Hjälp en total nybörjare med stora drömmar som kan bränna 17K max.

Permalänk

Hjälp en total nybörjare med stora drömmar som kan bränna 17K max.

OBS- Prisgräns runt 17000 riksdaler! -OBS

Det börjar alltid med ett spel.

Förra gången jag köpte en dator så var det Oblivion som gällde.
Då var jag osäker, okunnig och lite för otålig, så jag satsade på ett komplett och på tok för dyrt paket från Dell för att kunna spela detta.

Den här gången är det det kommande Aliens Vs Predator som får min nuvarande burk att känna sig som en miniräknare.
Så nu är det dags att uppgradera igen!

Jag är dock fortfarande okunnig och osäker.
Har aldrig satt ihop ett datorpaket tidigare så jag behöver all hjälp jag kan få.
Jag hade tänkt ringa till Inet, men är lite rädd att de spelar på min okunskap och väljer ut så dyra produkter de kan.
Så nu vänder jag mig till er gott folk.

Jag vill ha mycket kraft under huven så jag ska kunna spela de senaste spelen med grafiken på topp, och jag vill att burken ska vara uppgraderingsbar för framtiden till skillnad från skräpet jag sitter vid nu.

Det här är vad jag plockat på mig:

Här tar jag upp mina funderingar angående komponenterna.

1. Chassi:
Jag föll först och främst för designen, men det verkar enligt många vara ett bra skal som tystar ner ganska bra och har plats för rätt stora grafikkort.

2. Hårddisk:
Läste att hårddisken jag valt från Samsung ska vara snabb och rätt tyst så just denna verkar bra som primär disk för operativsystemet och program.

3. Nätaggregat:
Har hört gott om Corsair's nätagg så jag valde ett med goda omdömmen.
Ska jag välja det kraftfullare och dyrare Corsair HX 1000W 80+ istället eller är det overkill?

4. Processor:
Ju dyrare desto bättre tänkte jag.
Läste att den skulle vara snabb och klara av tunga uppgifter.

5. Moderkort:
Jag har ingen som helst aning om vad jag ska välja här!
Så valde ett ganska så dyrt med vad jag läste var ett rätt okej ljudkort.
Samt plats för 24gig minne vilket låter bra i mina öron.

6. Ljudkort:
Vet ej om jag ska spara någon tusenlapp här genom att välja bort det då ljudkortet i moderkortet tydligen ska funka rätt bra.

EJ VALDA KOMPONENTER.

1. Minne: Hade tänkt satsa på 6 eller 8 gig, men vet inte vilken typ jag ska välja.

2. Grafikkort: Vill ha ett riktigt bra ett, men har svårt att välja i djungeln.

3. Nätverkskort: Är detta nödvändigt eller kan jag koppla sladden direkt till moderkortet?

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få.
Men som sagt, jag är ruskigt okunnig i det här området -_-

Permalänk
Medlem

Har du någon prisgräns eller? för grafikkort är väl 5970 som gäller fast ja det kostar ju vad det kostar.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

Mitt Förslag:

Moderkortet är liknande som det du valt fast det är nyare och lite förfinat. Egentligen hade jag tänkt rekommendera ett p6t SE men eftersom det har ett sämre ljudkort så la jag till detta istället.

Nätaggregatet du valt är väldigt overkill och sen tycker jag det är onödigt med modulära kablar om man har ett bra chassi.

Minnena som jag valt räcker gott och väl då jag gissar på att du inte kommer överklocka som en tok?

Grafikkortet är riktigt bra och kommer räcka länge men det beror helt på din budget vilket du ska välja, jag tror däremot inte att ett 5970 rymms i det chassi du valt.

Processorn du hade valt passade inte ihop med den socket på moderkortet du valt därför bytte jag den till en 920 istället.

nätverkssladden kan kopplas direkt till moderkortet

Hårddisken och chassit är bra val!

mvh OTO

edit: glömde sätta img-taggar på bilden

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk

Jadu, runt 16-17000:-
Vore grymt med en HDMI-utgång på grafikkortet så jag kan koppla datorn till TV'n med HDMI kabel.

