Rasslande fläkt ati 5970!

Permalänk

Rasslande fläkt ati 5970!

hej!

fick för bara ett par dagar sedan hem mitt powercolor 5970.
Första dagen, perfekt.
Andra dagen började gpu-fläkten att rassla och ha sig vid aningen lägre hastigheter.

Låter lite som ett dovt skrammel, men är dock så irriterande!

Fäller jag datorn i liggande position på sidan är fläkten lika tyst och fin som den skall vara!

Uppenbarligen en lite smått defekt fläkt jag fått mig...

Frågan är om det finns något man själv kan göra?
Ingen aning om detta spelar in på själva prestandan, men som sagt, irriterande, och vem vet, det kanske utvecklas till det sämre?!

Värt att RMA?

Vore tacksam för svar!

Mvh // Antonsonera

Permalänk
Medlem

Re: Rasslande fläkt ati 5970!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av antonsonera
hej!

fick för bara ett par dagar sedan hem mitt powercolor 5970.
Första dagen, perfekt.
Andra dagen började gpu-fläkten att rassla och ha sig vid aningen lägre hastigheter.

Låter lite som ett dovt skrammel, men är dock så irriterande!

Fäller jag datorn i liggande position på sidan är fläkten lika tyst och fin som den skall vara!

Uppenbarligen en lite smått defekt fläkt jag fått mig...

Frågan är om det finns något man själv kan göra?
Ingen aning om detta spelar in på själva prestandan, men som sagt, irriterande, och vem vet, det kanske utvecklas till det sämre?!

Värt att RMA?

Vore tacksam för svar!

Mvh // Antonsonera

Jag personligen skulle skickat den på RMA, du har ju köpt ett nytt kort då ska det funka!

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Medlem

För en dialog med datorbutiken du köpte det utav, kan tänka mig att det inte vore allt för skoj att vara utan (monster)kortet allt för länge - när man nu har fått det.

Permalänk
Medlem

Tro inte att det är såhär men kan det vara såhär enkelt, att en sladd kommer emot fläkten och när du lägger datorn ner flyttas den bort från fläkten.

Annars RMA, hade nog inte pillat med det själv.

Visa signatur

Jag ber om ursäkt på förhand för stavfel och andra språkliga brister som kan förekomma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antonsonera
hej!

fick för bara ett par dagar sedan hem mitt powercolor 5970.
Första dagen, perfekt.
Andra dagen började gpu-fläkten att rassla och ha sig vid aningen lägre hastigheter.

Låter lite som ett dovt skrammel, men är dock så irriterande!

Fäller jag datorn i liggande position på sidan är fläkten lika tyst och fin som den skall vara!

Uppenbarligen en lite smått defekt fläkt jag fått mig...

Frågan är om det finns något man själv kan göra?
Ingen aning om detta spelar in på själva prestandan, men som sagt, irriterande, och vem vet, det kanske utvecklas till det sämre?!

Värt att RMA?

Vore tacksam för svar!

Mvh // Antonsonera

Tja. Efaco5 på youtube kör med 5970 i crossfire och han har samma problem säger han. kan va nån sjuka med korten men jag vet inte. han klagade på det i någon av sina bench videos.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Citat:

Tro inte att det är såhär men kan det vara såhär enkelt, att en sladd kommer emot fläkten och när du lägger datorn ner flyttas den bort från fläkten.

Annars RMA, hade nog inte pillat med det själv.

Nej så simpelt är det inte, finns inte en kabel att hitta löst i chassit, väldigt fin kabeldragning i mitt corsair obsidian chassi : )

Känns lite som att fläkten "hänger" ner när grafikkortet är uppochner. Bidrar till att den skaver mot något i gpu-skalet.

Ingen annan som upplever samma problem?
rotade runt lite grand på div. forum och fann andra som upplevt liknande problem med just 5970'an.

Mvh

Permalänk

Har också ett powercolor upplever inget sådant problem även tittat på youtube videon för att få stå vad för sorts ljud det är. Hade nog RMA det kan ju inte vara bra i längden käns ju taskigt om de skulle faila när garantin gått ut om nått år eller nå

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antonsonera
Nej så simpelt är det inte, finns inte en kabel att hitta löst i chassit, väldigt fin kabeldragning i mitt corsair obsidian chassi : )

Känns lite som att fläkten "hänger" ner när grafikkortet är uppochner. Bidrar till att den skaver mot något i gpu-skalet.

Ingen annan som upplever samma problem?
rotade runt lite grand på div. forum och fann andra som upplevt liknande problem med just 5970'an.

Mvh

Han syftade såklart på insidan i GRAFIKKORTET, t.ex. fläktkabeln. Det låter mycket trovärdigt, löjligt simpelt men ack så irriterande.

Permalänk
Avstängd

RMA kortet....

Märker att HD5870/HD5970 har problem med fläktarna... hade ett hd5870 som fläkten skramlade på... grymt irriterande ljud...

Permalänk
Citat:

Han syftade såklart på insidan i GRAFIKKORTET, t.ex. fläktkabeln. Det låter mycket trovärdigt, löjligt simpelt men ack så irriterande.

Tror blint på att fläkten slår emot skalet eller något i den stilen.
Hela oljudet upphör nämligen så fort man bara trycker fläkten uppåt med minsta möjliga kraft.

Nåväl, jag skall slå en pling till inet och göra dem medvetna om detta, så får vi väll se hur jag gör med RMA.
Hade varit mer lämpligt om det funnits ett exemplar att byta mot när jag reklamerar.

Inte vidare sugen på att sitta utan dator en månad till ;F

Permalänk
Avstängd

Du kan få en fläkt av mig, har två lösa då jag kör vatten.

Permalänk
Avstängd

Det låter som det är lagret som gett sig. Som vid en bil tex, så svänger man åt olika håll och kör i olika hastigheter för o kolla lagrena. Det kan vina tex bara om du svenger höger.

Jag tror att det är lagret som gett sig (antagligen måndas ex)

Kanske kommit in skräp i lagret. montera ner dom och försöka blåsa ur dom, tillsätta lager fett så kanske de funkar. Men det är väll ett riktigt skit lager gort i kina med kokosfett som lagerfett=)- Hade de varit svensk SKF så hade de vart andra bullar.

Permalänk
Medlem

Plocka inte isär kortet då riskerar du garantin. RMA direkt, något annat är inte acceptabelt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag skulle RMA:a det, som IceDread säger om du skruvar isär kylningen på kortet så bryter du garantin.

Visa signatur

SÅLDE GAMINGRIGGEN - SITTER PÅ EN J*VLA DELL DIMENSION 3100 x)

Permalänk

Hade samma problem med ett HIS 5870, lite skramlande ljud vid idle-hastighet på fläkten.

Men det försvann när jag pressade upp fläkthjulet mot kortet ganska hårt med fingrarna. Kanske nåt lager som inte satt riktigt som det skulle...

Permalänk
Medlem

JAg skulle nog åberopat ångerräten i och med att det är helt nytt, för att fortare kunna få ett nytt kort, accepterar butiken att ge dig ett annat kort så RMA.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.