Phenom II X4 B50 3.5ghz, likvärdig med vad?

Permalänk
Medlem

Jalle: Hur kommer det sig att alla andra program endast visar CoreTemp om det bara är uträkningar? :S Kan ju dock stämma eftersom bios endast visar CPUtemp.

Kylningen SKA det inte vara något fel på, möjligen att det är för dålig kontakt.. för jag har aldrig någonsin varit med om att kylflänsen är ens i närheten av att man ska kunna bränna sig på den.

Borde kanske vända på kylfläns fläkten, men som sagt.. den blir ju inte ens varm så

Min tidigare CPU Athlon 6000+ hade jag problem med och det löste jag genom att sänka VCore lite efter som jag märkte att den inte låg helt stabilt och jag tror att det hade en viss betydelse att den gick upp i temp så fort som den faktiskt gjorde. (körde oklockat)

Ny ligger iaf alla Volt siffror låsta/jämn nivå, har testat att klocka lite och temperaturen stiger en hel del.. dock går inte CPU Temp över 58c men där emot CoreTemp har varit uppe på +70c

Så det kan ju vara kul att veta om jag kör sönder CPUn eller inte.

Permalänk
Medlem

Känns som vi har lite samma problem fast det är tvärtom för mig med graderna när det gäller cpu och core...

Om ni ser på bilden på första sidan, har min kylare dålig kontakt? Borde jag lappa den?

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jacob.90
Konstigt...

Här kommer två bilder iaf! Som ni ser så täcker inte den hela cpun?

http://img195.imageshack.us/img195/594/cimg1213g.th.jpg

http://img638.imageshack.us/img638/7239/cimg1214.th.jpg

Inte för att vara gnällig, men kan du inte välja nån annan bildserver än imageshack? den är oftast seg som sirap

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Känns som vi har lite samma problem fast det är tvärtom för mig med graderna när det gäller cpu och core...

Jag funderar om problemet verkligen är tvärtom. Min visar ju coretemp 10 grader lägre i idle än MB-temp - (precis som för dig?). Men jag funderar på om det blir annorlunda när den laddas på för fullt? Alltså att när vi kör fyra kärnor (och inte ser coretemp) och laddar på för fullt så är vår egentliga coretemp kanske högre än MB-temp..

Visar din coretemp lägre än MB-temp även i Load??

Det är bara en fundering.. Hoppas du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f3lix
Borde kanske vända på kylfläns fläkten, men som sagt.. den blir ju inte ens varm så

Om inte kylflänsen blir varm borde väl det bero på oförmåga att ta upp värmen från processorn. Det borde alltså vara dålig kontakt mellan flänsen och cpu..
Kanske läge att kolla om kylpastan ligger bra, alternativt lappa flänsen/cpu..

Observera - detta är bara rena spekulationer..

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklas1988
Jag funderar om problemet verkligen är tvärtom. Min visar ju coretemp 10 grader lägre i idle än MB-temp - (precis som för dig?). Men jag funderar på om det blir annorlunda när den laddas på för fullt? Alltså att när vi kör fyra kärnor (och inte ser coretemp) och laddar på för fullt så är vår egentliga coretemp kanske högre än MB-temp..

Visar din coretemp lägre än MB-temp även i Load??

Det är bara en fundering.. Hoppas du förstår vad jag menar.

Jo förstår dig, jag har självklart testat och mätt i load med bara två kärnor och då ligger mina temps fortfarande ca 10 grader över coretemps, så det verkar ju inte vara att dom är helt åt skogen eftersom dom stiger så som dom ska och inte plötsligt får för sig att minska eller eventuellt öka skillnaden i temp.

När jag känner på min kylare så är den varm, inte stekhet och inte kall, men man känner att det är värme där.

Om jag mäter på min heatspreader, för det finns ju lite yta att mäta på, kan det vara en temperatur att lita på?

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Citat:

Jo förstår dig, jag har självklart testat och mätt i load med bara två kärnor och då ligger mina temps fortfarande ca 10 grader över coretemps, så det verkar ju inte vara att dom är helt åt skogen eftersom dom stiger så som dom ska och inte plötsligt får för sig att minska eller eventuellt öka skillnaden i temp.

Okej, var bara en tanke.. Men kanske att coretempen blir varmare med fyrakärnor.. Det borde ju nästan bli dubbelt så mycket värme där inne(iaf mycket mer) - och värmen kanske alltså stiger mer inne än ute..

