Permalänk

Jag installerade b125 enligt guiden men jag lyckas inte ens starta opensolaris nu med den installationen.

Jag har börjat om igen nu med en fräsch 2009.06 men den fungerar inte nu.
När jag kopierar över nätverket så tappar servern kontakten med nätverket/internet efter en stund och det enda som hjälper är att starta om den.

Ska jag pröva med en annan build än b125 eller ska jag satsa på att göra ett till försök med b125?

Permalänk
Medlem

Har du provat med att installera från en b125 OpenSolaris skiva?

http://www.genunix.org/distributions/indiana/osol-1002-125-x8...

Jag har inte hängt med riktigt, men är det möjligen så att du har Realtek nätverk i din dator?

Permalänk

Nej jag har inte prövat med skiva, ska göra detta! Tack för länken.

Jag har ett realtech nätverkskort ja, sitter på ett gigabyte ma790xt-ud4p moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Realtek-kort på min server, det funkar stabilt, dock får jag inte Gigabit utan bara 100Mbit, har testat att forca den men tror inte drivrutinen stödjer 1Gbit. Har flera Intelkort men de glappar som fan så jag är fast med mitt Realtek-kort for now...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Förresten, det kan finnas en viss ide att skapa dina lagrings zpool:er med den senaste stabila versionen av OpenSolaris.

Då kan du använda den som rescue-skiva eller rent av köra den senaste stabila som OS på din dator.

Permalänk
Avstängd

Precis som Fnorken påpekar, så skapade jag, min ZFS raid ifrån OpenSolaris 2009.06 (den gamla versionen). Skälet till det är att om jag nu skapade min ZFS raid ifrån b130 och den builden buggade för just min hårdvara, så är jag tvungen att köra b125. Och då kommer jag inte åt min ZFS raid därför att den kör en ny version av ZFS, nämligen den som kördes i b130. Så man bör vänta lite med att uppgradera sin ZFS raid till senaste, tills man verifierat att den nya OSol builden funkar bra.

(Man uppgraderar sin zfs version till senaste med "zfs upgrade", och man uppgraderar sin zpool med "zpool upgrade". Det är alltså två olika uppgraderingar man gör.)

Ni som sitter med Realtek NICs, de kan strula betydligt, upptäckte jag. Efter mycket strul tröttnade jag och köpte ett sånt här kort(tror jag), för några hundralappar och det sägs att Solaris har bra stöd för Intels nätverkskort. OSol detekterade det direkt.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=304905&view=detailed#Pro...

Permalänk

Jag försökte installera b125 från skiva men det gick inte alls, error under uppstart från skivan. Bränd i långsammaste hastighet utan problem.

Permalänk
Avstängd

Appropå det här med nätverkskort. Jag tänkte bara tipsa om ebay om ni ska köpa Intel-NICs.
Jag köpte två stycken Intel Pro/1000MT Server för ca 190:- med gratis frakt samt två stycken Intel Pro/1000MT DualPort Server för ca 400:- med gratis frakt.

Jag kan säga att jag är mer än nöjd med dem och vad jag betalat.
Vet inte hur mycket pengar jag sparat men jag gissar på några tusenlappar minst eftersom DualPro-korten kostar väl ca 2000:- st.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Skrotniklas, kan prova ett annat nätverkskort? Ett begagnat PCI nätverkskort kan man hitta för 50kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backspace
Appropå det här med nätverkskort. Jag tänkte bara tipsa om ebay om ni ska köpa Intel-NICs.
Jag köpte två stycken Intel Pro/1000MT Server för ca 190:- med gratis frakt samt två stycken Intel Pro/1000MT DualPort Server för ca 400:- med gratis frakt.

Jag kan säga att jag är mer än nöjd med dem och vad jag betalat.
Vet inte hur mycket pengar jag sparat men jag gissar på några tusenlappar minst eftersom DualPro-korten kostar väl ca 2000:- st.

Det är där jag köpt mina fyra(!) Intel-kort men alla har problem med att kontaktbläcken är veka och inte fjädrar tilbaka efter ett tag vilket gör att de inte känner av att kablen sitter i kortet. Alla har samma problem. Vet inte om det är ett känt problem med de äldre Intel-korten.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ronnylov, du gillar väl backuppa din OSol systemdisk? Här är några intressanta artiklar, bl.a. en där han tar sin nuvarande systemdisk och gör om den till en Virtual Box image, att experimentera med i VirtualBox.
http://blogs.sun.com/mrj/entry/solaris_10_opensolaris_p2p_p2v

Permalänk

Jag har beställt ett intelkort via ebay, 100 pix med frakt är löjligt billigt, vi får se hur det går med det.

