Permalänk
Medlem

BenQ vs Samsung

Hupphupp, här ska köpas ny skärm. Jag har själv gjort en del efterforskningar, och kommit fram till att det står mellan BenQ's E2420HD och Samsung's P2450. Nu är jag inte här för att fråga vilken skärm som är bäst, då det redan finns en tråd där det gruffats om det tidigare.

Nej, vad jag istället är ute efter är åsikter om huruvida BenQ samt Samsung står sig mot varandra som företag. Jag ber folk med tidigare erfarenheter från det ena, eller gärna båda, företagen att peka ut saker ni anser positivt eller negativt med företagen. Alltså garantier, service med mera.

Vad jag kommit fram till såhär långt är att BenQen verkar vara att föredra, men att Samsung är bättre på garanti och service. Så, klockare, nu är det upp till er att antingen stärka eller sänka.

PS. Sammanfatta gärna era posts, om de blir utav den lite längre sorten, med fördelar/nackdelar uppdelade på olika punkter, vilket hjälper till när det hela ska avgöras.

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk
Medlem

http://www.digitalversus.com/article-357-7269-36.html 3/5, medioker, finns bättre.

BenQ alla dagar.

Samsung som skärmtillverkare är inget vidare, resterande prylar uppskattas. Panellotteri, försök till att förvirra kunder maximalt osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
http://www.digitalversus.com/article-357-7269-36.html 3/5, medioker, finns bättre.

BenQ alla dagar.

Samsung som skärmtillverkare är inget vidare, resterande prylar uppskattas. Panellotteri, försök till att förvirra kunder maximalt osv.

Misstänkte att den där skulle dyka upp, och att du skulle stå för den, med tanke på att det var exakt vad du lovade i tråden jag nämnde tidigare, heh.

Men vad jag är allra mest rädd för är döda pixlar. Jag drabbas utav rejäla tvångstankar så länge jag ser en enda sådan, något som inte är trevligt. Därför passar Samsungs policy på den punkten mig som en handske. Som jag sa så verkade BenQ vassare vad gäller själva skärmen, men inte på allt runtomkring, såsom service.

Så hur starka är BenQ på de här punkterna egentligen? Och har någon upplevt problem med sina BenQ-skärmar?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk
Medlem

Jag har en BenQ E2200HD. Känns riktigt bra. Inga problem med skärmen.

Dock Samsung, har vi både tv apparater, dvd spelare, hemmabiosystem och datorskärm.

Det ända jag kan klaga på Samsung är dvd-spelaren som också har inbyggd hårddisk. Och själva spelaren har gått sönder så kan inte kolla på film på den.
Även tvn som har problem med den digitala ljudutgången.

Jag chansade när jag köpte skärm. E2200HD var prisvärd, hade hört mycket gott om den och den hade HDMI.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TompiQ
Misstänkte att den där skulle dyka upp, och att du skulle stå för den, med tanke på att det var exakt vad du lovade i tråden jag nämnde tidigare, heh.

Men vad jag är allra mest rädd för är döda pixlar. Jag drabbas utav rejäla tvångstankar så länge jag ser en enda sådan, något som inte är trevligt. Därför passar Samsungs policy på den punkten mig som en handske. Som jag sa så verkade BenQ vassare vad gäller själva skärmen, men inte på allt runtomkring, såsom service.

Så hur starka är BenQ på de här punkterna egentligen? Och har någon upplevt problem med sina BenQ-skärmar?

Jag har sett en död pixel i hela mitt liv, det var på en Fujitsu Siemens. Öppet köp finns ju också, vore jag dig så skulle jag gå på en BenQ med Led

Vet inte hur det är med döda pixlar på de nya skärmarna, har faktiskt inte sett någon kommentera det i trådarna, inte som jag lagt på minnet iaf.

Samsung har bra service, iaf på andra delar såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullis
Jag har en BenQ E2200HD. Känns riktigt bra. Inga problem med skärmen.

Dock Samsung, har vi både tv apparater, dvd spelare, hemmabiosystem och datorskärm.

Det ända jag kan klaga på Samsung är dvd-spelaren som också har inbyggd hårddisk. Och själva spelaren har gått sönder så kan inte kolla på film på den.
Även tvn som har problem med den digitala ljudutgången.

Jag chansade när jag köpte skärm. E2200HD var prisvärd, hade hört mycket gott om den och den hade HDMI.

Okej. Inga döda pixlar eller liknande? Om inte, så lär du ju inte varit i behov att kontakta kundtjänst, och kan då inte kommentera på den punkten. Men tack för synpunkten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har en 2420 och är riktigt grymt nöjd! inga problem alls, bara att du måste köpa med en DVI kabel om du vill ha DVI. bra och säkert förpackad.

