Permalänk
Medlem

Vilken processorkylare?

Hej min kamrat behöver en ny processorkylare till hans phenom 2 x4 955 som också troligen skall clockas... Nån som kan rekommendera något billigt och bra?

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Avstängd

hyper 212 plus 260kr misco

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Du ser klocken i sign

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Re: Vilken processorkylare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _J_K_92_
Hej min kamrat behöver en ny processorkylare till hans phenom 2 x4 955 som också troligen skall clockas... Nån som kan rekommendera något billigt och bra?

http://www.sweclockers.com/artikel/6211-processorkylare_vinte...
Sweclockers-recension på processor-kylare.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
http://www.sweclockers.com/artikel/6211-processorkylare_vinte...
Sweclockers-recension på processor-kylare.

billigaste kylaren därifrn ligger p 430kr! han skör en billig en!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem

Problemet är att vi bor i finland och det finns bara de kylare jag linkade till här...

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk

Jag skulle definitivt ha kört på noctuan om du bara kan välja dem där.

Permalänk
Medlem

noctuan / coolermaster v8, dom ligger väll i samma prisklass och ljudnivå. Har själv en CM V8 som jag är hemskt nöjd med men vad jag har hört så är noctuan lite vassare ändå!

Permalänk
Avstängd

Köper du från Multitronic?? För det gör jag också
Mitt tips är en Hyper 212 plus +ACE 120mm fläckt så kan du klocka upp den till typ 4Ghz om du har c3 stepping

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ett bra budget tips till processorkylare är som redan nämns i tråden Cooler Master Hyper 212 Plus kylaren och med två fläktar (som går att montera) blir det en riktigt bra kylare för vad den kostar att köpa. Ja, det finns bättre kylare men då pratar vi om helt andra pengar och det blir lätt dyrt för den lilla extra kylförmågan man får ut med en luftkylare. Ska man försöka maximera sitt system får man då överväga vattenkylning eller kylning med kompressor d.v.s. det är och blir ofta inte billigt att försöka plocka ut det sista MHz av sina delar...

Det finns redan en del skrivet om den Cooler Master kylaren på det här forumet och på Internet att söka upp för den som är intresserad.

En notis: Noctua 12 är en trevlig kylare men den är dyr och är det värt den ca dubbla kostnaden mot t.ex. Hyper 212 Plus (hos Multitronic €30 vs €70) för någon grads differens?

/Saint25

Permalänk
Medlem

Nu har jag också en fråga, Min Thermalright ultra 120 gör ju så jag inte kan använda fläkten på mina dominator minnen. Vilka kylare står vertikalt med långsidan på en AMD socket?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
Nu har jag också en fråga, Min Thermalright ultra 120 gör ju så jag inte kan använda fläkten på mina dominator minnen. Vilka kylare står vertikalt med långsidan på en AMD socket?

Skall du inte klocka onormalt så lär du inte behöva denna ramfläkt, är bara luftflödet i lådan ok, så kör som du gör.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är kylningen på processorn som blir lite fel me.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
Nu har jag också en fråga, Min Thermalright ultra 120 gör ju så jag inte kan använda fläkten på mina dominator minnen. Vilka kylare står vertikalt med långsidan på en AMD socket?

Nu har jag inte den kylaren eller aktuella bilder i huvudet på den... men spontant borde man inte kunna vrida på kylaren om fästet förändras/modifieras så att minnena går fritt? Jag har ett svagt minne att jag har sett det på något datorforums att några personer har gjort ändringar på fästet med gott resultat men nu är jag för trött i natt att söka upp information om det här i fall du inte kommer på något själv just nu. För det är den billiga lösningen så att du kan behålla din nuvarande kylare med dina nya minnen.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Har nu suttit och googla i cirka 25min uttan några resultat på någon modd. Tycker att det borde finnas massor med trådar om det då denna cpu kylare är rätt så populär.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
billigaste kylaren därifrn ligger p 430kr! han skör en billig en!

Och du menar att en Hyper 212 plus +ACE 120mm kostar 260:-?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _J_K_92_
Problemet är att vi bor i finland och det finns bara de kylare jag linkade till här...

Så du menar att i finland finns det bara kylarna du länkade till?