Permalänk
Medlem

5870 har en HDMI utgång. Sen rekommenderar jag att du lägger till vilken budget du har i rubriken till tråden innan denna blir låst

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

tjena, det är ju alltid trevligt med sån lite prislapp som möjligt.

det första som kommer fram är ju att det är spel du är ute efter att få presstanda inom. Så jag skulle rekommendera ett i5 kit. i5 är ganska mycket billigare och presterar jämlikt inom spel. då ska du även välja 2 st eller 4 st 2 gb minnen i ddr 3. moderkortet är väl lite väl overkill, jag antar att du inte är ute efter super klockning, och det är väl det de dyrare moderkorten är ute efter att vara bra på.

sen tycker jag de integrerade ljud/nätvärkskorten är absolut tillräkligt bra, ett externt ljudkort är väl för de som kanske mer pysslar med ljudrendrering och dyl. eller för de med speciella krav på ljudet.

Permalänk

Hoppla, visste inte att trådar utan pris blev låsta
Är ny här nämligen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Machinepriest
Hoppla, visste inte att trådar utan pris blev låsta
Är ny här nämligen.

redigera in det i första inlägget då

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är på gott humör och känner mig redo för lite arbete. Se det som ytterst förmånligt att få din topic redigerad utan sedvanlig låsning

Angående systemet hade jag köpt lite billigare nu och använt resten till en uppgradering av kärnkomponenterna tidigare än du tänkt som det är nu. På det sättet får du en totalt sett högre prestanda över en längre tid för extrapengar i kaffekassaklassen...

*Topic redigerad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Tackar
Jag försökte redigera titeln två gånger, men den ändrades inte.
Så jag lade till priset i toppen av tråden istället.

Synd att det inte får plats ett 5970 kort i chassit.
Hade gärna velat fläska på med ett sådant kort :/
Kanske kommer likvärdiga kort i framtiden som inte är fullt så långa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Mitt Förslag:

http://pici.se/pictures/jEvmBtnJD.jpg

Moderkortet är liknande som det du valt fast det är nyare och lite förfinat. Egentligen hade jag tänkt rekommendera ett p6t SE men eftersom det har ett sämre ljudkort så la jag till detta istället.

Nätaggregatet du valt är väldigt overkill och sen tycker jag det är onödigt med modulära kablar om man har ett bra chassi.

Minnena som jag valt räcker gott och väl då jag gissar på att du inte kommer överklocka som en tok?

Grafikkortet är riktigt bra och kommer räcka länge men det beror helt på din budget vilket du ska välja, jag tror däremot inte att ett 5970 rymms i det chassi du valt.

Processorn du hade valt passade inte ihop med den socket på moderkortet du valt därför bytte jag den till en 920 istället.

nätverkssladden kan kopplas direkt till moderkortet

Hårddisken och chassit är bra val!

mvh OTO

edit: glömde sätta img-taggar på bilden

har du 17k att spendera sa la en 5670 till och kör crossfire blir lite billigare och köp istället en intels x25 ssd som sytem disk, du blir mycket nöjd med detta rig
kör du detta OTO skrivit plus ssd från intel har du lite kvar för bättre kylning, dvs ha det svalare och tystare, extra fläktar osv

Permalänk
Medlem

tatus_se, om du menade 5870 så blir det väll snarare lite dyrare än med 1 5970? men om jag förstått de rätt så är 2 5870 snabbare än 1 5970.

edit:
kanske inte ändå, ganska jämnt

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6212&page=5

Permalänk

+ Nätaggregatet är det sista du ska välja, Corsair har bra rykte här på forumet, vilken effekt du ska ha vet du däremot först när du har valt processor och grafikkort.

