Apa installerar Radeon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg (Hising island)
Registrerad
Nov 2005

Så installerar man inte ett grafikkort! Jag hänvisar istället till Semjonovs metod (med viss modifikation):

1 Köp ett grafikkort.
2 Köp en hammare.
3 Se till att använda ESD-skydd.
4 Ta bort luckan för porten.
5 Ta ett rejält tag om grafikkortet.
6 Sikta på öppningen bak på chassit.
7 Se till att inte slå snett och skadar fästytan på kanten av "slagskyddet".
9 Se till att rikta kortet så att det är parallellt med moderkortet, (detta steg är viktigt, kan orsaka stora skador om kortet riktas in fel).

10 Ta nu ett rejält tag om hammaren.
11 Slå nu med hammaren på baksidan av grafikkortet, i det tidigare definierade "slagskyddet".

12 Var inte orolig, denna del av grafikkortet har specifikt designats för att tåla en hel del stryk!

13 Dunka nu på tills grafikkortet har tagit sig hela vägen igenom öppningen.
14 Se hela tiden till kortet är riktat parallellt med moderkortet!
15 Var inte orolig om bitar trillar loss.
16 Delar kan trilla av och dess funktion övertas av andra delar (Tänk Terminator.) Så givetvis bör försiktighet iaktagas.

17 Missa inte slagskyddet, då har ni en brevpress med ett tidigare värde på flera tusen.

Om stegen utförts korrekt ska nu grafikkortet vara inne i lådan parallellt med moderkortet.

18 Tryck nu försiktigt ned grafikkortet i pci-express porten. Om du måste använda våld så är något fel, det kan hända att grafikkortet ej är helt inne i rätt position.

19 Om du ser att det saknas mycket slå rejält med hammaren på slagskyddet annars hoppa till 21.

20 Om det bara fattas lite så knacka bara lite lätt i slagskyddet medans du trycker kortet lätt ner mot porten. Annars hoppa till 21.

21 Stoppa i de sladdar som behövs.

Vanliga fel som görs:
1 Du siktar inte in kortet korrekt i steg nr 6.

Detta kan medföra skador på moderkort och eventuellt chassi.

Ytterliggare konsekvenser redovisas i Bilaga B.

2 Du har för svagt nätaggregat, Corsair är starkt rekommenderade. Kör gärna med 600W eller mer.

3 Du har ej stoppat i de sladdar som behövs.
Tro nu ej att att det räcker med att stoppa i en sladd, man måste stoppa i bägge.
Finns en anledning till att det sitter två kontakter där, och det är inte för att det ser häftigare ut med två.

Exempel finns i bilaga A.

Bilaga A: Här är ett exempel på vad som kan hända då man inte tänker, i detta fall är det ett nVidia kort:

"Min 8800gtx fungerar inte. Hör ett otroligt högt ljud när jag startar datorn."
(Språkpolisen antecknar också.)

http://www.sweclockers.com/forum/sh...threadid=794995

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2006

Är det HAWX som apan spelar sen?

CPU: AMD Ryzen 5 1600X // MB: ASUS Prime B350-Plus // Chassi: Fractal Design Define S // Nätagg: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Be Quiet! Pure Rock Slim // Grafik: ASUS Radeon R9 280X DCII // RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz DDR4 // SSD: Samsung 840 Evo, Corsair Force GT // HDD: Samsung HD103SJ

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Som han i den här tråden tex? http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Stackarn! såg att hon inte varit inne på forumet sen dess.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001

Radeon - ett grafikkort för apor.

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

apor är vi allihopa...jag föredar 5870 före 285 i alla fall!

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2004

Hahaha. Diggar verkligen klippet

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / Asus P8Z77-I Deluxe / 80GB SSD / Bitfenix Prodigy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Sep 2009

HAHAHAH ser ju ut som apan har en såndär jude-hatt

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skillingaryd
Registrerad
Nov 2009

Rolig idé och så, meeen, lite missvisande kanske.

För apor tränas även till att flyga stridsflygplan osv vad jag vet.

Vet inte riktigt om "Flying a Raptor F-22 is so easy a monkey can do it!" funkar...

Kanske tåls att tänkas på.

Fast för att inte vara en torr gammal gubbe, så visst, det är en kul idé. Då kan jag alltså klassa mig själv lika smart som apan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Mar 2008

AMD har humor, i like it

Sponsrad av Gigabyte & BenQ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Som han i den här tråden tex? http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Det där var banne mig det roligaste jag sett på länge, i vissa fall kan det nog vara helt på sin plats att rekommendera en dell endå.

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrStalker
Apan lär ju ha grillat moderkortet med ESD, samt att han glömde plugga i den obligatoriska strömkabeln.

Känns mer som ett hån mot de som inte kan nånting om datorer.

Sen undrar jag hur ofta ESD är orsaken, Har byggt datorer i ett antal år och har aldrig dödat en burk pga det.

Och dom som inte kan något SKA hånas För då förstår dom att dom ska lära sig det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Att byta grafikkort är ju jätteenkelt, men för dem som har lite problem finns det instruktioner från Datadocktor'n här. Det enda som behövs är en vinkel-slip, en grafikkorts-tång samt antistat-handskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Människan är också en primat, alltså en art inom apsläktet. Är väl bara 1% eller något sådant av våra gener som skiljer sig mot en apa (men jag har hört samma siffra när man jämför människan mot en gris).

