Permalänk

Cpu temp program, vad kan man lita på?

Halloj
Idag böt jag ut kylpastan på min cpu till arctic silver 5. tidigare hade jag nån billig silikonbaserad smet. nu när jag har bytt började jag koll upp tempraturen i idle och load. jag har tidigare använt mig av core temp enbart. den visade i ideal temp 40 36 33 32 och i load 92 91 79 77 har en q6600 klockad till 3,2 tidigare var load inte över 70 i core temp. vad jag har förstått är det en inbränningstid på AS5 på 200h blir det bättre efter några veckor?`jag rengjorde noga innan jag applicerade kylpasta. jag följde instruktionerna på arcticsilvers hemsida och la en sträng över cpun http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel... sida 4

Detta är tempen i några andra program

Core temp

40 36 33 32 - 92 91 79 77

Speedfan

34 28 26 25 - 81 79 68 65

Everest ultimate edition

34 29 26 25 - 81 80 68 65

CPUID Hardware monitor

41 38 35 34 - 91 90 78 75

Samtliga program är nyligen uppdaterade, vilken kan man lita på? och sen funderade jag på varför det är så pass stora hopp mellan processorkärnorna? mellan kärna 1 och 4 skiljer det ju ca 15 grader.

Permalänk
Medlem

Jag brukar lita på core temp och everest mest, och speedfan minst

Vad man kan utläsa av dina mätningar är att kylaren antingen är ojämn eller att du har den ojämnt monterad, det kan skilja emellan cores men 15c är lite för mycket, hursom så måste tempen ner eller du kommer förlora massor av prestanda.
Montera om kylaren! kör du med original fundera på att byta kylare, alternativt sänk klocken och/eller volten.

Du ligger i princip på temp på 2 cores som får CPU att trottla vilket innebär våldsam prestanda sänkning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hur kan det bli ojämnt monterat? kylaren är en acrtic cooling Freezer pro 7 den har Pins eller vad man nu ska kalla det dom man bara trycker dit och alla 4 sitter fast kan inte rucka på kylaren.

Permalänk
Medlem

En gissning: Kylpastan kan vara ojämnt fördelad, det kan ha bildats luftfickor vid monteringen.

Permalänk
Vila i frid

Använd RealTemp. Kylpastan tar ett par dygn under drift/värme för att "sätta" sig.

Permalänk

Jag ska ta och lägga på ny kylpasta idag. jag följde intruktionerna på arctic silver 5s hemsida och drog en sträng. förmodligen har jag tagit för myccket kylpasta.