Citat:

Om jag mäter på min heatspreader, för det finns ju lite yta att mäta på, kan det vara en temperatur att lita på? [/B]

Testa att lägga den i dualcore och jämför med coretemp där.. Då borde du ju se skillnaden ganska tydligt..

Tror dock det är svårt då jag läst att värmen ska gå ganska rakt upp.. Men det är inte säkert - om du testar som ovan får du ju se om det fungerar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Testa att lägga den i dualcore och jämför med coretemp där.. Då borde du ju se skillnaden ganska tydligt..

Tror dock det är svårt då jag läst att värmen ska gå ganska rakt upp.. Men det är inte säkert - om du testar som ovan får du ju se om det fungerar!

Fan det har jag inte tänkt på innan... Borde ju lösa min gåta iaf, enkelt och snabbt, återkommer med svar imorgon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om inte kylflänsen blir varm borde väl det bero på oförmåga att ta upp värmen från processorn. Det borde alltså vara dålig kontakt mellan flänsen och cpu..
Kanske läge att kolla om kylpastan ligger bra, alternativt lappa flänsen/cpu..

Observera - detta är bara rena spekulationer..

Har provat med 3st olika kylare två helt olika CPUs, plockat bort och satt dit med ny kylpasta hur många gånger som helst.

Provat med olika mycket pasta varje gång men det blir samma resultat varje gång. Ett halvt riskorn har jag hållit mig till ungefär varje gång.

Såå.. vad som är fel är tamejfan ett mysterium. Har funderat på ifall själva fastsättningen på moderkortet sitter snett, men tvekar på det eftersom det inte är det minsta glapp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Har provat med 3st olika kylare två helt olika CPUs, plockat bort och satt dit med ny kylpasta hur många gånger som helst.

Provat med olika mycket pasta varje gång men det blir samma resultat varje gång. Ett halvt riskorn har jag hållit mig till ungefär varje gång.

Såå.. vad som är fel är tamejfan ett mysterium. Har funderat på ifall själva fastsättningen på moderkortet sitter snett, men tvekar på det eftersom det inte är det minsta glapp.

Om du inte märker skillnad i tex spel så tror jag inte att det händer något med din prolle, alltså om den throttlar/klockar ned hastigheten när den blir för varm.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Vad kör du för kylpasta? Kan det inte vara värt att fundera på lite mer än ett halvt riskorn? Om man ska ha så lite måste han väl ha väldigt plana yttor..

På freezern som det var förmonterad kylpasta på var det ju riktigt mycket - och den går inte över 50 grader(mb) i Load - iofs är det ju bara 3.0 ghz, men ändå..

EDIT: Sen fundera på vad för metod du kör på när du lägger på kylpasta. Tycker denna video/test är bra:
http://www.youtube.com/watch?v=ffK7L0Qj13Q

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Om du fortfarande har din CPU-fläkt så att den motverkar flödet så ta och ändra detta, antingen genom att vända på fläkten, eller vrida hela bamsingen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad kör du för kylpasta? Kan det inte vara värt att fundera på lite mer än ett halvt riskorn? Om man ska ha så lite måste han väl ha väldigt plana yttor..

På freezern som det var förmonterad kylpasta på var det ju riktigt mycket - och den går inte över 50 grader(mb) i Load - iofs är det ju bara 3.0 ghz, men ändå..

EDIT: Sen fundera på vad för metod du kör på när du lägger på kylpasta. Tycker denna video/test är bra:
http://www.youtube.com/watch?v=ffK7L0Qj13Q

Nicklas.. tro mig, har testat alla möjliga varianter men det vill sig inte ^^ har tom. kört helt utan pasta och det har varit samma sak. Som det ser ut nu är det väll egentligen inget problem då den knappast kommer upp i +62c när man spelar eller gör annat krävande utan bara när man kör stresstest.

Men det kunde ju ändå vara vettigt att ha en någorlunda sval cpu.

Permalänk
Medlem

Har inte haft tillgång till någon riktig digital termometer idag tyvärr, har iaf monterat om min kylare så den sitter tvärt om med fläkten mot nätagget, satte dit ny kylpasta ca 0.5-1 riskorn.

Ligger ca 65 load nu med 4kärnor @ 3.5ghz, 1.4vcore.

