Undrar lite om denna ram minnes djungel.

Permalänk
Medlem

Undrar lite om denna ram minnes djungel.

Hej, en polare hjälpte mig bygga ihop en dator, jag litar till 99% på hans kompetens, dock så undrar jag en sak.

Köpte följande.

Ram minnen.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350147#ProductTabs

Moderkort.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428330

Prossesor.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391447

I övrigt så har jag ett nätagg på 600w, ljudkort: creative xfi- nått , trådlöst nätverkskort, samt grafik kort: Dubbla/sli nividia 8800gt kort.

Vet inte om övrig info var nödvändig, men till frågan iaf.
När jag startar upp datorn så står det i BIOS att minnerna "går" i 1066mhz.
Varför är det så när det är 1600mhz minnen?
Måste jag ställa om i BIOS och jävlas?

/mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Ja du måste ställa om i Bios om du är osäker på hur man går tillväga be din kompis om hjälp/råd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sasser
Ja du måste ställa om i Bios om du är osäker på hur man går tillväga be din kompis om hjälp/råd.

Okaj , bra då vet jag, hoppas han kan det bara

Permalänk
Medlem

1.9V är väl ingen hit till i7?

Visa signatur

Antec 300 Gigabyte GA-P55-UD4 Intel i5 Corsair 8GB XMS3 1600Mhz Silver Power SP-SS750M 750W Sapphire HD 6970

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sudden6
1.9V är väl ingen hit till i7?

Lol, han bränner den direkt.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Som tidigare personer i den här tråden har sagt, det där kommer inte sluta väl. Sätter du 1.9V på de minnena så kommer din processor att paja och utan spänningen tror inte jag de där minnena kommer fungera.

Testa i stället köp forumet här på sweclocker med vilken hårdvara de föreslår, ge en budget och lite info om vad du är ute efter och vad du redan har som du vill återanvända i din nya dator.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

allt är ställt på orginal.
cpu fungerar fortfarande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abuser
allt är ställt på orginal.
cpu fungerar fortfarande.

Ja visst funkar det nu då det är autoinställningar, folk påpekar bara att några 1600Mhz kommer du inte se och bör inte heller du försöka få dom att gå i
då minnets spec är 1600 Mhz vid 1.9volt.
Minnets volt är kopplad till ett visst förhållande till CPU volt nämligen, och japp det är förbaskat dumt egentligen, men inte mycket att göra nått åt.

Det är därför det finns minne med spec 1600MHz vid 1,65 volt, sådana funkar.

EDIT: dom minnen du har listat är mer tänkt för tex ett C2D system egentligen där DDR3 användes, kanske även AMD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Ja visst funkar det nu då det är autoinställningar, folk påpekar bara att några 1600Mhz kommer du inte se och bör inte heller du försöka få dom att gå i
då minnets spec är 1600 Mhz vid 1.9volt.
Minnets volt är kopplad till ett visst förhållande till CPU volt nämligen, och japp det är förbaskat dumt egentligen, men inte mycket att göra nått åt.

Det är därför det finns minne med spec 1600MHz vid 1,65 volt, sådana funkar.

Tack för ett skitbra svar!!

Hur mkt "förlorar" jag nu då när dom går i 1066mhz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Lol, han bränner den direkt.

HyperX DDR3* features:

* 1.7v - 1.95v voltage range for dual-channel applications for AMD based systems and Intel chipsets older than X58
* 1.65v voltage for triple-channel Intel Core i7 9xx series applications
* 1.65v voltage for dual-channel Intel Core i5 7xx series and Core i7 8xx series applications
* Currently available in speeds up to 2133MHz and kits capacities of 8GB dual-channel, and 12GB triple-channel configurations

http://www.insidehw.com/Reviews/Memory/Kingston-HyperX-DDR3-1...

Permalänk
Medlem

"This module has been tested to run
at DDR3-1600MHz at a low latency timing of 9-9-9-27 at 1.7V to 1.9V. The SPD is programmed to JEDEC standard
latency DDR3-1333MHz timing of 9-9-9 at 1.5V."

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abuser
Tack för ett skitbra svar!!

Hur mkt "förlorar" jag nu då när dom går i 1066mhz?

Du förlorar inget märkbart

Permalänk
Medlem

Grejen är att du köpt ett moderkort som inte har stöd för minnes standarden PC3-12800, det är därför grabbarna rackar på volten.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C