Under tiden så installerar jag b118, ingen aning om det kommer göra någon skillnad men jag har inga idéer.

Det som är riktigt konstigt tycker är att nätverkskortet inte tappar kontakten då jag laddade ner b125 eller b118 som laddas ned nu via terminalen, då verkar det fungera.
Det verkar bara vara då jag kopierar över nätverket, alltså det som är utdelat med smb eller vad det nu heter.

Permalänk
Avstängd

Hur säkert är att beställa ifrån ebay? Jag har alltid varit lite skeptisk från att beställa från folk i USA, t.ex. Är det lugnt så länge man beställer från folk med bra betyg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrotniklas
Jag har beställt ett intelkort via ebay, 100 pix med frakt är löjligt billigt, vi får se hur det går med det.

Under tiden så installerar jag b118, ingen aning om det kommer göra någon skillnad men jag har inga idéer.

Det som är riktigt konstigt tycker är att nätverkskortet inte tappar kontakten då jag laddade ner b125 eller b118 som laddas ned nu via terminalen, då verkar det fungera.
Det verkar bara vara då jag kopierar över nätverket, alltså det som är utdelat med smb eller vad det nu heter.

Samma här, beställde två nyss, 266,- ink frakt Kollade lite snabbt på Komplett, de tog 395,- & styck Bra deal

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Hur säkert är att beställa ifrån ebay? Jag har alltid varit lite skeptisk från att beställa från folk i USA, t.ex. Är det lugnt så länge man beställer från folk med bra betyg?

Jag har köpt många gånger från Ebay i USA, har alltid fått mina varor, har aldrig varit problem. Dock har jag mest köpt småsaker, för max 500,-. Kolla bara omdömena om de som säljer först. Visst, det är ALLTID ett litet risktagande, men är det inte värt det med tanke på hur mycket du kan spara?

Visa signatur

Permalänk

Nehepp, installerad b118 men det blev samma sak som med b125, den hänger sig under uppstarten av operativsystemet.

Permalänk
Avstängd

Jilted82: Det låter inte så roligt, jag ska hålla ögonen på mina kort och se hur de artar sig. Tack för infon.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hah, de har redan skickat korten, snabba bud

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skrotniklas: Nätverket belastas mycket hårdare när man kopierar filer inom lokala nätverket jämfört med när man använder internet. Problemen jag hade uppstod när man kopierade filer på flera GB med gigabithastighet på nätverket. Ett tips är att köra 100 Mbit/s istället för 1 Gbit/s på nätverket. Men för min del så duger inte så låg hastighet då jag oftast lagrar filer som är flera GB stora.

Jag fick också liknande småproblem när min klientdator körde realtek nätverkskort till servern (trots att jag hade bytt till intelkort på servern). Det lyckades hänga serverns nätverksanslutning. Så jag bytte till intelkort även på klientdatorn så blev det stabilt igen.

Häromdagen fick jag samma problem igen från klientdatorn med intel-kortet, det lyckades hänga opensolarisserverns nätverk. Kom på att jag hade uppgraderat till windows 7 men körde med nätverksdrivrutinen som installerades vid windowsinstallationen. Installerade sedan in intels senaste drivrutin för nätverkskortet och så blev det stabilt igen...

Jag har läst att vissa alternativa drivrutiner för opensolaris kan funka bättre så att man kan få det ganska stabilt även med realtek nätverkskort.

saddam: Tack för länken om hur man kan överföra sin systemdisk till virtualbox. Kanske kan komma till användning någon gång. Men det är väl mer om man vill klona sitt system till virtualbox än backup av data.

Annars bör ju kunna backupa en snapshot till fil också så kan man spara den var man vill sedan:
zfs send pool/fs@snap | gzip > backupfile.gz

Permalänk

Statusuppdatering för zfs crypto, integreringen närmar sig:

Citat:

Off to lhr, denver bound to do #zfs crypto final codereview for #opensolaris integration

- Darren Moffat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Statusuppdatering för zfs crypto, integreringen närmar sig:

- Darren Moffat

GRYMT! Äntligen, som jag väntat Hoppas det inte tar allt för lång tid nu...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
GRYMT! Äntligen, som jag väntat Hoppas det inte tar allt för lång tid nu...

