Permalänk

Upplåst Ph II X2 545 - Temperatur

Hej,

Jag har nyligen införskaffat mig en ny dator (se konfig nedan) och funderar lite kring hur högt jag ska ställa hastigheten på mina fläktar.

Processorn har jag låst upp 2 extra kärnor - så den är alltså nu en quadcore. Riktigt nice med tanke på att den bara kostade 855 kr. Jag har stock kylaren på för tillfället.

Mitt moderkort tycker jag verkar riktigt bra och har bl.a. passiv kylning på mosfeterna och verkar anpassad för att överklocka/låsa upp processorn. Så jag antar att den ska palla lite.
Moderkortet har en funktion som heter Q-fan och innebär att jag kan ställa fläktarna(cpu&chassi) i olika lägen (silent, optimal och performance).

Temperaturerna mäter jag i CPUID HWmonitor då temperatursensorerna i processorn inaktiveras vid upplåsning av de två extra kärnorna. De temperatur siffror jag får antar jag därför kommer från mobo. Något jag noterade innan jag låste upp kärnorna var att temperatursensorerna i cpu visade 29 grader medan mobo sensorerna visade ca 40 grader(idle). Det verkar alltså som att mobo visar grader som är 10 grader högre än graderna från cpun.

När cpun nu är upplåst ligger temperaturen på ca 36-40c idle, och 58-59 i full load(prime 95).

Då har jag mina två chassi fläktar inställda på "silent mode". Original Elite Master fläkten ligger då på 800 rpm(tyst) och Xigmatek extreme silent på 1200rpm(hyfsat tyst). Cpun har jag inställd på "optimal mode", detta innebär att hastigheten höjs då temperaturen höjs. I idle ligger den på 2300 rpm och i full load på 2700 rpm.

Mobo ligger ganska stabilt på 30c oavsett idle eller full load.

MIN FRÅGA: Är temperaturen på cpu acceptabel? Burken ligger på bra ljudnivå med dessa inställningar, och cpun går ju inte så ofta i full load så länge att den når 59 grader.

Övriga frågor: Vilken temperatur ska jag utgå ifrån - den från mobo eller den från cpu temp sensorer?

(Om jag inte använder Q-fan går cpu fläkten upp till 3000 idle, och 3600 rpm vid full load - och då håller sig temperaturen på 55 grader. Men den låter Väldigt mycket!)

THX!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Har väldigt liknande dig, har ju dock en 550 men ingen större skillnad...
Asus moderkort... bör funka utmärkt och palla klockning

angående tempsen har jag gjort exakt som dig och jag har också ~10grader varmare, detta beror antagligen på att värmen under cpun inte leds bort lika bra som den i cpun och därför blir det varmare där...

jag har ungefär samma temperaturer +-2c

temperaturen är helt klart acceptabel!
vänta nu cpu sensorn visar väl 0 när den e upplåst ?
i vilket fall utgå från den höga vilket var mobo så e du på den säkra sidan
55/60 grader e mer eller mindre skit samma, max för processorn är 72 så du har marginal ändå

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Se33: Tack för svar, det är skönt att vara säker på temperaturen!
Ja precis, cpu sensorn visar 0c.

Vad tror du om att klocka processorn, onödigt?

Finns det något sätt man mäta värmen till ram minnet? Hur vet man om de behöver kylning?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

I dualcore läge med min 550 så låg core temperaturerna ca 5-10grader lägre än själva cputemp.

Vilket skall man gå efter?

I OCCT när ja kört allt från 30minuter till 9 timmar så toppar min 61C med korta peaks på 62 men faller snabbt tillbaka.

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Jacob.90: Som Se33 säger så bör man nog gå efter cpu tempen ändå(den som är angiven av mobo). Det känns säkrast tycker jag.

Bloppy: Tack för länken - det känns rätt stabilt med min temp då..

OT: Jag har nu överklockat GPU:n. Jag körde auto-tune funktionen och den la sig på 860 mhz på gpu och 1215 på minnesklockan. Har inte testat att spela än, men hoppas att det fungerar utan att den blir för varm - jag har ju fläkten på auto, så det borde ju inte bli något problem.

Visa signatur