+ i5 presterar bättre för spel, i7 presterar bättre i särskilt multitrådade program (t.ex. video-redigering, winrar, etc). För dina arbetsuppgifter skulle jag säga att i5 är mer prisvärd.

+ För framtidssäkerheten rekommenderas ett socket 1156 med SATA3 och USB3 (t.ex. http://www.inet.se/artikel/1901761/gigabyte-ga-p55a-ud3, eller http://www.inet.se/artikel/1901760/gigabyte-ga-p55a-ud3r om du ska överklocka processorn).

+ Om du ska göra ngt annat än bara spela skulle jag säga att en SSD ska ingå. SSDn har du som systemdisk, det finns små (http://www.inet.se/artikel/4301296/40gb-ssd-intel-x25-vs-g2-s...) och stora (http://www.inet.se/artikel/4301291/80gb-2-5-ssd-intel-x25-m-g...). Sedan har du en vanlig mekanisk disk (Samsung F3 eller Seagate 7200.12 är de mest moderna) för spel, lagring, o.dyl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dracu
tatus_se, om du menade 5870 så blir det väll snarare lite dyrare än med 1 5970? men om jag förstått de rätt så är 2 5870 snabbare än 1 5970.

edit:
kanske inte ändå, ganska jämnt

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6212&page=5

sorry, mitt fel, ja det menade jag att ha 5870 i crossfire, dvs kör dubbla, det kan bli ngt dyrare men samtidig du får ju plats för de i lådan, med 5970 det blir ngt trång och tror 5870 är ngt bättre i prestanda än 5970 ensam, iaf vissa spel ska vara så och i andra blir kanske i andra hålet, tittar man på specifikation då 5970 är inte dubbel utrustad jämt till 5870 därför amd vald ej att kalla den kort för 5890
/edit
men tror stark att du skulle köra bara en 5870 och köpa ssd som system disk, du ska vinna tysthet och mycket prestanda i alla område

Permalänk

Ojojoj... Tack för alla svar.
Jag är överväldigad och väldigt yr i skallen.
Haha, det är inte lätt när man inte är insatt.

Har nu tagit till mig lite av er feedback och satt ihop ett nytt paket, men jag har fortfarande en hel del funderingar.

Såhär ser det ut nu:

Angående graffikkortet:
http://www.inet.se/artikel/5408657
Jag valde ett från XFX då de verkar ha ganska schysst garanti.

Nätaggregatet:
Såg en videorecension av graffikkortet, och det verkar vara ganska muskligt.
Klarar jag mig med Corsair TX 650W 80+ som OTO föreslog, eller ska jag köra med Corsair HX 850W 80+?

Minnet:
Kommer jag klara mig länge på 6gig DDR3 eller ska jag tjocka till med 8gig?
Misstänker att det är lite overkill i dagsläget och med en så kraftig processor som Intel Core i7 920, 2.66GHz

Hårddisk:
Har inte gjort några ändringar här ännu, men det fqvarfort nämde om SSD diskar lät intressant.
Rekomenderar ni att jag köper en sån här för system och program: http://www.inet.se/artikel/4301291/80gb-2-5-ssd-intel-x25-m-g...
och en större mekanisk för spel och media?

Kylning?:
Chassit kommer med två fläktar.
Ska jag köpa något mer för att kyla ner allt?

Tack för alla kommande eniga (Hoppas jag ) svar!

Permalänk
Medlem

Grafikkortet:
Det är helt personligt vilket märke man väljer då alla kort är likadana, jag brukar rekommendera det billigaste men det är upp till var o en.

Nätaggregat:
Nätaggregatet på 650w kommer t.o.m. räcka för att driva två st 5870 i crossfire. Ska vi köra en kompromiss och sluta på 750w istället, då får du ett tillräckligt framtidssäkert nätagg som klarar av att driva i princip alla system

RAM-minne:
6gig med minne är redan overkill och du kommer aldrig lyckas använda alla gig, det kan jag berätta från personlig erfarenhet det blir svårt att få in exakt 8 gig i datorn då socket 1366 kör med triple channel och vill därför antingen ha tre eller 6st stickor.

Hårddisk:
Med den budget som du har så skulle jag absolut försöka trycka in en ssd och då menar jag 80gigarn från Intel

Kylning:
Personligen så skulle jag tryckt in ytterligare två fläktar

mvh OTO

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Edit: Hade först skrivit här att jag tyckte du skulle köpa retail versionen av intels ssd men nu när jag jämför priserna så är det smartare att köpa oem-versionen och ett 3.5" adapterkit separat

Här är adaptern: http://www.inet.se/artikel/6309055/adapterkit-2-5-till-3-5-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Moderkort med den nya standarden, USB 3.0 och SATA 6gb/s.

6GB internminne med 1600MHz.

Känns inte som att du behöver 850W därför tog jag 750W, men om du känner för det så kan du välja 850W, det skiljer ju bara 200kr.

Sedan la jag till en 80GB SSD, kanske räcker med 40GB, men köp 80GB så har du utrymme för en del spel också.

Mvh Filatov.

EDIT: Kan ni se bilden? :S Fixat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Grafikkortet:
Det är helt personligt vilket märke man väljer då alla kort är likadana, jag brukar rekommendera det billigaste men det är upp till var o en.

nja, det är olika med garanti och en del elementär på kortet är olika som MOSFET och det påverkar mest i överklockning, det kan vara lite skillnad med fläktar osv, bäst är att välja märke man är vann med, priset brukar sitta ganska jämt
och om resten då 650W visst räcker i system med enkel grafikkort, skulle du ha sli/crossfire då tänker man större men till dig räcker det
SSD från intel 40 eller 80 giga, tänker du köpa 80 då är det som jag snart ska uppgradera och köper 2st 40 och kopplar i raid 0 då ökar prestanda lite till och du får hyfsat utrymme till windows och ett par spel, men fårån och filmer osv kör på 500G eller 1T, det avgör du hur mycket du behöver
som OTO skriver 6 giga ram räcker väl, kanske det blir full med riktiga program till att redigera stora filmer så var lugn med 6giga, tänk bara att köra 64 bit system annars 32 bit kommer använda bara ca. 3,2giga, den ser bara 4 giga max
så allt du valde plus ssd 40 eller 2x40 (trim fungerar inte nu i raid men microsoft lovade fixa det snart, förhoppningsvis med sp1 i hösten)
och köp extra fläktar så du säkrar luft flöde i chassi

Permalänk

Då tror jag att jag är färdig!
Känner mig så lam som hela tiden måste be om råd
Men... Vilka två fläktar rekomenderas?
Så tysta som möjligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
http://www.inet.se/artikel/6308641/scythe-120mm-slip-stream-f...
blir det ändå för mycket nervolta den till 7V

Jävligt bra rekommendation! har två sånna i min dator och de skyfflar mycket luft till en ohörbar ljudnivå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jävligt bra rekommendation! har två sånna i min dator och de skyfflar mycket luft till en ohörbar ljudnivå

visst, de är perfekta till chassi men om någon tänker att köra de till kylare eller radiator då det kommer ha problem att pressa luft genom, bättre alternativ till sånt jobb är scythe gentle typhoon

Permalänk

En snabb fråga.
Kommer jag behöva köpa kablar och skruvar till alla komponenterna som hårddiskarna, nätagget osv?
När man lägger till delarna i varukorgen på Inet så får man alltid förfrågan att lägga till tillbehör som just kablar och skruvar.

Permalänk
Medlem

sata-kablar brukar alltid följa med moderkortet och skruvar följer med chassit.

Visa signatur

Permalänk

Gött.
Då tror jag att varukorgen är spikad.
Så jag kommer behöva en 64bits version av Windows 7 eller Vista för att kunna utnyttja 6gig ram?

Om jag vill sätta ihop datorn själv, är så kallad antistatisk utrustning ett måste?
Handledsremmar and what not.