Permalänk

7m HDMI-kabel a la Deltaco?

Hej, vet att det finns en massa skrivet om högpris- vs. lågpriskablar, men har inte lyckats få någon rätsida på det. Vad jag är ute efter är en 7m lång hdmi-kabel. Min fråga är då om en deltaco duger. Är ju ingen perfektionist precis, men det vore ju onödigt om jag får en märkbar negativ skillnad utan att jag visste om det.
Kan tilläggas att det är ju DVI ut från datorn, är det någon skillnad på att köra dvi>hdmi eller hdmi>hdmi+adapter?
TVn är en LG 42LH3000.

Kan passa på att fråga om jag också ska ha en lika lång digital optisk ljudkabel, är det något man ska tänka på vid köp av dessa också?

Tackar:)

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk
Medlem

Jag har den billigaste Deltaco DVI-D --> HDMI kabeln jag hittade på DustinHome, en 7 meters, jag kör åtminstone 1080i på den, eventuellt 1080p, har inte kollat efter ominstallationen.

Sedan har jag KOAX SPDIF, jag blev snål, köpte inte en 75ohms specialkabel utan en deltaco 10m stereo sladd med RCA-hanar, funkar skitbra, sparade flera hundra, även DTS 5.1 och AC3 5.1, det är det som är det fina med digitalt, endera så funkar det eller inte.

EDIT
Optiska kablar... kolla så att den inte tar i väggen och bryter onödigt i kontakten, om TVn är vägghängd, finns vinklade, samma gäller HDMI.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson

Sedan har jag KOAX SPDIF, jag blev snål, köpte inte en 75ohms specialkabel utan en deltaco 10m stereo sladd med RCA-hanar, funkar skitbra, sparade flera hundra, även DTS 5.1 och AC3 5.1, det är det som är det fina med digitalt, endera så funkar det eller inte.

Jaha, och jag gissar på att du har "hört" att så är det.

Så här blev bilden med en 25m HDMI vid ett test. Vad skulle du kalla den? Fungerar eller fungerar inte?

Hela testet finns att läsa här. Och kortfattat så upp till 3m så är det ingen som helst skillnad på kablarna. På 10m så går det att mäta skillnader men det syns inte på bilden.

http://www.audioholics.com/education/cables/long-hdmi-cable-b...

Så till TS. Köp vilken 7m HDMI du vill. I värsta fall får du byta ut den.

Permalänk
Medlem

Ja det funkar, jag kör en 7 meters deltaco och det går utmärkt.

Permalänk
Medlem

Har en 10 meter HDMI noname kabel från netonnet. 200 kronor. Funkar prima för 1080p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caveo

Så här blev bilden med en 25m HDMI vid ett test. Vad skulle du kalla den? Fungerar eller fungerar inte?

Hela testet finns att läsa här. Och kortfattat så upp till 3m så är det ingen som helst skillnad på kablarna. På 10m så går det att mäta skillnader men det syns inte på bilden.

Så till TS. Köp vilken 7m HDMI du vill. I värsta fall får du byta ut den.

Kanske skulle ha varit mera exakt, jag syftade på min "SPDIF-kabel" ala RCA-sladd, HDMI är ju lite mera komplex.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Jag köpte en 5m hdmi -> hdmi och den funkar grymt bra , det är samma bild med dvi till hdmi adapter och hdmi till tvn fast utan överfört ljud

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag kör 1080p i en 10m HDMI-kabel från Deltaco genom en DVI/HDMI-adapter från samma märke. Fungerar klockrent!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Handlar väl mer om kvalitén på bilden. Den är fortf. lika bra oavsett vad.

Permalänk

Göttgött, tack för alla svar. Blir till att dra till webhallen imorgon o köpa då:). En sak jag kom att tänka på dock. Dragningen av en optisk kabel, får man akta sig för för tvära krökningar med tanke på ljusbrytningen?

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Handlar väl mer om kvalitén på bilden. Den är fortf. lika bra oavsett vad.

Vad jag menar är att många (läs inte alla) säger att "Är det digitala signaler så fungerar det, eller fungerar inte alls". Alltså antingen blir det bra bild eller ingen bild alls. I det här fallet är det en bild med störningar och då faller den teorin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag menar är att många (läs inte alla) säger att "Är det digitala signaler så fungerar det, eller fungerar inte alls". Alltså antingen blir det bra bild eller ingen bild alls. I det här fallet är det en bild med störningar och då faller den teorin.

Det stämmer visserligen men det är på gränsen till att anmärka på ord då man får grova störningar i bilden som är uppenbara och helt oaceptabla. Med andra ord skulle jag kalla exempelbilden fungerar ej.

Observera att det dessutom var testets 2 sämsta kablar som skarvades ihop. En enskilld 15 kabel av dålig kvalité fungerade utmärkt även med en uråldrig HDMI v1.0 spelare i 1080p/60Hz/24Bit färg. EDIT: Detta stycket var inte riktat till någon specifik utan det var ett allmänt förtydligande att det krävs väldigt speciella omständigheter för att en HDMI kabel inte ska fungera i praktiken

Ett mycket bra test för övrigt det ska jag kommaihåg att länka till nästa gång jag hör något uppenbart felaktigt om HDMI kablar/signaler.

Jag körde för övrigt själv en 7m Deltaco kabel som fungerade utmärkt i 1080p/60Hz. Dom billigare varianterna fungerar också säkert lika bra men jag betalade ~100:- extra för att det var snyggt med kabelstrupma

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Jag köpte en 5m hdmi -> hdmi och den funkar grymt bra , det är samma bild med dvi till hdmi adapter och hdmi till tvn fast utan överfört ljud

Även fast denna tråd är gammal vill jag bara notera folk om att många grafikkort stöder ljud över DVI porten också. Det ni måste göra är att koppla in grafikkortet till spdif uttaget inne i datorn via en 2pins kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Även fast denna tråd är gammal vill jag bara notera folk om att många grafikkort stöder ljud över DVI porten också. Det ni måste göra är att koppla in grafikkortet till spdif uttaget inne i datorn via en 2pins kabel.

Gäller inte AMD-kort, de har ljudkrets på grafikkortet. I alla fall HD4000, hur HD5000 har det vet jag inte men jag betvivlar att de gjorde om det till det sämre.

Permalänk
Medlem

"Transmission of music data at rates faster than the speed of light seemed convenient, until I realized I was hearing the music before I actually wanted to play it. Apparently Denon forgot how accustomed most of us are to unidirectional time and the general laws of physics. I tried to get used to this effect but hearing songs play before I even realized I was in the mood for them just really screwed up my preconceptions of choice and free will. I'm still having a major existential hangover"

haha den var bra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200