jag har tänkt att installera windows 7 pro 64bit på min dator och tänkte därför skaffa en OEM licens av det då den endast kostar hälften av vad en full licens kostar. ville bara försäkra mig om att det jag tänkte göra fungerar.
datorn jag tänker installera det på är en begagnad dator med windows xp. Vad jag har förstått så kan man inte installera en OEM-licens över ett annat operativsystem då en OEM licens bara får användas i PC produktionen. MEN! kommer det funka att installera det om jag först Formaterar System-hårddisken och sedan startar datorn med Windows7 OEM skivan.
Det kommer inte gå att uppgradera från XP till Win7, men det kommer fungera jättebra att installera på en tom hårddisk.
Det du bör tänka på att du inte får flytta med en OEM licens till en ny datorn sen.
ok! Tack för det snabba svaret. Det var precis så jag tänkte mig att det skulle fungera. men det är ju bäst att vara på den säkra sidan innan man börjar formatera OSV.
har även funderat lite på vad OEM-licensen är låst till antar att det är främst moderkortet? Det kommer väl inte vara några problem att uppgradera grafikkort och RAM osv. efter att man installerat OEM-Licensen?