Jag vet inte om min kylare har dålig kontakt med ihsen, för kylpastan var inte lika nedtryckt på alla ställen när jag tog loss kylaren, med bara ögat som mått så tror jag min kylare är lite konkav? Kan jag tjäna många grader på att lappa? Har aldrig lappat innan, garanti skiter jag i, kostar ändå bara 240kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.youtube.com/watch?v=FQHtWphybKI

Vafan.. Så mina 62c som är max syftar på coretemps?

Mina cortemps ligger ju runt 10grader mindre...

Man blir så snurrig, jag borde kanske dra iväg ett mejl till AMD?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaduu, inte lätt det här med datorer.. minsta lilla skitsak så fungerar det inte ;P
Kan ju vara värt ett mail, kostar ju inget.

Permalänk
Avstängd

Personligen tycker jag att du ska kontakta AMD/moderkortstillverkaren för att veta vilken sensor det är dom mäter och under vilket namn om det nu är frågan. Men tills dess bör du kanske sänka din överklock till drygt 3.2ghz. När jag kollade på en av dina bilder så SÅG man att kylaren gick en bit ovanför processorn, så den är helt klart inte plan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terogweth
Personligen tycker jag att du ska kontakta AMD/moderkortstillverkaren för att veta vilken sensor det är dom mäter och under vilket namn om det nu är frågan. Men tills dess bör du kanske sänka din överklock till drygt 3.2ghz. När jag kollade på en av dina bilder så SÅG man att kylaren gick en bit ovanför processorn, så den är helt klart inte plan.

Ska skriva ett mejl idag, att lappa kylaren verkar vara ett riktigt jäkla skitjobb men antar att jag kan tjäna ganska många grader med tanke på hur konkav min kylare verkar vara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Coretemp kan du glömma på PhenomII, det är CPU temp du ska gå efter.

70C är för mkt, under 60 vill man ligga i Prime. inte över 62.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Coretemp kan du glömma på PhenomII, det är CPU temp du ska gå efter.

70C är för mkt, under 60 vill man ligga i Prime. inte över 62.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
.... Skojar du eller? Under 60 i _Prime_? Processorn kommer aldrig aldrig att påfrestas ens i närheten av det i vanliga spel/andra tunga program. Testprogram är just testprogram som är optimerade för att jävlas så mycket som möjligt med processorn.

Runt 60 grader i spel är helt okej, har man 70-75 grader i prime spelar väl det ingen roll, 75 grader kanske är skadligt i längen(läs: år) men så länge lär man väl inte ha prime på.

Jag brukar inte köra tyngre tester längre som prime.. Körde väldigt mycket innan..
Jag spelar och renderar lite youtube videon.. och får jag blue screen eller datorn hänger sig.. så vet jag ju direkt att de är pga överklockningen..

Toppade 64C i video rendering efter chassi byte.. och de tyckte jag inte om, så köpte 2 extra fläktar.. och sänkte tempen till 58C i rendering.. och processorn toppar 50-52C i spel..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Mejlat AMD.

On your website, the max temperatures för 550 BE is 70c, is it coretemp or cputemp?
Best regards!

Max temp for the 550+ would be 70' C. The max temp specification is commonly referred to as Tcase, which refers to the maximum allowable temperature at the CPU case, or external interface.

In order to update this service request, please respond, leaving the service request reference intact.

Best regards,

AMD Global Customer Care

Vad menas med deras svar? Någon kunnig..?

Visa signatur

Permalänk

Temp: Jag tror jag har rätt bra koll på det här med temperaturen. Det första man måste veta är att det är skillnad på max processorerna på phenom II. Skillnaden beror på om det är dual eller Quad core.

En Dualcore kan ha max temp 70 grader på moderkortet.
En Quadcore kan ha max temp 62 grader på moderkortet
En Quadcore kan ha max temp 70 grader i coretemp (detta är dock en osäker källa - läst på någon Sweclockers tråd).

Dock vet jag inte vad dualcore kan ha för max temp i Core.

Detta bekräftas ju av det jacob.90 fick i svar av Amd:

Citat:

Max temp for the 550+ would be 70' C. The max temp specification is commonly referred to as Tcase, which refers to the maximum allowable temperature at the CPU case, or external interface.

