En fundering ang. vilken hastighet man kan få (ADSL)

Permalänk
Medlem

En fundering ang. vilken hastighet man kan få (ADSL)

Satt just och funderade, vad är det som bestämmer om jag kan få 8/1 eller 60/20 osv? ADSL som ADSL väll?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Vive la liberté!

Avstånd till telebasstation.

Signalen degraderas över avstånd, vilket gör att man inte kan hålla lika hög hastighet för de som bor långt bort från telestationen.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Hur ska jag formulera detta korrekt.. Jag provar

Jag bor "ute i skogen" just nu. Har Tele2 2mbit, och får ungefär 230kb ner och 50-55 upp. Jag antar att 60/20 inte ligger inom dem "felmarginalerna" oavsett hur nära telestation man bor? Jag vet för övrigt inte vart den är. Dvs, chansen att någon skulle få ut faktiska siffror ur sitt jack är väll minimal oavsett hur nära man bor?

Beroende på vart jag kollar så sägs det olika om vad jag kan få som mest. På BBB's hemsida säger det 8, på Tele2 säger det 2, och på prisjakt säger det 60/20 på BBB..

Anledningen att jag frågar är att mitt internet lägger av titt som tätt, men kommer tillbaka direkt. Jävligt irriterande när man spelar, som ni kan förstå.
Tele2 har inte vart annat än strul sen jag skaffade det för ca ett år sedan.
Så jag funderar på att byta operatör och höja hastigheten.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Prisjakt ska du inte lita på iaf.

Sedan beror det också en hel del på stationerna, vad som kan levereras. Om det är ISP:n själv eller om det är någon sorts wholesale-lösning.

Rent tekniskt så är det avståndet som avgör vad som du ens kan beställa. ISP:n sätter gränserna på avståndet för enkelhetens skull.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Vad utgår dem ifrån då? Att det är tekniskt omöjligt att leverera, eller att dem inte kan garantera en viss hastighet?

edit/ Vad är "VDSL" för något då? Var ju snack om det för några år sedan.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

VDSL används inte längre, VDSL2 används nu. PTS stängde ned VDSL. BBB lanserade då VDSL2 som vid bra avstånd kan ge upp en bit över 100 mbit. Profiler på 120/40 eller 120/60 kanske det är. Minns inte vilken högsta profilen är. Men det kräver att man bor inom första hundratalet meter, över det så blir det snabbt dåligt. Maxavstånd på 1500 meter för att ens kunna få beställa det.
VDSL såldes som 12/9, VDSL2 säljs som 60/20 under 800 meter och typ 40/10 eller något för de som är mellan 800-1500 meter. Mellan tummen och pekfingret så att säga.

Utgår ifrån? Det finns allt som oftast uppskattade avstånd från Skanova t.ex som gjort tidigare inkopplingar om det finns en förbindelse till telestationen. Sedan går det att göra signaltest från telefonstationen ut mot telejacket för att kontrollera hur långt det är för signalen. Ett SELT test. Vilket inte är helt exakt heller men ger en ungefärlig bild om hur långt det är iaf.

En ISP tjänar föga på att sälja på någon 24 mbit (om de har i avtalen att de ska garantera mellan t.ex 12-24 mbit) som bor väldigt långt ifrån stationen. Då blir det en förlustaffär så småningom. Tekniker är inte direkt dyra att skicka ut. Nergradering är då enklaste sättet.

Sedan så om du har en station som inte är utbyggd för mer än ADSL ( max 8 för slutkunderna) så bli det inte snabbare än så.

Du kan garanterat fråga din nuvarande leverantör om hur långt du har, de bör de ha uppgifter på. Iaf kunde Tele2 svara på det när jag hade dem.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

Finns en hel del som spelar in på vad du kan få för hastighet på ditt ADSL.

Störst av allt är det ju som tidigare skrivet, längden till telestation som avgör.
Men dessutom är det inte helt ovanligt att "små" stationer enbart besitter s.k IA (internet access) kort. Dessa äldre, till skillnad från HSI plattformen, begränsar nerströmshastigheten till 8Mbit/s.

Sen får man inte glömma copparns kvalité från station till bostad, ADSL är trots allt i många fall en sminkad gris...

Och som andra skrev tidigare, ring upp tele2, de kan defenitivt mäta upp avståndet till station.

Sen tycker jag att du skall kontakta din internetleverantör för felsökning av ditt bredband. Kommer troligen fortfarande strula även efter att du bytt leverantör.

Några få tips för felsökning av synken är först och främst:

Kontrollera att ditt modem är kopplat till ett första jack.

Hellst ska du köra med en rj11 eller telefonkabel som inte är skarvad eller onödigt lång.

