Vad kan man hitta på i träslöjden? Förslag? :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg
Du har rätt... Jag sökte till gymnasiet igår, och sökte teknik. Intagningspoängen är 170p och medel är ungefär 190p. Atm. har jag 275p när man har tagit bort ett (7MVG och 9VG), så varför behöver jag då plugga mer, när jag redan är långt över medel? Ja, säg det...

Även om du inte orkar göra läxor och dylikt så kan det vara bra att lyssna och sedan prestera så att du håller betygen kvar eller inte tappar för mycket. Jag hade en klasskompis som resonerade på samma sätt. Han gick från 280 till 215 på en termin och kom inte in på sitt val.
Plugga vidare, man kan aldrig lära sig för mycket

EDIT: Läste igenom vad jag hade skrivit, jag låter ju som alla läkare eller andra som predikar om dåliga saker

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Och jag fick inte MVG för att jag tyckte det var idioti att spendera hela årskursen med att planera en lägenhet och klippa och klistra med en IKEA-katalog.

Likadant här, var en värdelöst spenderad tid. Inte ens läraren brydde sig om vad vi gjorde, så det blev papperskrig.

Ett trächassi är alltid fint. Annars, om du är intresserad, kan du fråga om du får göra en akustisk gitarr.
Om du inte är intresserad, kör på att bygga en chassi från scratch.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg
¨
Mm... den kommer bli j*vligt skön Kanske lägger ut den på marknaden då många verkar intresserade.
Någon som vill lägga ett bud?

jag bjuder 1000kr för ett halvfärdigt chassi som någon högstadie-elev har gjort i träslöjden xD

Permalänk
Medlem

Hemkunskap, väcker det gamla minnen eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Nu minns du nog lite fel... Hemkunskap handlar inte om inredning, utan om matlagning och dylikt.

Vi gjorde också klipp och klistra övningen.
Minns att vi skulle kolla upp vad allt kostade och lämna in en "rapport" med delpriser för varje rum och en skiss.
Slappt var det i alla fall. Sista kvällen innan inlämmning så ritade man ut lite möbler lite på måfå, på en topografisk bild på lägenheten (alla fick en likadan lägenhet). Alla möbler "köptes" begagnade - så att man fick möjlighet till fri prissättning. Det vart inte så svårt att hålla budget då... He he. Betyget vart en 4:a.

Åter till ämnet ---> Ett byggtips till plugghästen
Gör en rullbar hylla till datorn. -.--.-
Lättare att dammsuga/ hålla råttorna borta.
För att piffa till det så kan du göra en snittsig hållare för kablarna.
Lycka till.

Visa signatur

DATOR, har jag ingen, för då måste man betala TV -licens till RADIO -tjänst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Och jag fick inte MVG för att jag tyckte det var idioti att spendera hela årskursen med att planera en lägenhet och klippa och klistra med en IKEA-katalog.

Ontopic: Kanske inte så avancerat med en skön pall att ha fötterna på? Hade själv älskat en sådan.

Varför är du så lik mig?
Jag fick G i hemkunskap även fast jag fick VG i båda proven... Not very nice.

Själv ska jag göra ett chassi i trä med en metallplatta att fästa moderkortet i, problemet är att jag verkligen inte orkar ta mått på nätagg och sådant :3

Permalänk

Den här gången var jag inte och pluggade utan fikade

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agemman
Även om du inte orkar göra läxor och dylikt så kan det vara bra att lyssna och sedan prestera så att du håller betygen kvar eller inte tappar för mycket. Jag hade en klasskompis som resonerade på samma sätt. Han gick från 280 till 215 på en termin och kom inte in på sitt val.
Plugga vidare, man kan aldrig lära sig för mycket

EDIT: Läste igenom vad jag hade skrivit, jag låter ju som alla läkare eller andra som predikar om dåliga saker

Likadant här, var en värdelöst spenderad tid. Inte ens läraren brydde sig om vad vi gjorde, så det blev papperskrig.

Ett trächassi är alltid fint. Annars, om du är intresserad, kan du fråga om du får göra en akustisk gitarr.
Om du inte är intresserad, kör på att bygga en chassi från scratch.

Hade inte direkt lägga av med allt men undra hur många timmar jag egentligen slösar bort... Fast endel saker kan ju vara bra att kunna, som behövs i framtiden
Hur länge tar ett chassi att göra? Är osäker på att jag hinner klart....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
jag bjuder 1000kr för ett halvfärdigt chassi som någon högstadie-elev har gjort i träslöjden xD

....fast då kanske m1n1h0p köper det
Är du intresserad av min fina pall då? Kan tänkas att byta mot ett headset

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hppazzo
Vi gjorde också klipp och klistra övningen.
Minns att vi skulle kolla upp vad allt kostade och lämna in en "rapport" med delpriser för varje rum och en skiss.
Slappt var det i alla fall. Sista kvällen innan inlämmning så ritade man ut lite möbler lite på måfå, på en topografisk bild på lägenheten (alla fick en likadan lägenhet). Alla möbler "köptes" begagnade - så att man fick möjlighet till fri prissättning. Det vart inte så svårt att hålla budget då... He he. Betyget vart en 4:a.