Men jag reagerade också angående ESD-risken. Apans päls är väl som ett kattskinn i princip, kan nog lätt bli höga ldddningar där. Kanske inte när apan stod på chassit men när han hämtade ur grafikkortet ur ESD-påsen. Man ska ju ha en ESD-matta som man lägger ESD-påsen med grafikkortet i samt datorchassit på ESD-mattan och handledsband på sig när man tar ur grafikkortet ur påsen och sätter in det i datorn...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fagersta
Registrerad
Dec 2008

Haha besserwisser ovanför!

Fermi, för dig som inte har element på rummet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
Haha klockren....

Fast hade dom verkligen velat vissa hur enkelt det är att byta grafikkort, så borde dom gjort en reklam där en tjej byter grafikkort.. Klara en tjej det så klara vem som helst det, tillomed en apa

Tydligen så har dom svårt, med tanke på länken till tjejen som tryckte in grafikkortet bakifrån haha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Apan kan säkert montera grafikkortet bättre än många noobs här på sweclockers

Citat:

Haha, klockrent
Första garvet på ett bra tag här på swec...

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007

Grym video:)

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk

Kanske för att lunarstorm och facebook är mer intressant

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
Sen undrar jag hur ofta ESD är orsaken, Har byggt datorer i ett antal år och har aldrig dödat en burk pga det.

Och dom som inte kan något SKA hånas För då förstår dom att dom ska lära sig det

Har dessa datorer alldrig fått en blåskärm?
Har heller alldrig något gått sönder efter en viss tid?
ESD är en vanlig orsak till dessa problem.

Kanske dags att håna dig nu?

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Människan är också en primat, alltså en art inom apsläktet. Är väl bara 1% eller något sådant av våra gener som skiljer sig mot en apa (men jag har hört samma siffra när man jämför människan mot en gris).

Men jag reagerade också angående ESD-risken. Apans päls är väl som ett kattskinn i princip, kan nog lätt bli höga ldddningar där. Kanske inte när apan stod på chassit men när han hämtade ur grafikkortet ur ESD-påsen. Man ska ju ha en ESD-matta som man lägger ESD-påsen med grafikkortet i samt datorchassit på ESD-mattan och handledsband på sig när man tar ur grafikkortet ur påsen och sätter in det i datorn...

Det här med ESD har jag funderat på...
Har någon här på forumet vart med om att ESD förstör er hårdvara?
borde krävas en rejäl stöt för det tycker jag...

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yarre_k
Det här med ESD har jag funderat på...
Har någon här på forumet vart med om att ESD förstör er hårdvara?
borde krävas en rejäl stöt för det tycker jag...

Säkerligen många som varit med om det, många gånger utan att veta om det.
Läs alla trådar, där folk inte får i gång ny hårdvara eller har problem med att datorn är instabil, det är ofta ESD som är orsaken.
ESD kan ofta också ge latenta fel, sådana som visar sig först efter en viss tid, tex att en ledningsbana blivit försvagad.
Rejäl stöt säger du, AMD:s nya GPU:er har en ledningsbredd på 40nm det är 400 väteatomer brett, det ryms 25000 sådana banor på en millimeter, krävs inte mycket för att knäcka något sådant.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
bålsta
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Kanske för att lunarstorm och facebook är mer intressant

Hon verkar vara ganska aktiv på facebook. Hade lite tråkigt och letade upp henne:P

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Säkerligen många som varit med om det, många gånger utan att veta om det.
Läs alla trådar, där folk inte får i gång ny hårdvara eller har problem med att datorn är instabil, det är ofta ESD som är orsaken.
ESD kan ofta också ge latenta fel, sådana som visar sig först efter en viss tid, tex att en ledningsbana blivit försvagad.
Rejäl stöt säger du, AMD:s nya GPU:er har en ledningsbredd på 40nm det är 400 väteatomer brett, det ryms 25000 sådana banor på en millimeter, krävs inte mycket för att knäcka något sådant.

Särskilt när ledningsbanorna är gjorda för ett par volt och man skickar nånstans mellan 3000V och 25000V igenom istället tack vare ESD.

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västervik
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Kanske för att datorn inte gick igång senare?

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Ett smärre problem för apan är att den inte visar hur man fick ut det gamla grafikkortet, något som kan vara nog så pilligt.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

ESD armband är för övrigt något som ofta saknas på bilder/filmer på nätet
även när "proffs" gör det
Enligt mig så ska det synas i en instruktions video att instruktören använder
ESD armband för att förmedla ett bara och seriöst budskap

Denna "skoj" video anser ja bara är oseriös och det är inge roligt heller

Stationär SilverstoneTJ06, Win7 64, Gigabyte GA-990FXA-UD5, AMD 965BE, RAM 16GB, HD7950, Dell 27" U2711 (2560x1440), X-FI ex music, Ljud Anläggning XTZ Class-A100DII Silver(X-FI SPDIFT) , QLN 604MK2, QLN SUB 82, Pro-Ject Head Box II, AKG K701, MP3 jaså du använder det fotfarande, Här är det FLAC som gäller DYSLEKTIKER = jag stavar fel ofta