på youtube så tror jag typ det kan vara att nättagget är för svagt och itne ger tillräkligt med ström till gaffet??? skall byta mitt gammle sketkort mot ett 550w nättag men om ni vet vad problemet är skriv gjärna här eller till min mail

Axel_raggare@hotmail.com

Tack i förhand!:)

Permalänk
Medlem

Du har för svag prolle helt enkelt då GTA IV nästan kräver quad jag kan köra IV på nästan max med 25-50fps fast jag har ju en quad men testa klocka processorn

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naktraz94
okej hoppas nån kan hjälap mig med mitt problem...

Joså här e det... jag köpte ett ATI sapphire Radeon HD 4850 512mb för 300kr av en kompis. innan körde jag ett gammel Geforce 8500Gt 256mb..

Tänkte att nu kan jag äntligen spela Gta IV utan lagg... Laddade ner och installerade gta IV inga problem... sen när jag startade det så började det lagga ( inte menyn utan när jag körde runt i stan ), trode först jag ahde för hög grafik så höll på ett tag å tästa men laggade hela tiden endå... Till slut så tog jag LÄGSTA på allt jag kunde hitta!.
även då lagga det?
så efter ett nytt tangentbord va jag ute på datan igen.... blev fundersam och tästa om det va så på alla spel men funkade på Css Wc3, Flashpoint operation dragon rising, men på The Sabatour så lagag skiten fasst i menyn.

nvm inte för jag är en gamer dirrekt är hälst ute med kompisar och åker A-traktor och dricker öl men kan ju vara kul å spela gTa iv!

så vad fan är felet ???

kör

Radeon HD 4850 512mb
Amd 2,4Ghz dual core processor
4gig ram
350w nättagg
sen nått modekort jag itne vet nått om
och windows 7

mina egna tankar och efter lite snack med randoms på youtube så tror jag typ det kan vara att nättagget är för svagt och itne ger tillräkligt med ström till gaffet??? skall byta mitt gammle sketkort mot ett 550w nättag men om ni vet vad problemet är skriv gjärna här eller till min mail

Axel_raggare@hotmail.com

Tack i förhand!:)

Du nämnde ladda ner, vill du vara kvar bör du inte göra det:)

Som bobbe skrev har du säkert för svag cpu, men min E6550 och 8600GT klarar av spelet på lägsta utan problem

Permalänk
Medlem

Alla ni som har problem med "lagg" och låg Fps, prova ladda ner senaste patchen.

Sen sök lite på google finns hur mkt som helst info.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbe_93
Du har för svag prolle helt enkelt då GTA IV nästan kräver quad jag kan köra IV på nästan max med 25-50fps fast jag har ju en quad men testa klocka processorn

GTA 4 är känt för att kräva oerhört mycket processorkraft om man jämför med andra spel idag.
Spelet "kräver" inte quad, men för att kunna spela spelet helt utan "drops" så går gränsen för en tvåkärnig någonstans mellan Intel core 2 duo 2,2ghz och uppåt, eller AMD athlon x2 4800+ om du har möjlighet att spela spelet i skärmupplösningen 1680x1050p.

Absolut minimum är 2mb cache och runt 2ghz klockfrekvens om du har en dator med Intel processor. Äger du AMD så är dock cache av mindre betydelse, där är det andra faktorer som spelar roll.

Ju högre upplösning du ställer in, ju mer låter du grafikkortet jobba och på så vis kan du låta din processor maska.
så har du ett kraftfullt grafikkort och en processor som egentligen ligger under minimikraven, ställ in högsta möjliga upplösning!

GTA 4 stödjer quad core processorer och det betyder att man kan få en ökning i prestanda gentlemot en dubbel kärnig med upp till 25-30% (med liknande processortyper som körs med samma frekvens), vilket egentligen kan innebära en jävligt stor skillnad.

Vill du maxa spelet så kommer du att behöva minst 1024mb, eller mer grafikkortsminne för att kunna lira på absolut högsta grafik.

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Entusiast

Klarade spelet igår, enligt steam så hade jag spelat i 40 timmar. Hade förväntat mig 15-20 max. Mycket content för ett action spel

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Spelet laggar grymt mycket för mig på alla detail-nivåer.

Kör med ett 5850, i5 @ 2.67 ghz och 4 gb DDR3-minne, så jag tycker det borde funka... Senaste drivers och allt installerat, windows 7 64-bitars.

Hjälp uppskattas ^^

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

se till att få upp cpun i klock

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Haha, har inget med Cpun att göra xD
Installerade senaste patchen och det flyter på flytande nu maxat!

(CPU:n ligger på ungefär 38% belastning....)

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

ok, antog att du hade den instalerad när du skrev " Senaste drivers och allt installerat"

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Har ett mycket konstigt problem här!

Som ni ser i sign använder jag nu Win7 64 pro. Det har fungerat förut utan problem men idag tänkte jag installera spelet igen för att sen köra med lite moddar osv men nu startar ju inte spelet alls för att den tror att jag använder Win vista??

Nån som vet vad jag kan göra för fixa det här??

Spelet är köpt från Steam.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Har ett mycket konstigt problem här!

http://pici.se/pictures/GzKaTYryT.jpg

Som ni ser i sign använder jag nu Win7 64 pro. Det har fungerat förut utan problem men idag tänkte jag installera spelet igen för att sen köra med lite moddar osv men nu startar ju inte spelet alls för att den tror att jag använder Win vista??