Jag vet
Synd bara att jag redan bytt ut hela mitt zfs raid rätt nyligen (två månader sen kanske?). Känns inte helt värt att köpa åtta nya diskar för att kunna köra ett krypterat zfs raid, ännu. Om ett år kanske

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Men hur kommer krypteringen att funka då? Att man slår på kryptering vid skapandet av zpoolen? Eller är det något man kan slå på i efterhand, som man kan göra med deduplicering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Jag vet
Synd bara att jag redan bytt ut hela mitt zfs raid rätt nyligen (två månader sen kanske?). Känns inte helt värt att köpa åtta nya diskar för att kunna köra ett krypterat zfs raid, ännu. Om ett år kanske

Men krypteringen är väl på zfs nivå och inte på zpool nivå? Om du har ont om plats så borde du kunna skapa dig ett krypterat filsystem på samma zpool som de okrypterade och sedan flytta filerna från okrypterat till krypterat. Tar ju ett tag men det är kanske lite billigare än att köpa disk till en ny zpool.

Någon som har sett något om när det kan komma med OpenSolaris? Jag tycker det verkar lite optimistiskt att få med det till 2010.3 versionen. Den borde vara frusen sedan en tid tillbaks,

Permalänk
Avstängd

Kryptering lär ju inte komma till 2010.03. Det kommer väl en senare build. Jag kommer inte köra krypto eller dedup, förrän det minst gått ett halvår. Snarare ett, två år. Kör man komprimering, kryptering och deduplicering samtidigt, så är det mycket som kan gå snett.

Permalänk

Krypteringen måste sättas då "the data set" skapas. Jag förstår texten i det länkade dokumentet som att man måste sätta på krypteringen då man skapar zpool:en och även för varje zfs filsystem. Men det kanske är som ni säger, att det endast krävs då man skapar själva zfs filsystemet. Oj vad roligt det blir att kopiera över 5-6 TiB (mängden data jag troligen kommer att lagra på filservern när crypto kommer) med data mellan två zfs filsystem i sådana fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Hah, de har redan skickat korten, snabba bud

Jag blev frestad tidigt i morse gällande de billiga nätverkskortet och beställde ett på EBAY. Frakt + kort = US$13. Ska bli spännande att se när kortet dyker upp. Köpte (tyvärr) ett precis sådant på Webhallen dan före julafton för 395:- (tror jag det var).

Om det nu visar sig att kortet är det kort säljaren utger det för att vara, så kommer jag nog undersöka EBAY innan jag köper någon hårdvara över disk igen.

Förövrigt så sitter mitt nuvarande Intel-kort i min filserver (OpenSolaris build125) och funkar klockrent med riktigt bra prestanda.

/Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Avstängd

Jag har hittat ett Adaptec-kontrollerkort på Ebay som jag blivit sugen på.
Adaptec 21610. 16 portar PCI-X för strax under tusingen.
Har googlat lite granna på det och funnit lite småsvar. Tänkte dock höra med er om detta kortet är något som ni har någon erfarenhet utav.
Prestandan är ju inte jätteintressant utan det är mest bara för att bunta ihop diskarna lite halvsnyggt.

Jag ska ta upp en eventuell investering med HSB och se vad hon säger och då tycker jag just att detta kortet verkar intressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backspace
Jag har hittat ett Adaptec-kontrollerkort på Ebay som jag blivit sugen på.
Adaptec 21610. 16 portar PCI-X för strax under tusingen.

Har du kollat att kortet stödjs av OpenSolaris? Vet av egen erfarenhet att stödet för hårdvara (jämfört med Linux) inte är det bästa i OpenSolaris.

//Calimero

EDIT: Det verkar som om det ska supporteras fullt ut i OS:
http://www.sun.com/bigadmin/hcl/data/components/details/1124.html

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Avstängd

calimero: Jepp, glömde skriva det. Kollar alltid upp hårdvaran om den har stöd. Men man vet ju aldrig om det finns några andra "egenheter" som det kan ha. För vad jag förstått så är kortet ändå ganska gammalt vid det här laget. Gissar på att det lanserades kring 2005/2006.

Visa signatur