Kontrollerat ovanstående bör du gärna testa med ett annat adsl-modem, är inte helt ovanligt att dessa kan ge upphov till instabilitet.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det är ett apgammalt hus jag bor, säkert byggt under sent 1800 tal eller tidigt 1900 tal. Min hyresvärd är uppväx i huset, och hon är 83.. Så koppar kvalitén kan ju vara allt ifrån relativt nygrävd till jättegammal. Det är nog 8mbit som är aktuellt ifall det blir byte. Det som jag blir mest konfunderad över är att Tele2 säger att 2mbit är max medans andra säger 8. Så lite därför jag frågade, om det hängde på att de inte kan garantera en viss hastighet.

Tack för svaren

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Att tele2 säger annat kan vara att de har lägre maxavstånd för att erbjuda 8 än de andra leverantörerna eller att de mäter från en annan telestation, då de saknar utrustning i den närmaste.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk

Något som andra redan varit och nosat på men inte utvecklat är möjligtheten att de olika operatörerna har olika hårdvara på telestationen och därför kan erbjuda andra tjänster än 8/1.

Senare versioner av xDSL har naturligtvis stöd för högre hastigheter förutsatt att avstånd till station och kvalitet på koppar / korskopplingar är tillräckligt bra.

En slutsats man kan dra av det är att om du inte kommer upp i dina 8/1 idag så kommer du förmodligen inte att få någon förbättring med andra operatörer heller då de också är beroende av samma infrastruktur mellan ditt hem och telestationen även om tekniken på stationen tillåter högre hastigheter.

Permalänk

Jag tror egentligen inte att diverse ISP använder sig av olika noder i detta fall.
Saken är ju så att så länge du sitter på en IA plattform på station, så kan ISP sätta dig på en 8Mbit/s synkprofil, även om du endast kommer synka i kanske 4.

Jag tror helt och hållet att man säger 8Mbit då det låter bättre, trots att förutsättningarna inte tillåter denna hastighet...
Att tele2 uppger 2Mbit som max beror nog på att de vill vara säkra på att du får en stabil hastighet.
En 8Mbit-tjänst brukar vanligen lova 6-8 Mbit/s, och landar du på ett max av säg 4Mbit/s uppfyller inte tjänsten det den säger, och är därför inte helt "rätt".

Men testa du 8Mbit/s och se hur du synkar. Eventuellt kan en för hög synkprofil orsaka instabilitet. Men som sagt, du kan alltid testa!
Och landar du på 4Mbit/s fast du har en 8Mbit/s tjänst, kanske du är nöjd ändå?

Permalänk

Jag "tror" inte att operatörerna har olika utrustning på stationerna, jag vet att de har det.

Sedan kan det finnas operatörer som säljer sina anslutningar i en annan operatörs namn men det hör egentligen inte hit.

Vad menar du med IA plattformen? Pratar vi ANSI T1.413-1998 Issue 2 standarden (även känd som ren ADSL) här eller? Den har nämligen stöd för upp till 8/1 bandbredd.

Permalänk
Citat:

Jag "tror" inte att operatörerna har olika utrustning på stationerna, jag vet att de har det.

Sedan kan det finnas operatörer som säljer sina anslutningar i en annan operatörs namn men det hör egentligen inte hit.

Vad menar du med IA plattformen? Pratar vi ANSI T1.413-1998 Issue 2 standarden (även känd som ren ADSL) här eller? Den har nämligen stöd för upp till 8/1 bandbredd.

Kan ju först och främst säga att noden är stationen, och inget som helst att göra med korten på stationen...
Och med IA plattformen menar jag just IA plattform, vilken begränsar synkprofilen till 8Mbit/s.
En äldre version som mer och mer byts ut mot HSI plattformen då man i många lägen vill ha högre synk, tex för digitaltv genom kopparn.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antonsonera
Finns en hel del som spelar in på vad du kan få för hastighet på ditt ADSL.

Några få tips för felsökning av synken är först och främst:

Kontrollera att ditt modem är kopplat till ett första jack.

Hellst ska du köra med en rj11 eller telefonkabel som inte är skarvad eller onödigt lång.

Kontrollerat ovanstående bör du gärna testa med ett annat adsl-modem, är inte helt ovanligt att dessa kan ge upphov till instabilitet.

Lycka till!

Gärna en RJ11 som är ca 1-3m lång. Utöver att du har kontrollerat att det är första jacket så ska det ju också så klart vara seriekopplat. Larm är även en sak som man måste testa koppla ur om man har det. En sak till med dina korta "avbrott" som kan vara bra att testa, frikoppla de bakomliggande jacken. Alltså skruva loss de två övre trådarna i telefonjacket, då blir de bakomliggande jacken urkopplade.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antonsonera
Kan ju först och främst säga att noden är stationen, och inget som helst att göra med korten på stationen...
Och med IA plattformen menar jag just IA plattform, vilken begränsar synkprofilen till 8Mbit/s.
En äldre version som mer och mer byts ut mot HSI plattformen då man i många lägen vill ha högre synk, tex för digitaltv genom kopparn.

