Skillnader mellan OSX & Windows

Permalänk
Avstängd

Skillnader mellan OSX & Windows

Oj oj oj, otydlig rubrik jag håller med. Jag försöker inte på något sätt starta en OSX vs windows krig, så om ni vill bråka om sådant, lämna tråden direkt!
(Notera att jag pratar om Bärbara nu!)

Jag behöver hjälp med en liten utvärdering, en enkel fråga som samtidigt blir stor. Jag har ALDRIG haft problem med en PC och dess OS dvs Windows, verkligen aldrig, varken virus, ostabilitet, krasher svårt med drivrutiner etc etc.
Men vad kan motivera mig till ett köp av en Mac? Jag vet inte varför, men jag har funderat de senaste på just detta.
Det jag söker är:

Lång batteritid
Solid, själva datorn.
Liknande program som finns till windows.
Hög skärm upplösning.
13.3'tum

Är skärmen matt? Kan man sitta med den i solen utan problem?

Som sagt är väldigt tacksam om ni tror att en Mac skulle passa mig, då jag inte har någon möjlighet att testa en längre än 10min på elgiganten. Datorn skulle i så fall INTE användas till spel då jag har en stationär som klarar det. Mest surf, MYCKET HD tittande (gärna HDMI?), arbeten etc etc.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Varför inte besöka Sveriges största Apple Premium Reseller i GBG? 240 kvm butiksyta... Du anger ju att du bor där.
http://www.apple.com/se/buy/locator/

Har du kollat in deras guider på www.apple.se?
http://www.apple.com/se/getamac/whymac/
http://www.apple.com/se/getamac/faq/

För att svara på din fråga om skärmen så är den glossy på 13" Enbart 15" och 17" man kan välj matt skärm. Vad menar du med hög upplösning på skärmen?

Permalänk
Medlem

Finns säkert 50 trådar om detta på forumet, sök lite och åk till Macforum och titta.

Permalänk
Avstängd

Hejsan, tack för svaret.

Självklart har jag kollat igenom deras sida men jag vill ha lite åsikter från folk som själva kör med både OSX och windows.
Speciellt kvaliteen på den, ha med sig den runt, tål den lite?
Hörde att det var problem med att fronten sprack eller dylikt.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Generellt kan man säga att det är mycket god kvalitet på Apples bärbara. Självklart finns det måndagsex. och ibland fel med hela produktionsserier såsom den vita Macbooken för ett par år sedan där många hade problem med att plasten sprack eller släppte på vissa ställen. Men det faktum att du i princip kan räkna upp dessa fel på en hand säger ganska mycket - efter att jobbat mycket med bärbara ifrån HP och DELL så kan jag säga att Apple ligger mycket bra till.

Dessvärre tvivlar jag på när du säger att du aldrig haft problem med Windows - jag kan tänka mig att du har hög smärttröskel. Problem med operativ har/får man alltid - även OS X. Men jämfört med Windows så är OS X ett mycket stabilare(mindre smärtfritt) operativ - det är trevligare att jobba i, saker och ting flyter bättre och är mer logiska. Finns massvis med små funktioner, eller finesser om du så vill, som innan jag hade provat OS X aldrig trodde jag behövde men som är tokbra - jag pratar bl.a. om Exposé och Spaces. Apples trackpad/styrplatta är branchledande, dess exakthet och multithouch är oslagbar.

Nu är jag så klart part i målet - jag använder dagligen en MBP. Men till för två år sedan använde jag enbart Windows och när jag väl skaffade min första MBP och fick testa OS X så tycker jag det var självklart; Macbook PRO är den bästa bärbara dator jag använt och OS X det bästa operativt.

Kläm och hej

Permalänk
Medlem

Det du tänker på är den gamla modellen av den vita macbook. Den säljs inte mer och om den nya i plast har samma problem har jag inte sett rapporter om...

Men oavsett så är Pro-serien mer värd pengarna. Bara skärmen och alu-chassit är värt merkostnaden...

Permalänk
Medlem

Jag har använt windows sedan windows 3.1 och har ganska nyligen skaffat mig en macbook pro till skolan och måste säga att jag hittils bara har haft positiva upplevelser med mac'en.

