Ljud med gamla spel

Permalänk
Medlem

Ljud med gamla spel

Tjena. Nu är det så att jag har fått ärva en väldigt gammal bärbar dator. En sådan där tegelstensdator

Det är en Pentium 200mhz med 32ram i den.

Färskt Windows 2000 i den och alla drivrutiner har windows redan fixat. Ljudet fungerar bra i Windows. Och datorn fungerar klockrent i övrigt.

Nu till problemet, när jag försöker spela gamla spel, som egentligen skall spelas på en sån här datorn, tex Doom. Så fungerar inte ljudet. Har provar alla inställningar, ibland hänger sig spelet så fort man startar den och ibland går det spela, fast utan ljud beroende på vilka ljudinställningar jag har provat. Om jag stänger av ljudet helt i setup så fungerar spelet jättebra.

Finns det någon speciell program för sån här som får ljudet att fungera ?

Permalänk
Medlem

minns inte dooms ljudsetup, är det doom 95? btw så ska doom spelas på 386/486 vilket är waaaay less cpu

men är det sindär med irq/dma och grejs som ska ställas in?

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Är det inte så att man ska boota datorn i dos läge ?
Jag har testat alla inställningar osv, hjälper inte. ibland så får jag bara musiken att fungera.

Permalänk
Medlem

http://swedish.ircfast.com/lv/group/view/kl40721/Doom_95.htm
prova ladda ner det, det är typ doom för windows, som promotedes med microsoft för windows 95 för det var mer spel, har jag för mig :P. Det är lite ombyggd motor, du kan lägga till fullversions wadfilen där i för att få hela spelet.

Prova annars Doomsday engine, den går att köra utan moddar så grafiken är vanlig, bara ombyggd http://forums.newdoom.com/forumdisplay.php?f=57

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är såhär att jag har ca 3000 dos spel som jag skulle vilja prova
Det gäller inte enbart Doom, det var bara ett exempel.

Permalänk
Medlem

ah, men prova lek runt med irq/dma inställningarna, finns alltid en inställning som fungerar om den än kan vara lustig. försök kolla i inställningar i windows om du kan bli klokare av vilka inställningar det ärl kanske går att se där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt val för DOS-spel hade nog inte varit Windows 2000.

Skulle nog snarare köra DOS alternativt någon win9x.

Sen finns ju alltid dosbox.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ha windows 3.11 på en sån raritet fixa dos box för win 2k den tar hand om ljudet ochså.
http://www.dosbox.com/download.php?main=1

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

ska testa dosbox med win2k först

Permalänk
Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

Vad har du för ljudkort i den? Stöds inte ljudkortet av DOS går det inte att få ljud i några dosspel. Det är märkligt att DOS-versionen av Doom överhuvudtaget går igång på Windows 2000 och XP. Det gäller inte för 99% av de övriga DOS-spelen.
Dosbox kräver mycket processorkraft, så spelen kommer bli så gott som ospelbara i en så gammal dator.
Det bästa vore att installera riktigt DOS på datorn, eller installera Windows 95/98 och starta upp datorn i DOS-läge.

Det allra bästa är egentligen att skaffa en stationär DOS-dator istället och handplocka hårdvara som man vet fungerar med alla spel. Då kan man dessutom stoppa i en Soundblaster Awe32 eller 64 som ljudkort. Det ger långt mycket bättre ljud än den gamla vanliga Soundblaster 16 med Doom och andra "nyare" DOS-spel. Har man spelat Doom med en Awe64 Gold som ljudkort vill man aldrig gå tillbaka.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.