Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du vill kanske se hela programmet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjalol
Sen skriver man ju chef.person = "Stina"; ännu mer error

chef är ett Person objektm men att skriva chef.person betyder inget!! Snälla lilla rara... läs på ffs... Sheldon nu ger jag upp, men du får gärna fortsätta att underhålla

Du kan se det som ett experiment!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pylons
chef är ett Person objektm men att skriva chef.person betyder inget!! Snälla lilla rara... läs på ffs... Sheldon nu ger jag upp, men du får gärna fortsätta att underhålla

Du kan se det som ett experiment!

Jag ger mig också

@TS:
Tråkigt att du inte kommer framåt men du måste förstå att du kommer till forumet och vill ha hjälp med en uppgift men du kan inte ens grunderna i objektorienterad programmering.. Det är som att komma till nån och säga: Lär mig italienska! Fast du kan inte ens prata än :/

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

men kan nån visa mig ett enkelt program med skapa object etc (new) och sånt, bara ett enkelt.

Permalänk
Medlem

som sagt det funkar inte med att t.ex göra såhär som nån skrev, det blir error. Jag gjorde ju med punkt asså chef.efternamn = "lol" ist för skriva direkt i new grejjen.

class Person {
person chef;
string efternamn;

public static .. . . ..

Person chef = new Person("Stina")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjalol
men kan nån visa mig ett enkelt program med skapa object etc (new) och sånt, bara ett enkelt.

Kolla in vilket Java-program som helst! Ni har väl en bok eller åtminstone kursmaterial? Det där uppgiften lär väl inte vara er allra första som ni förväntas lösa utan någon som helst genomgång eller tillgång till material? Klarar du inte att hitta ett sådant exempel själv har du valt fel kurs.
Det är uppenbart att du inte är kvalificerad för dina nuvarande uppgifter. Du behöver börja om från kapitel ett i er bok och noggrant läsa och göra alla övningar. Du måste ta dom första stegen själv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjalol
men kan nån visa mig ett enkelt program med skapa object etc (new) och sånt, bara ett enkelt.

public class A{
//Fältvariabler
private int x1;

//Konstruktor
public A(int var){
x1 = var;
}

//Metoder
public int getX1(){
return x1;
}
public void setX1(int var){
x1 = var;
}
}

public class B{
//Fältvariabler
private A a1;
private A a1;

//Construktor
public B(A var1, A var 2){
a1 = var1;
a2 = var2;
}

//Metoder
public A getA1(){
return a1;
}
public A getA2(){
return a2;
}
public void setA1(A var){
a1 = var;
}
public void setA2(A var){
a2 = var;
}
}

class C{
//Fältvariabler
private B b1;

//Contruktor
public C(int i, int j){
/* Här skapar ett nytt B objekt och i B's kontruktor så står det i B's kontruktor att den behöver två st A som in-parametrar och A behöver i sin tur en int som inparameter så därför skapar jag två nya A där jag stoppar in de två parametrarna som jag måste ha som inparamentrar när jag skapar ett C objekt, men dessa två parametrarna kan man skapa vid sidan av om man nu vill det!*/

b1 = new B(new A(i), new A(j));

}
//Metoder
/* En metod som returnerar summan utav båda heltalen i båda A som finns i B.
public int totalValue(){
int x = b1.getA1().getX1() + b1.getA2().getX1();
return x;
}
}

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjalol
som sagt det funkar inte med att t.ex göra såhär som nån skrev, det blir error. Jag gjorde ju med punkt asså chef.efternamn = "lol" ist för skriva direkt i new grejjen.

class Person {
person chef;
string efternamn;

public static .. . . ..

Person chef = new Person("Stina")

Seriöst, har du läst boken?

Permalänk
Medlem

Ok, tack för förklaringen. Men om du kollar hur jag har gjort med metoden här, har jag gjort rätt? skapat en ny metod som heter mestCash(btw undrar om man ska skapa en ny class också när man gör en metod med samma namn som metoden?) då har jag lagt in int bankkonto 1 med beloppet och int bankkonto 2 med beloppet, sen jämför programmet vilket konto som innehåller mest pengar det gjorde jag med if-satsen som sedan retunerar kontot med mest pengar.

public Bankkonto mestCash(int Bankkonto1 = 12623.78 SEK, int Bankkonto2 = (int) 496.34 SEK)
{
if (12623.78 > 496.34)
return Bankkonto1;
else
return Bankkonto2;
}

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte ha läst boken särskilt noga. Lathet tar dig ingenvart, sluta särskriva också, när jag ändå hackar på dej..

Jag läser programmering nu, iofs på universitet men jag kan lova att boken ger mer än att fråga på forum. Du behöver liksom basic basic-kunskap.. no offense..

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För femman så bör man ju göra så här i lite typ simpel... Pseudokod:

totalsaldo (int x, int z) #Deklarering av funktion
if x > z:
print "Första talet har högst saldo och har så här mycket:", x
if x < z:
#Samma sak, du fattar.
return None # Eller Void, vet ej, programmerar ej Java.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepok
För femman så bör man ju göra så här i lite typ simpel... Pseudokod:

totalsaldo (int x, int z) #Deklarering av funktion
if x > z:
print "Första talet har högst saldo och har så här mycket:", x
if x < z:
#Samma sak, du fattar.
return None # Eller Void, vet ej, programmerar ej Java.

Det där är ju feltänkt... det är mycket vettigare om funktionen "totalSaldo" returnerar det totala saldot. En funktion som skriver ut det totala saldot ska heta "printTotalSaldo". Nu gör din funktion ingetdera och borde heta "printGreatestSaldo", och det uppgiften egentligen frågar efter är en funktion i stil med "greatestSaldo".