[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?49779-...

Någon här som kan berätta om vilka fördelar varje optimering har där?

* Windows Indexing Service
* System Restore
* Windows Defrag
* Use Large System Cache
* Ntfs Memory Usage
* Disable 8.3 Filenames
* Disable Date Stamping
* Disable Boot Tracing
* Windows Prefetcher
* Windows Vista Superfetch
* Windows Services

Varför man ska göra vad och så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?49779-...

Någon här som kan berätta om vilka fördelar varje optimering har där?

* Windows Indexing Service
* System Restore
* Windows Defrag
* Use Large System Cache
* Ntfs Memory Usage
* Disable 8.3 Filenames
* Disable Date Stamping
* Disable Boot Tracing
* Windows Prefetcher
* Windows Vista Superfetch
* Windows Services

Varför man ska göra vad och så.

vill oxå veta allt det där

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Det enda du behöver , med en Intel disk är att se till att degfragmentering är av.
Resten kan vara på.
OCZ släppte mediokra rent ut sagt dåliga ssd därav var de tvungna att hitta på alla de möjliga tips för att diskarna skulle funka laggfritt.
Idag har moderna kontrollers inget behov av speciell optimering samt att windows 7 är mer ssd anpassad gör att defrag är det enda man bryr sig om.

Indexering btw är att föredra med Windows 7 och ssd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

har nyss beställt en Intel X25-M G2 80GB, kan någon förklara lite grundligar vad TRIM innebär?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Det enda du behöver , med en Intel disk är att se till att degfragmentering är av.
Resten kan vara på.

Indexering btw är att föredra med Windows 7 och ssd.

Klart att resten KAN vara på. Men vilka fördelar ger det att stänga av det?
Både i prestanda och livslängd.

Ok, varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
har nyss beställt en Intel X25-M G2 80GB, kan någon förklara lite grundligar vad TRIM innebär?

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=10 är en mycket bra länk som förklarar trim, och annat, ingående men ändå lättförståeligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1

Allt finns förklarat i avsnitt 3 i Intel G2 SSD FAQ:en här på Sweclockers.

Ytterligare en artikel finns även här från bit-tech: Why You Need TRIM For Your SSD

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Går det växla mellan IDE och ACHI lägena efter installation av operativsystem?

Vet inte hur men jag har bootat win 7 med AHCI och IDE flera gånger med min SSD. Någon som vet om intel har släppt trim raid stöd än?

Permalänk
Medlem

Hej, ville inte skapa ny tråd, så skriver i denna!!

Jag har iaf en ssd disk, och har lite problem! När jag startar datorn så står det harddrive not found,

Först kommer ju asus loggan up osv, sen efter det så kommer det upp Harddrive not found, men efter 1 sec så startar den om och då funkar det? Vad kan vara problemet? Jag satte ihop datorn precis nyss..

Tacksamm för svar! Mvh Marcus

Permalänk
Avstängd

Så ska det stå..

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

1. Kan man få tag i en vettig SSD disk på 64 gb för neråt 1500 kr?
2. Ser mängder kring det priset på prisjakt, men då verkar det ju inte vara några höjdardiskar. Är det ens "riktiga" SSD-diskar?
3. Vad är skillnaden på dem gentemot exempelvis Corsairs och Intels?

Permalänk
Medlem

va? ska det stå harddrive not detected? Hehe skumt! Ska starta om dataorn igen och se om jag kan kolla precis vad det står!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceFire
va? ska det stå harddrive not detected? Hehe skumt! Ska starta om dataorn igen och se om jag kan kolla precis vad det står!

Jag har inte brytt mig att se efter vad som menas.
Men Jag har p[ min asus *och alla andra jag s'tt( s[ st[r det samma meddelande

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Okej, men det borde väl gå att få bort? Borde väl vara någon firmwire uppdatering eller något? Jag stör mig som tusan på det :/ Tar ju 3 extra sekunder att starta datorn Hehe

Permalänk
Avstängd

Går säkert göra nåt för att få bort det, men för att tjäna 2-3sek är det inte värt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill bli av med det ändå.. Någom som kan hjälpa mig?

Mvh Marcus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceFire
Jag vill bli av med det ändå.. Någom som kan hjälpa mig?

Mvh Marcus

Har du testat...

http://tinyurl.com/ygvpvd8

(första träffen står där ngt om att deaktivera ngt i BIOS).

