SweClockers drop!

Inget ljud via HDMI fast S/PDIF ikopplat!

Permalänk
Medlem

Inget ljud via HDMI fast S/PDIF ikopplat!

Hej!

Jag har precis köpt en HDMI-kabel. På mitt grafikkort så finns det en HDMI-utgång. Jag har kopplat i S/PDIF i moderkortet på Out Header.

Jag har testat ta Digital Audio S/PDIF som default men inget händer.. jag får inget ljud!

Vad finns det mer att göra? :S

Permalänk
Medlem

Absolut ingen som vet?

Permalänk
Medlem

1. Vad har du kopplat andra änden av HDMI-kabeln till?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
1. Vad har du kopplat andra änden av HDMI-kabeln till?

Till min Lcd-Tv.

Permalänk
Medlem

Kopplat till "Digital Audio in" så du inte kopplar till "Digital out". För då är det förståeligt att det inte blir något ljud eftersom både datorn och tv:en försöker skicka signaler till varandra men ingen kan spela upp.

Lätt att missa en sådan sak när man kopplar för första gången

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
Kopplat till "Digital Audio in" så du inte kopplar till "Digital out". För då är det förståeligt att det inte blir något ljud eftersom både datorn och tv:en försöker skicka signaler till varandra men ingen kan spela upp.

Okej ska testa det hehe

Permalänk
Medlem

Hmm. Behöver man dra en intern kabel då?
Har inte grafikkortet egen ljuddel?

Men en intern kabel ska i så fall gå från moderkortets OUT till grafikkortets IN

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Men en intern kabel ska i så fall gå från moderkortets OUT till grafikkortets IN

Jo det jag tänkte... Både testat göra så och göra så som han ovanför sa, inget fungerar. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

fungerade inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Är väl inte alla grafikkort som har egen ljuddel vad jag vet, men de med Native HDMI har det och några fler eller har jag fel?

Har ett HD4870 med två DVI portar och i enhetshanteraren står det "Ati high defention audio device" alltså borde jag ha det. Har du senaste drivrutinerna (alla alltså)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Är väl inte alla grafikkort som har egen ljuddel vad jag vet, men de med Native HDMI har det och några fler eller har jag fel?

Har ett HD4870 med två DVI portar och i enhetshanteraren står det "Ati high defention audio device" alltså borde jag ha det. Har du senaste drivrutinerna (alla alltså)?

Jag tror det, har iaf senaste nvidia-drivisen... dock såg jag detta -> http://www.dustinhome.se/pd_5010206979.aspx

det står typ av kabel _VIDEOKABEL_

Men på recensionerna står det "Lysande! Jag köpte först en billigare variant som inte hade V1.3 och när jag spelade upp i Full-HD hackade filmen och ljudet. Nu med denna sladden flyter allt precis så bra som det ska göra! Som vanligt, smidigt löst av Dustin när jag ville byta mot denna sladden också."

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidia kort behöver man ibland koppla till en kabel. Alla ATI kort ska ha inbyggd ljud i sig. Vad jag har läst men jag kan ha fel

Visa signatur

Only a fool can ask more questions than a wise man can answer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnum47
Jag tror det, har iaf senaste nvidia-drivisen... dock såg jag detta -> http://www.dustinhome.se/pd_5010206979.aspx

det står typ av kabel _VIDEOKABEL_

Men på recensionerna står det "Lysande! Jag köpte först en billigare variant som inte hade V1.3 och när jag spelade upp i Full-HD hackade filmen och ljudet. Nu med denna sladden flyter allt precis så bra som det ska göra! Som vanligt, smidigt löst av Dustin när jag ville byta mot denna sladden också."

Funkar kabeln annars utan störningar, har hört att man behöver bra kvalité på kabeln ifall man ska koppla 7 meter och längre. De flesta tipsar om minst SUPRA 10 meter för 900:- men ifall den du har funkar utan problem är det en billigare lösning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Funkar kabeln annars utan störningar, har hört att man behöver bra kvalité på kabeln ifall man ska koppla 7 meter och längre. De flesta tipsar om minst SUPRA 10 meter för 900:- men ifall den du har funkar utan problem är det en billigare lösning

Ja bilden är det ingen fel på den är fin.. men det är ljudet.. har inte alla hdmi-kablar funktionen ljud/bild i samma kabel? :S

Permalänk
Medlem

jo ifall man har v1.3 vilket kabeln ska ha, kan inte nvidia kort längre så kan inte svara på ljud via hdmi. Kan du inte koppla digitalt då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnum47
Ja bilden är det ingen fel på den är fin.. men det är ljudet.. har inte alla hdmi-kablar funktionen ljud/bild i samma kabel? :S

Jo, får du bra bild så ska ljudet funka.

Men hur testar du ljudet? Vissa program typ musikspelare eller videospelare måste ställas in separat, till att använda spdif.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, får du bra bild så ska ljudet funka.

Men hur testar du ljudet? Vissa program typ musikspelare eller videospelare måste ställas in separat, till att använda spdif.

Har försökt med VLC, Winamp och testfunktionen i ljudhanteraren

Permalänk
Medlem

Tack alla som har försökt hjälpa mig men det är jag som är sämst!!

Tolka moderkorts-manualen helt fel, det som behövdes göra var att vända på kontakten.

Hahah så nu har jag ljud i tvn men en fråga återstår, kan man ha ljud både på tvn och i datorhögtalarna samtidigt?

Permalänk
Medlem

hmm tror inte det, då måste man "enable" båda ljudkorten. Vilket inte går med de medieprogram jag testat, går att köra en fuling där man playar samma film på två mediespelare samtidigt och väljer "audio_output" på ena.
dvs. tar datorn egna ljudkort på Nr1 medans det andra går på grafikkortets ljudkrets Nr2.

Visa signatur