Nån som vet vad jag kan göra för fixa det här??

Spelet är köpt från Steam.

Va inte svårt å hitta lite info:

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100107222515AAt...

http://www.gamespot.com/pc/action/grandtheftauto4/show_msgs.p...

Permalänk

elr så svarar man på hans fråga då det är ett forum

kör instalern i kompalitets läge för windows xp sp3

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!

Jag körde Lunchinstaller filen i kompatibilitets läge för win 2000 och det fungerade men det gjorde inte det i winxp.

Och ja jag sökte lite på google men hittade inte en lösning som skulle fixa det problemet i Windows 7 men egentligen behöver man inte pilla på med kompatibilitetsläge i windows 7 för spelet ska fungera normalt.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Någon som fått simple native trainer att funka?

Var inne på en freemode server där några bygde en racingbana med hjälp av skateboardramper.

WTF tänkte jag och frågade hur fan dom gjorde det.

Dom använde tydligen åvan nämnda program

Simple native trainer.

Jag laddade ner senaste versionen. 5,0.

Fick då syn på att en .ASI loader krävdes.

Hur jag än googlade fick jag upp den här:

http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=380830

Har lagt in både loadern och checkfile filen på den där sidan.

Spelet startar och modden funkar, men kommer inte in på multiplayer.

"you cant enter multiplayer with modified files"

Någon som har ett tips på vad jag gör fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mintboll
Någon som fått simple native trainer att funka?

Var inne på en freemode server där några bygde en racingbana med hjälp av skateboardramper.

WTF tänkte jag och frågade hur fan dom gjorde det.

Dom använde tydligen åvan nämnda program

Simple native trainer.

Jag laddade ner senaste versionen. 5,0.

Fick då syn på att en .ASI loader krävdes.

Hur jag än googlade fick jag upp den här:

http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=380830

Har lagt in både loadern och checkfile filen på den där sidan.

Spelet startar och modden funkar, men kommer inte in på multiplayer.

"you cant enter multiplayer with modified files"

Någon som har ett tips på vad jag gör fel?

Det finns en asi fil som tar bort checken för filer. Men att använda mods i multiplayer förstör spelet totalt. Jag skulle vilja säga att detta är största anledningen till att GTA IV multiplayer totalfloppade på pc.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mintboll
Någon som fått simple native trainer att funka?

Någon som har ett tips på vad jag gör fel?

eftersom ingen annan är sån GTA 4 nörd som jag så får man väl ställa upp o svara på lite frågor.

i nya patchen (1.0.0.4) behöver du:
¤ asi loader
¤ filecheckfix (nya versionen)
¤ Simple native trainer v5.1

lite beroende på vilket OS du kör (exempelvis Vista x86) så måste du högerklicka på "launchGTAIV.exe" och välja "kör som administratör"

kommer du in i GTA och trainern fungerar, men inte i multiplayer så har du garanterat fått tag på fel filecheckfix.

PS: finns även crackade filecheckfixe's som gör att du kan komma in i alla game modes med alla fusk installerat.. bara att säga till om detta skulle vara av intresse

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk

till

kan vara trevligt på lan

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
eftersom ingen annan är sån GTA 4 nörd som jag så får man väl ställa upp o svara på lite frågor.

i nya patchen (1.0.0.4) behöver du:
¤ asi loader
¤ filecheckfix (nya versionen)
¤ Simple native trainer v5.1

lite beroende på vilket OS du kör (exempelvis Vista x86) så måste du högerklicka på "launchGTAIV.exe" och välja "kör som administratör"

kommer du in i GTA och trainern fungerar, men inte i multiplayer så har du garanterat fått tag på fel filecheckfix.

PS: finns även crackade filecheckfixe's som gör att du kan komma in i alla game modes med alla fusk installerat.. bara att säga till om detta skulle vara av intresse

Tack så mycket!

Jag har dock fått igång det nu, till viss del.

För att komma åt multiplayer måste jag först logga in på ett live account, sedan logga ut och in på mitt ordenarie. Först då går det att göra en multiplayer server.

En otroligt jobbig procedur som krävs för varje gång jag ska in och spela.

Dessutom kan jag inte joina en server från live, dvs om någon av mina vänner spelar kan jag inte joina dem direkt via live. Utan jag måste gå via costom match eller create match.

Jag är egentligen inte intresserad utav att använda modden i något annat än freemode då jag använder det till att bygga saker.

Men om en sådan checkfile kanske skulle fungera bättre än den jag har nu så tar jag gärna emot den filen

Har byggt en otroligt rolig bana nu runt taken osv vid airport. Rejsa runt med polarna, synd att objekten blir spawnade helt galet om man sparar och loadar dem i en annan server.

Permalänk
Medlem

varför laggar gta iv på det här? även om jag har lägsta grafik

AMD Athlon II X2 250 3.0GHz

ocZ 4gb ram 1066mhz

ATI hd 5750 512mb

ASUS M4N78-AM

Corsair 400W

Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinix
varför laggar gta iv på det här? även om jag har lägsta grafik

AMD Athlon II X2 250 3.0GHz

ocZ 4gb ram 1066mhz

ATI hd 5750 512mb

ASUS M4N78-AM

Corsair 400W

Windows 7 64 bit

Du har en dual core^^

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4