Ljudkort för spel, spotify och 720p .mkv. ~1700

Permalänk
Medlem

Ljudkort för spel, spotify och 720p .mkv. ~1700

Tjena!

Är på väg att knåpa ihop en ny dator och det enda som jag har fastnat på är ljudkortet.

Har tröttnat på det inbyggda ljudkortet i min nuvarande dator.

Förstärkaren jag sitter på är en NAD 3020i. En gammal klassiker vad jag har förstått.

Högtalarna är Tangent Clarity 4 samt en sub, XTZ 10.

Det jag använder högtalarna är att lyssna på musik via Spotify premium, där bitraten ligger på 320 kbit/s.

För film kollar jag på magiskt fixade 720p .mkv-filmer.

Spelet jag är mest taggad för att köra med nytt ljudkort till är Battlefield BC2, där ljudeffekterna är hur coola som helst.

Jag vet inte riktigt hur dyrt ljudkort man behöver för mina ändamål, men har lagt en budget på 1700kr.

Har läst runt en del på forumet, men blir inte klokare på det. Just nu står valet mellan Asus Xonar D2 och Creative Sound Blaster Extreme Awesome Gamer Pro 1337.

Många rekommenderar kortet från Asus, men har läst på något ställe att det använder någon falsk EAX-signal som inte lämpar sig bra i spel.

Aäe, jag vet inte.

Tack på förhand!

Pjotr

Permalänk
Medlem

creative kortet är alltid ett säkert kort

Permalänk
Medlem

MoeB, jag garva irl =D natthumor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoeB

Hehehe natthumor

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Creative har alltid gjort vettiga kort men har slarvat med bra drivrutiner dom senaste åren.

Jag rekommenderar därför att kolla in Asus Xonar korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoeB

Jo, man vet ju att man får ett halvfärdigt kort och drivrutiner skrivna av ovanligt talanglösa schimpanser.

Permalänk
Medlem

Ofta det fortfarande är problem med drivrutiner till ett ett år gammalt kort.. Way to go.

Man kanske ska ta sig en extra till på Asus

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så kommer BFBC2 inte ha hårdvarustöd för ljud...

Permalänk
Medlem

Asus Xonar serien eller Auzentech är det som gäller.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

löjlig smuts kastning av creatives ljudkort, way to go!!!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Avstängd

tok nöjd med Creative

Kan rekomendera det jag har till 100%..*

Fungerar klockrent i win 7 x64

Hade problem i Vista men det hade väl alla ljudkort hihihih

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
tok nöjd med Creative

Kan rekomendera det jag har till 100%..*

Fungerar klockrent i win 7 x64

Hade problem i Vista men det hade väl alla ljudkort hihihih

Mitt Xtreme music funkade nästintill klockrent till: xp 32 bitars vista 32 bitars och 64 bitars samt windows 7 64 bitars. Det enda jag haft problem med är consule launcher som autostart program för inställningar men det går utmärkt att starta mauellt via program listan, alltså en småsak för hur ofta ändrar man där?
ifall man ska ändra där tar det 2 sekunder att komma dit

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på vad jag ska köpa för ljudkort, dock tror jag att jag har bestämt mig för Asus Xonar D2X/XDT. Btw, någon som vet vad det där XDT är?

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Ljudkort

Jag fick med ett Creative SupremeFX X-fi kort när jag köpte mitt rampage moderkort och jag märkte en stol skillnad i ljudkvalitet jämfört med inbyggda ljudet. och spel låter mumma tycker jag, med dina högtalare och förstärkar så borde ett Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro vara ett bra val tror jag.

Webbpris: 1 454 kr

https://www.inet.se/artikel/6303355/creative-sound-blaster-x-...

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D 8C 16T | Nvidia RTX 4070TI Superr 16GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Define 7 TG |

Permalänk
Medlem

Asus Xonar D2 är ett bättre ljudkort än X-Fi:t. Inget att snacka om. Har själv haft båda.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Asus Xonar D2 är ett bättre ljudkort än X-Fi:t. Inget att snacka om. Har själv haft båda.

Det där kan du säkert ha rätt i, jag har inte haft annat än det Creative kortet så jag kan inte jämföra dom två. jag vet bara att det är väldigt bra ljud i x-fi'et.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D 8C 16T | Nvidia RTX 4070TI Superr 16GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Define 7 TG |

Permalänk
Medlem

Tack för snabb respons gubbs!

Är övertygad om att Asus Xonar D2 är det självklara valet.