CPU case, or external interface = i mina ögon moderkorts temp

Min kylare. Jag tror jag ljög lite förut om det här med att min temp var 50 grader i Load vid 3.0 ghz - tänkte fel. Jag har idag klockat min quad 545 till 3.5 ghz (Inte via multiplier utan FSB). Min Vcore ligger på 1.425 och mina temps överstiger inte 50 grader vid load (45 min prime 95).

Så om man jämför med min kylare så borde det gå att få era kylare betydligt kallare.

Ett tips för att avgöra temps överhuvudtaget i chassit: Hur mycket kallare blir det om ni tar av chassi sidan.

Felix: Ok, du har säkert rätt. Men du borde göra som föregående talare - byt håll på fläkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Temp: Jag tror jag har rätt bra koll på det här med temperaturen. Det första man måste veta är att det är skillnad på max processorerna på phenom II. Skillnaden beror på om det är dual eller Quad core.

En Dualcore kan ha max temp 70 grader på moderkortet.
En Quadcore kan ha max temp 62 grader på moderkortet
En Quadcore kan ha max temp 70 grader i coretemp (detta är dock en osäker källa - läst på någon Sweclockers tråd).

Dock vet jag inte vad dualcore kan ha för max temp i Core.

Detta bekräftas ju av det jacob.90 fick i svar av Amd:

CPU case, or external interface = i mina ögon moderkorts temp

Min kylare. Jag tror jag ljög lite förut om det här med att min temp var 50 grader i Load vid 3.0 ghz - tänkte fel. Jag har idag klockat min quad 545 till 3.5 ghz (Inte via multiplier utan FSB). Min Vcore ligger på 1.425 och mina temps överstiger inte 50 grader vid load (45 min prime 95).

Så om man jämför med min kylare så borde det gå att få era kylare betydligt kallare.

Ett tips för att avgöra temps överhuvudtaget i chassit: Hur mycket kallare blir det om ni tar av chassi sidan.

Felix: Ok, du har säkert rätt. Men du borde göra som föregående talare - byt håll på fläkten.

Det låter ju galet isåfall om jag får ha 70c i mina kärnor och 62 som cpu temp då mina kärnor har lägre temperatur.

Kör jag ett stresstest med min så står det inte cpu överhettade vid vare sig 62C+ eller vid 70C+, mycket skumt..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det låter ju galet isåfall om jag får ha 70c i mina kärnor och 62 som cpu temp då mina kärnor har lägre temperatur.

Kör jag ett stresstest med min så står det inte cpu överhettade vid vare sig 62C+ eller vid 70C+, mycket skumt..

Men som sagt - i en quad core verkar förhållandena ändra sig. Då verkar ju core-temperaturen bli högre än mb temperaturen istället för tvärtom.

Funktionerna som säger till att det blir överhettat kanske inte är inställda, eller avaktiveras med upplåst processor - inte omöjligt i och med att coretempen är avaktiverad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men som sagt - i en quad core verkar förhållandena ändra sig. Då verkar ju core-temperaturen bli högre än mb temperaturen istället för tvärtom.

Funktionerna som säger till att det blir överhettat kanske inte är inställda, eller avaktiveras med upplåst processor - inte omöjligt i och med att coretempen är avaktiverad.

Jo klart, du kan ha rätt. Var inne och pillade lite i BIOS, märkte att CPUns varningstemp låg på 70C, satte den på 60C nu men inget händer när jag går över 60C i LOAD, tycker att den funktionen borde fungera, hur fungerar den isåfall? Genom att den throttlar?

Sen tycker jag det är konstigt, 550Be är ju C2, drar 80W i dualcore, borde inte den dra 140W isåfall vid upplåst läge?

Min drar nämligen 125w enligt Gigabytes egna program...

Så Phenom II X2 550 BE C2 80w = > Phenom II X4 B50 C3 125W?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Sen tycker jag det är konstigt, 550Be är ju C2, drar 80W i dualcore, borde inte den dra 140W isåfall vid upplåst läge?

Min drar nämligen 125w enligt Gigabytes egna program...

Så Phenom II X2 550 BE C2 80w = > Phenom II X4 B50 C3 125W?

Nej c2 varianten av 945 och 955(vilket är vår motsvarighet) ska ligga på 125w. 965 i c2 ligger på 140w.

I c3 varianten ligger 945 och 955 på 95w, medan 965 ligger på 125w.

http://products.amd.com/en-us/desktopcpuresult.aspx?f1=AMD+Ph...

Visa signatur