"Lång batteritid":
Där har helt klart apple en fördel, deras batteri/batteristyrning är så mycket bättre än vad någon windows
burk jag har prova på. + att OS X drar mindre ström än windows.
Har fortfarande inte varigt med om någon skoldag då jag skulle ha behövt laddaren.
En annan positiv sak är att sleep mode drar väldigt lite ström och tar ca. 1-2sec att starta efter att man har öppnat datorn. Så jag har slutat stäng av datorn förutom vid OS uppdateringar :).

"Solid, själva datorn.":
Pro serien är av aluminium så den känns väldigt "solid".

"Liknande program som finns till windows.":
Har ingen riktig aning om vad för program du menar med hittills har jag hittat motsvariga/samma program till mac som till windows (allt från matematik- och process simulerings-program till word, excel osv.)

"Hög skärm upplösning.":
Det beror helt på av du anser att va hög upplösning. 13,3" har 1280x800 vilket inte är så hög.

"Är skärmen matt? Kan man sitta med den i solen utan problem?":
Nej, den är glossy. Har inte provat sitta med den i solen så kan inte svara på den frågan. Men tror det finns matt film att lägga på skärmar.

Ang HDMI så finns det ju mini-displayport -> hdmi, men den för bara över bild så man måst köpa en skild kabel för ljudet.

Har du några mer frågor så försöker jag gärna svara på dom.

Permalänk
Medlem

Re: Skillnader mellan OSX & Windows

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Jag har ALDRIG haft problem med en PC och dess OS dvs Windows, verkligen aldrig
Men vad kan motivera mig till ett köp av en Mac?

Vafasen. Är du nöjd med Windows och har noll problem med det så finns det väl ingen anledning att ens fundera på att byta. Det kan ju inte annat än bli sämre. Det räcker ju att det är lika bra (eller bättre) men annorlunda så är det ju sämre eftersom det är bra som det är.

Så, nä.
Jag skulle inte rekommendera dig att byta.
Är du helt nöjd så är varje förändring en försämring, och förändring blir det...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

När det gäller bärbart så skulle jag kunna skaffa en Macbook endast pga deras touchpad. När man lärt sig använda den ser man ingen anledning att använda mus till sin bärbara.

Är inne på min tredje Macbook nu och kommer aldrig köpa bärbara från någon annan än Apple. Så nöjd är jag.

Visa signatur

...typ

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade på statistik låg Apple någonstans i mitten när det gäller att laptops går sönder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash

Dessvärre tvivlar jag på när du säger att du aldrig haft problem med Windows - jag kan tänka mig att du har hög smärttröskel. Problem med operativ har/får man alltid - även OS X. Men jämfört med Windows så är OS X ett mycket stabilare(mindre smärtfritt) operativ - det är trevligare att jobba i, saker och ting flyter bättre och är mer logiska. Finns massvis med små funktioner, eller finesser om du så vill, som innan jag hade provat OS X aldrig trodde jag behövde men som är tokbra - jag pratar bl.a. om Exposé och Spaces. Apples trackpad/styrplatta är branchledande, dess exakthet och multithouch är oslagbar.

Jag tycker det är löjligt att du blandar saker som verkligen är sant med så mycket personliga anekdoter.

Apples trackpad är sjukt bra och bland det bästa med macbooken.

Jag föredrog OS X ända tills Windows 7 kom ut. Exposé finns till Win7 via ett program som heter Switcher, som funkar minst lika bra.

Jag tycker docken är lite seg att arbeta med ibland när du har mycket program, och att musaccelerationen ställer till en del problem i OS X - annars är det ett mycket bra operativsystem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX

"Liknande program som finns till windows.":
Har ingen riktig aning om vad för program du menar med hittills har jag hittat motsvariga/samma program till mac som till windows (allt från matematik- och process simulerings-program till word, excel osv.)

Tyvärr finns det absolut ingenting som ens kommer nära foobar2000 för OS X.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX

Ang HDMI så finns det ju mini-displayport -> hdmi, men den för bara över bild så man måst köpa en skild kabel för ljudet.

Det visste jag inte, att man tappade ljudet alltså... Inte speciellt vasst. Tror ni man kan räkna med HDMI på de nya MBP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Tyvärr finns det absolut ingenting som ens kommer nära foobar2000 för OS X.

Så sant. Har bara kört med spotify på sistone så hade nästan glömt bort Foobar2000. Men om man har ett stort behov av foobar så finns det ju wine/vmware