Åter till ämnet ---> Ett byggtips till plugghästen
Gör en rullbar hylla till datorn. -.--.-
Lättare att dammsuga/ hålla råttorna borta.
För att piffa till det så kan du göra en snittsig hållare för kablarna.
Lycka till.

Vi har också gjort den uppgiften, fick MVG-

Plugghäst.... jag är väl ändå en människa?

Rullbar hylla kan vara bra faktiskt.
I söndags skruvade jag ihop en kabelhållare under mitt skrivbord. Blev faktiskt rätt bra.
Så här såg den ut ungefär: |______| sweeeat

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Och jag fick inte MVG för att jag tyckte det var idioti att spendera hela årskursen med att planera en lägenhet och klippa och klistra med en IKEA-katalog.

Lol fick göra exakt samma sak fick dock VG

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Spana här :
http://www.sweclockers.com/album/?id=4668
http://www.sweclockers.com/album/?id=4409

Så ska du göra

/S

Riktigt fina chassin

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg
Riktigt fina chassin

Tack tar åt mig för ett av dom...
jag gjorde en tavelram i slöjden och ett knivskaft som blev riktigt bra. Knivskaft är kul om man fäller in olika träslag och kanske lite metall av något slag. Glöm inte bygglogg!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Tack tar åt mig för ett av dom...
jag gjorde en tavelram i slöjden och ett knivskaft som blev riktigt bra. Knivskaft är kul om man fäller in olika träslag och kanske lite metall av något slag. Glöm inte bygglogg!

/S

Jag har också gjort en kniv ^^
Kan bli svårt med bygglogg om jag gör det på skolan. Vi har nämligen ingen kamera, då det är massa äckel tattare som snor allt. På musiken kunde vi inte lyssna på den låten vi hade valt, för någon hade snott iPoden med musik. Sen när vi skulle sjunga var alla mikrofoner borta... undra vad som åker härnäst...

EDIT: Kom på en liten idé. Antingen gör jag något fläkt ställ i plexi för typ en 120mm fläkt som jag kan ha på skrivbordet, eller någon typ av hållare med fläktstyrning (?) och en lcd för typ temp eller något annat som man har i chassit

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Okej, jag får känna mig överbevisad av er. Dock höll jag aldrig på med något sådant som ni beskriver, utan lagade enbart mat. Lataste jävla läraren hade jag också, han orkade inte sätta individuella betyg, utan gav alla VG (även klassens idiot som gick ut med ett enda betyg; det VG:t han fick där) rakt upp och ner när vi hade lagat klart.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Kom på en till sak; Ett hörlursställ i plexi, sen fixar man lite dioder till det

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

jag vill också bygga något i träslöjden!!!

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Medlem

Lät roligt att göra en trämus , vad tror ni man ska köra på för trä då?

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coffe13
Lät roligt att göra en trämus , vad tror ni man ska köra på för trä då?

Ek eller något fruktträd tror jag funkar bra.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
jag fick ett g i bild med kommentaren: du kan inte rita... jag visste fan inte om jag ska skratta eller gråta...

Ämnet Bild, vad man älskade det ämnet. Lärarna är antingen någon miljömupp, 70 tals hippie eller misslyckad"konstnär".

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk

Byggde en modell av ett Santa Fe-lok efter en färdig ritning i 9:an minns jag. Grymt roligt och jag rekommenderar modellbygge om du har tålamod med dina projekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
Ämnet Bild, vad man älskade det ämnet. Lärarna är antingen någon miljömupp, 70 tals hippie eller misslyckad"konstnär".

Helt sant. Våran bildlärare har faktiskt vara hippie förut. Och vikarien vi hade när den andra hade ramlat i fyllan var inte så trevlig heller... Fick dock MVG ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Byggde en modell av ett Santa Fe-lok efter en färdig ritning i 9:an minns jag. Grymt roligt och jag rekommenderar modellbygge om du har tålamod med dina projekt.

Tålamod har jag, men jag vet inte om jag hinner. Tror det blir ett hörlursställ i plexi med dioder då det är det enda jag kommer på att jag behöver just nu

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
Ämnet Bild, vad man älskade det ämnet. Lärarna är antingen någon miljömupp, 70 tals hippie eller misslyckad"konstnär".

SANT!

MIn lärare ser ut o vara nån marijuana rökande cowboy hippie.

Permalänk
Hjälpsam

Förslag: Underarmsstöd

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Fluf: Kanske lite sent att ge förslag

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thunderbolt:

@Fluf: Kanske lite sent att ge förslag

Lol ja, men vasjutton, den dög upp i flöder på "Nytt i forumet" läser inte datum oftast.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hur dök den upp där om ingen skrivit på 9 år? Hmm.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA