Hjälp en total nybörjare med stora drömmar som kan bränna 17K max.
OBS- Prisgräns runt 17000 riksdaler! -OBS
Det börjar alltid med ett spel.
Förra gången jag köpte en dator så var det Oblivion som gällde.
Då var jag osäker, okunnig och lite för otålig, så jag satsade på ett komplett och på tok för dyrt paket från Dell för att kunna spela detta.
Den här gången är det det kommande Aliens Vs Predator som får min nuvarande burk att känna sig som en miniräknare.
Så nu är det dags att uppgradera igen!
Jag är dock fortfarande okunnig och osäker.
Har aldrig satt ihop ett datorpaket tidigare så jag behöver all hjälp jag kan få.
Jag hade tänkt ringa till Inet, men är lite rädd att de spelar på min okunskap och väljer ut så dyra produkter de kan.
Så nu vänder jag mig till er gott folk.
Jag vill ha mycket kraft under huven så jag ska kunna spela de senaste spelen med grafiken på topp, och jag vill att burken ska vara uppgraderingsbar för framtiden till skillnad från skräpet jag sitter vid nu.
Det här är vad jag plockat på mig:

Här tar jag upp mina funderingar angående komponenterna.
1. Chassi:
Jag föll först och främst för designen, men det verkar enligt många vara ett bra skal som tystar ner ganska bra och har plats för rätt stora grafikkort.
2. Hårddisk:
Läste att hårddisken jag valt från Samsung ska vara snabb och rätt tyst så just denna verkar bra som primär disk för operativsystemet och program.
3. Nätaggregat:
Har hört gott om Corsair's nätagg så jag valde ett med goda omdömmen.
Ska jag välja det kraftfullare och dyrare Corsair HX 1000W 80+ istället eller är det overkill?
4. Processor:
Ju dyrare desto bättre tänkte jag.
Läste att den skulle vara snabb och klara av tunga uppgifter.
5. Moderkort:
Jag har ingen som helst aning om vad jag ska välja här!
Så valde ett ganska så dyrt med vad jag läste var ett rätt okej ljudkort.
Samt plats för 24gig minne vilket låter bra i mina öron.
6. Ljudkort:
Vet ej om jag ska spara någon tusenlapp här genom att välja bort det då ljudkortet i moderkortet tydligen ska funka rätt bra.
EJ VALDA KOMPONENTER.
1. Minne: Hade tänkt satsa på 6 eller 8 gig, men vet inte vilken typ jag ska välja.
2. Grafikkort: Vill ha ett riktigt bra ett, men har svårt att välja i djungeln.
3. Nätverkskort: Är detta nödvändigt eller kan jag koppla sladden direkt till moderkortet?
Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få.
Men som sagt, jag är ruskigt okunnig i det här området -_-