Permalänk
Medlem

ssd har funnits ute ett tag nu..bara funderar på för överallt höjs ssd till skyarna..men nått negativt måste det väl finnas med dom?? barnsjukdomar mm elr har människan skapat till 100% korrekt fungerande sak utan några som helst strul?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyah
ssd har funnits ute ett tag nu..bara funderar på för överallt höjs ssd till skyarna..men nått negativt måste det väl finnas med dom?? barnsjukdomar mm elr har människan skapat till 100% korrekt fungerande sak utan några som helst strul?

+ Det finns många dåliga SSD som fortfarande säljs så det går inte att gå in i valfri butik och köpa vilken som helst, men för den som är påläst (alternativt frågar de som är pålästa) är de lätta att undvika.

+ Priset per GB är högt, och instegspriset är högre än för mekaniska diskar, om man ska ha en disk för operativsystem och program kostar SSDn 1136:-, jmfrt med 504:- för en modern mekanisk disk.

Permalänk
Medlem

Så, alla SSD fans: Ingen har kunnat hjälpa mig med alla de problem som min Intel SSD har orsakat. Har nu reparerat disken 2 ggr på mindre än en månad med checkdisk. Disken visar sig som en SCSI disk och kör på nForce controller på min dell XPS720. När jag försöker ändra driver från lista, finns ingen standard dual channel driver tillgänglig. Är den inte kompatibel med min dator? Ska jag skicka tillbaka den? Går inte ens att köra backup på mina Vista diskar när jag bootar från min SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyah

Nackdelar?

Tja, än så länge är priset på NAND flash rätt dyrt per GB men det minskar då nya tillverkningprocesser gör flashcellerna mindre.

Skrivningar är ju en av flash-teknikens riktiga nackdelar eftersom man måste radera ett helt block med flashceller innan man kan skriva ny data. Detta har redan åtgärdats med Trim-kommandot som raderar flashcellen långt innan det behöver skrivas ny data. De bättre SSD-enheterna har också redan visat att det går att få riktigt bra skrivprestanda - mycket bättre än hårddiskars skrivprestanda.

En annan sak kan väl vara att väldigt mycket (som operativsystem) är anpassat efter hårddiskens egenheter, men det håller på att ändras.

Nåt annat vet jag inte. Jag bara gläds åt min felfria (hittills) X25-M G2 och njuter av den låga responstiden och de fina läshastigheterna hehe...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Installerade nyss en Intel SSD på 80gb... holy moley vad snabbt allt är
Att installera saker som t.ex. mozilla går så fort att jag inte ens hinner se loading-baren innan det är klart!

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

Stirra er inte blinda på AS SSD & CrystalDiskMark prestanda-siffror när ni skaffar SSD, visst de visar finfina siffror i början men vartefter sjuker siffrorna. Men skit i det eftersom du inte märker någonting i verkliga andvändandet, SSD krossar HDD även om nu dina siffror i AS SSD eller CDM sjunker efter en tid i drift.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som vet vad felet kan vara med min ssd? Har en Intel x-25 80gb. Kan inte installera windows 7 på den. Har läst genom allt här och gjort som det står. Går in på biosen och ändrar från IDE till ACHI. Kollat att kabeln är till sata 1. (har ingen sata 0 på mitt moderkort. P6X58D Premium). Provade att installera ssd på min gamla burk för att se om den var död. Det gick bra. Windows 7 installerades smärtfritt.

Kopplade in den igen till nya burken. Startade upp och jag kom in i datan. Den uppdaterade sig och startade om och nu kommer jag inte längre. När biosen står på ACHI så hittar den ibland ssd när man tittar i system programs. Den ligger på sata 1. Vad har jag gjort för fel?

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Installerade du Win7 på den äldre burken och det lyckades, sen mipplade du över SSDn til den nya datorn och startar upp? du borde installera Win7 igen på den nya datorn annars muppar sig allt.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Det som är problemet. Kan inte installera. Den säger att den inte hittar ssd. Försökt med olika sätt utan att lyckas

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

In i bios och kolla, defaulta allt utom just AHCI och testa är det enda råd jag kan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad för steg jag ska göra nu. Det som kommer upp efter bilden på moderkortet är "BOOTMGR" press ctrl+alt+del reboot. vad ska man ta sig till? Om jag sätter in en vanligt disk så hittar den direkt och man kan genomföra installationen. Förstår inte alls det här.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Ska sova på saken och se om jag kommer på något smart imorrn. =/

Visa signatur

- Its all about the game