Är min HDD trasig? Tickande ljud

Permalänk
Medlem

Är min HDD trasig? Tickande ljud

Min Seagate Barracuda 7200 i min nya dator ger ifrån sig ganska högljudda "klickande" och krasslande i takt som en klocka ibland. Detta kan vara i up till 20 minuter.

Är den trasig? Borde jag skicka tillbaka den till inet?

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en ny disk? Innan du skickar tillbaka kolla med nya kablar och att de inte glappar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kablarna glappar inte vad jag vet.

Jag har dock kollat lite på nätet och läst lite om "clicking of death". Dessutom verkar det finnas andra som har samma klickande problem med sina seagate barracuda HDD.

Ingen som har/haft samma problem?

Permalänk
Medlem

Ena av mina två 7200.12 har liknande fel, den börjar låta med ett klickande ljud då och då, låter mycket likt en systemkamera...

Har haft den inne hos Inet och de hittade inget fel med den, den klickade inte då de kopplade in den och den fungerar helt som vanligt för dem.
Men eftersom de inte hittar något fel på den så fick jag tillbaka den...

Det du skall göra enligt Seagate är att ladda ner Seatools för DOS och skapa en startskiva, och sen köra det långa testet, får du att det är fel på HDD:n så skall du reklamera den, får du "pass" så är det inget fel med disken och det finns inget att göra...

Länk: http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTo...

Vad har du för firmware?? (står på ovansidan av disken eller i seatools)
Min är en CC35

Permalänk
Medlem

Jag körde nyss seatools och fick fail på både short och long test.

Tror ni inet kommer vilja byta den? Hur ska jag bära mig åt? Ringa dem?

Permalänk
Medlem

Du kan väl höra av dig till dem först och se vad du skall göra. Men det är definitivt fel på den, i alla fall enligt Seagates krav...

Permalänk
Medlem

Samma fel på en av mina nya 7200.12. Så länge diagnos/analysproggen inte kan bevisa fel anser återförsäljarna att disken är OK och behöver inte bytas.

Permalänk
Medlem

Vad menar du jookeer? Seatools visar också att det är fel på din hårddisk men återförsäljarna vill inte byta den till dig?

Permalänk
Medlem

Antar att han har liknande problem som mig, den klickar och har sig då och då, men Seatools hittar inget, så det är inget att göra...

Permalänk
Medlem

Mitt råd:

Visar det fail i tillverkarens eget program är det egentligen bara att ta en skärmdump på errorloggen och starta ett RMA hos återförsäljaren, vilket kommer ge en ny disk efter att de "malt" lite internt först.

Visar det inte fail i programmet men det är ett oroväckande tickande...
Väldigt lätt, svagt tickande kan vara OK. Ger den ibland ifrån sig ett skarpare tickande eller det klassiska "klonk-ljudet", då ska du absolut köpa en ny disk asap, flytta över informationen till den o köra den gamla som "mindre viktig lagring". Chansa inte är mitt tips efter erfarenhet

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Clicking of Death är itne bra alls

Permalänk
Medlem

Jepp tack för all hjälp.

Ska ringa inet imorn och se vad de säger. Det är definitivt fel på hårddisken, så som den skramlar och klonkar (väldigt högt). Efter lite undersökning på nätet så verkar det vara många seagate barracuda som har detta problemet. Oljuden kommer då när hårddisken inte används så mycket och går i "idle-läge".

Väldigt besviken då hårddisken är 1 dag gammal....får hoppas att inet är villiga att byta den till mig. Helst till en annan.

Permalänk
Medlem

Inet ville inte byta min eftersom Seatools inte indikerade fel. Den hade extremt många utbytta trasiga sektorer redan efter 1 dags användning + klickljud. Man tyckte att så länge disken funkar kunde man inget göra.

Jaja, får använda den som backupdisk nån timme/månad så skall den kanske funka i nåt år.

Permalänk
Medlem

Asså fyfan vad tråkigt för dig. Köper man en ny hårddisk så förväntar man sig att den ska fungera. 100%. Riktigt surt att det är fel på den men så får du inte byta...

Jag återkommer senare om hur det gick, ska ringa inet sen.

Permalänk
Medlem

Jag har nu pratat med inet och de bad mig göra en felanmälan på deras hemsida vilket jag gjorde nyss.

Vad nu? :S

Vänta på att de ska ringa? Fanns ju inga instruktioner på hur man skulle skicka in den.

Permalänk
Medlem

De mailar ett svar rätt så snart...
Det var vad de gjorde för mig i alla fall.

Permalänk

Det här låter lite som samma sak jag upplevt med en av mina 1.5 TB Barracudor (den andra är än så länge tom). Har backup, så jag är inte direkt orolig, vore bara skönt att slippa föra över så mycket data igen när man precis gjort det.

Den fungerar än så länge, men har just den där typen av klickande ljud som känns lite som "klick-kliick klick-kliick" (osv osv), som en motor som inte riktigt vill starta.

Gick in här för att kolla om någon annan upplevt samma sak, och så är det uppenbarligen. För mig uppstår det ibland (inte alltid, men rätt ofta) vid uppstart och när den varit inaktiv ett tag.

Köpt på Inet tillsammans med dator, så jag ska kolla med dem nu när det finns lite mer att hänvisa till. Plus köra testet som nämndes. Tack för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gjort hårddisk-RMA hos återförsäljare. Jag har gått på tillverkaren direkt alla gånger och det har gått bra. Då slipper man det där att en återförsäljare inte vill hålla på med dyra RMA:s och tillverkaren brukar inte orka bry sej så mycket eftersom det är billigare för dom att bara skicka ut en ny disk.