Mvh

Folk slänger sig med så mycket uttryck de inte förstår så jag svarade bara på vad jag trodde du menade, nämligen som ett svar på mitt tidigare inlägg. Ber om ursäkt för min feltolkning.

Däremot får du gärna utveckla "IA / HSI plattformen" då jag inte stött på det tidigare. Jag börjar dock misstänka att det är något tillverkarproprietärt som mer eller mindre innebär att man byter ADSL standarder via en profil för användarvänlighetens skull istället för att faktiskt ange respektive standard..

IA och HSI är mig veterligen inget vedertaget uttryck och ska man vara petnoga så finns det en lista på standarder och deras möjliga kapacitet här: http://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_digital_subscriber_li...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antonsonera
Jag tror egentligen inte att diverse ISP använder sig av olika noder i detta fall.
Saken är ju så att så länge du sitter på en IA plattform på station, så kan ISP sätta dig på en 8Mbit/s synkprofil, även om du endast kommer synka i kanske 4.

Jag tror helt och hållet att man säger 8Mbit då det låter bättre, trots att förutsättningarna inte tillåter denna hastighet...
Att tele2 uppger 2Mbit som max beror nog på att de vill vara säkra på att du får en stabil hastighet.
En 8Mbit-tjänst brukar vanligen lova 6-8 Mbit/s, och landar du på ett max av säg 4Mbit/s uppfyller inte tjänsten det den säger, och är därför inte helt "rätt".

Men testa du 8Mbit/s och se hur du synkar. Eventuellt kan en för hög synkprofil orsaka instabilitet. Men som sagt, du kan alltid testa!
Och landar du på 4Mbit/s fast du har en 8Mbit/s tjänst, kanske du är nöjd ändå?

Ptja, jag sitter ju på 2mbit nu, och är mer än nöjd med hastigheten (för att vara 2mbit) men det känns som att det funkar felfritt i typ två månader, sen går det en vecka med urusel "kontakt" med nätet. Hastigheten är bra när det funkar, men det bryter hela tiden.
8/1 hos BBB skulle kosta lika mycket som vi betalar nu, så om jag "bara" får 4 så blir det ändå ingen förlust.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle gjort i dagsläget är att ringa tele2 och fråga hur det ligger till.
Vad du har för avstånd till stationen och för förutsättningar enligt dom.. En bra start i alla fall.

Permalänk
Citat:

Folk slänger sig med så mycket uttryck de inte förstår så jag svarade bara på vad jag trodde du menade, nämligen som ett svar på mitt tidigare inlägg. Ber om ursäkt för min feltolkning.

Däremot får du gärna utveckla "IA / HSI plattformen" då jag inte stött på det tidigare. Jag börjar dock misstänka att det är något tillverkarproprietärt som mer eller mindre innebär att man byter ADSL standarder via en profil för användarvänlighetens skull istället för att faktiskt ange respektive standard..

IA och HSI är mig veterligen inget vedertaget uttryck och ska man vara petnoga så finns det en lista på standarder och deras möjliga kapacitet här: http://en.wikipedia.org/wiki/Asymme...#ADSL_standards

Ja okok, nej ingen fara, blev förmodligen lite halvt luddigt det jag skrev tidigare ändå!

Och ang. IA/HSI plattformen är det i folkmun två olika korttyper som återfinns på de flesta noder.
Största skillnaden ser man ju på de olika plattformernas hastighetsmöjligheter.
Är osäker på om IA plattformen kan köra annex-m F.Ö.

Mvh // Anton

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antonsonera
Och ang. IA/HSI plattformen är det i folkmun två olika korttyper som återfinns på de flesta noder.
Största skillnaden ser man ju på de olika plattformernas hastighetsmöjligheter.
Är osäker på om IA plattformen kan köra annex-m F.Ö.

Mvh // Anton

Jag undrar fortfarande i vilka sammanhang dessa förekommer. Jag har jobbat en hel del med både Alcatel, Lucent och Nokias DSLAMar för xDSL och aldrig stött på uttrycket tidigare. Det var lite därför jag var inne på om någon tillverkare definierat dessa i administrationsgränssnittet för att göra det enklare att switcha mellan olika standarder för supporten / administratörerna.

Permalänk
Citat:

Jag undrar fortfarande i vilka sammanhang dessa förekommer. Jag har jobbat en hel del med både Alcatel, Lucent och Nokias DSLAMar för xDSL och aldrig stött på uttrycket tidigare. Det var lite därför jag var inne på om någon tillverkare definierat dessa i administrationsgränssnittet för att göra det enklare att switcha mellan olika standarder för supporten / administratörerna.

Det vågar jag inte svara på faktiskt.
Vet endast att vi använde oss av dessa två uttryck för att skilja på de två vanligaste olika plattformerna när jag studerade.
Drog själv slutsatsen av att dessa termer användes generellt.

Kan mycket väl stämma att det är inmatat i gränssnittet för att förenkla.
Ska se över saken och se hur det ligger till!
Blev genast mer intressant nu!