Edit:
Jag hade tagit en AC Freezer XTREME Rev.2...

www.guru3d.com/article/cooler-master-hyper-212-plus-review/7

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
Har nu suttit och googla i cirka 25min uttan några resultat på någon modd. Tycker att det borde finnas massor med trådar om det då denna cpu kylare är rätt så populär.

Nu var det länge sedan jag såg informationen om den kylaren på något forum så jag hittar inte just de länkarna som jag tänkte på men jag har gått vidare också sökt mer om den kylaren du har idag - något som kan vara användbart för dig (och kanske andra forummedlemmar).

Via ett forum [XtremeSystems: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=233498&h...] fann jag ett tips på ett möjligt alternativ direkt från tillverkaren Thermalright så fann man detta monteringstips:
http://www.thermalright.com/new_a_page/support/installation/a...

Tittar man vidare på Thermalrights hemsida finns det en "knapp" (Where to buy) på vad man kan köpa deras produkter och klickar man där och vidare sedan till återförsäljare i Sverige finner man Indomo.

Hos Indomo finner jag den här produkten - AM2 BTK REV 2, som gäller är:

Den kostar nu på Indomo 28 kr/st och finns på den här länken:
http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=6800&session=0d0b...

Sedan finns det andra återförsäljare med mera ute i Europa om du inte handlar den i Sverige.

Nästa möjlighet med lite anpassning är att använda ett AMD fäste från tillverkaren Prolimatech - AMD Retention Mount Adapter Kit för Megahalems CPU-kylaren och här en länk dit: http://www.prolimatech.com/products/accessories/ARM-01.html

Jag vet inte just nu om den går att få tag på i Sverige men i Tyskland t.ex. hos Caseking kostar den nu €9.90 st eller drygt 100 kr SEK och fördelen med det fästet är att det är gjort av en stabil aluminium ram.
Länken dit är den här: http://www.caseking.de/shop/catalog/CPU-Coolers/Fan-Adapters/... Som är en återförsäljare till Prolimatech: http://www.prolimatech.com/wtb/dist_Eur.html

Notis: jag har handlat från Caseking tidigare utan problem.

Alternativet till olika färdiga köpbara lösningar kan vara att tillverka ett eget nytt fäste av en bit anpassad plåt (t.ex. 2mm stål eller 4mm aluminium) och med skruvar, brickor och muttrar, där man skruvar fast kylaren direkt i moderkortet. Se det som ett budget lösning om en god sådan.

Nästa allmänna tips om du och andra forummedlemmar inte känner till det redan gällande den här kylaren som jag har sett på olika forums är att lägga ett litet mynt eller en liten bricka mellan fäste och kylaren om Thermalrights eget plåtfäste används för ökat tryck mot processorn för bättre värmeöverföringsförmåga från processor till kylare. Sedan kan man lappa/planslipa kylarens botten om den är ojämn för bättre kontakt med processorn.

Jag hoppas att de här tipsen från mig kan lösa ditt och andra formmedlemmars problem med att rotera Thermalright ultra 120 kylaren på ett AMD-system så att kylaren går fri från de ram-minnen man avser att använda.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25

Jag hoppas att de här tipsen från mig kan lösa ditt och andra formmedlemmars problem med att rotera Thermalright ultra 120 kylaren på ett AMD-system så att kylaren går fri från de ram-minnen man avser att använda.

/Saint25

Tusen tack!

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _J_K_92_
Problemet är att vi bor i finland och det finns bara de kylare jag linkade till här...

Jag bor också i finland eller igentligen åland men brukar beställa från multitronic.fi , har köpt allt i sign där och en noctua nh-d14 som du kan kolla på och sen så har dom cooler master hyper 212 plus men inte i lager just nu

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
Tusen tack!

Trevligt att man kan vara behjälplig ibland och jag får nu önska dig ett lycka till med din kylare.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips han köpte en CM V8 nu pallade bara inte nätagget överklockning =S och han är tvungen att köra med sidokåpan borta =P

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem

Tar mig friheten att låna tråden lite:

Går det att montera hyper 212 plus så att den pekar bakåt med socket am3? En hel del kylare verkar bara gå att montera så dom riktas uppåt...