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

Som sagt, öppet köp finns ju alltid, om du har en död pixel vid leverans, så är det ju inga problem att lämna tillbaka skärmen på öppet köp! Visst, du får väl lägga fraktkostnaderna, men vad gör det jämfört med att ha en skärm utan döda pixlar?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem

Nämen dåså. Klockarna har talat, en BenQ blir det! Måste passa på att fråga;
Skillnaden mellan "G"- och "E"-serierna verkar enbart vara den inbyggda högtalaren, samt HDMI-porten. Stämmer det?

Och numero dos;

Vad är positivt repsektive negativt med att välja en LED-skärm? Den enda skillnaden jag kan se på Inet är LED-märkningen, högre dynamisk kontrast och 50 färre candela per kvadratmeter vad gäller LED'en. Hur kommer det göra sig uppmärksammat i praktiken?

EDIT - Skillnaden mellan G2420HD och G2420HDBL då. ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis har 2420HD, båda hade en röd pixel.

Gick att få bort genom att starta skärmen medan jag höll pixeln under tryck med en penna (genom en handduk), funkar fint nu

Jättenöjd med skärmen i övrigt!

Permalänk
Hedersmedlem

Rent krast skulle jag aldrig köpa en Benq produkt billigt crap.

Du berhöver inter mer än 170cm2 (samt att en CCFL tröttnar)

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Rent krast skulle jag aldrig köpa en Benq produkt billigt crap.

Du berhöver inter mer än 170cm2 (samt att en CCFL tröttnar)

Eee okej? Vad har du för erfarenhet av BenQ och sen när? Billiga ja, crap, neeeee.

Citat:

Skillnaden mellan "G"- och "E"-serierna verkar enbart vara den inbyggda högtalaren, samt HDMI-porten. Stämmer det?

Och numero dos;

Vad är positivt repsektive negativt med att välja en LED-skärm? Den enda skillnaden jag kan se på Inet är LED-märkningen, högre dynamisk kontrast och 50 färre candela per kvadratmeter vad gäller LED'en. Hur kommer det göra sig uppmärksammat i praktiken?

HDBL är med Led-belysning.

Permalänk

jag har en Benq G2420HDBL LED funkar shit bra grym skillnad från min gamla 19" plat LG, rekommenderas !

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89

HDBL är med Led-belysning.

Jo, så mycket har jag förstått, men vad jag undrar är: Vad ger det för effekt i praktiken? Vad gör att LED är att föredra?

Som det kanske märks är jag en total nolla på hårdvarufronten. :3

@ Razoz

Okej, ska se till att komma ihåg det, just in case.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, så mycket har jag förstått, men vad jag undrar är: Vad ger det för effekt i praktiken? Vad gör att LED är att föredra?

Som det kanske märks är jag en total nolla på hårdvarufronten. :3

@ Razoz

Okej, ska se till att komma ihåg det, just in case.

LED ger jämnare bakgrundsbelysning och något bättre svärta.

Permalänk
Medlem

Du borde se om du kan jämföra en LED skärm med en CCFL skärm hos någon lokal affär. Skillnaden kommer då att synas mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EgoOo
Du borde se om du kan jämföra en LED skärm med en CCFL skärm hos någon lokal affär. Skillnaden kommer då att synas mycket bättre.

Mjo, det ska jag göra. :>

Så, nu står då valet istället mellan E2420HD och G2420HBL istället. Håhåjaja, livet är inte lätt. Det enda som talar för E2420HD är just HDMI-ingången, eftersom jag också spelar xbox. Fast jag har ju ändå TV'n för det... Humhum. Åsikter? =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Och numero dos;

har den senare varianten där, LED som belysningsteknik ger väl i stort sett 4 skillnader:

högre pris - inte bra

mer dynamisk kontrast - har för mig att man inte kan se någon skillnad eller använder den funktionen nånsin (har för mig att jag läst det nånstans här på SC.)

mindre eller ingen backlight bleed - bättre mörka bilder, jämnare svärta

enegrisnålare - drar ca hälften av vad versionen utan led gör.

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av straube
har den senare varianten där, LED som belysningsteknik ger väl i stort sett 4 skillnader:

högre pris - inte bra

mer dynamisk kontrast - har för mig att man inte kan se någon skillnad eller använder den funktionen nånsin (har för mig att jag läst det nånstans här på SC.)

mindre eller ingen backlight bleed - bättre mörka bilder, jämnare svärta

enegrisnålare - drar ca hälften av vad versionen utan led gör.

Okej. Får jag fråga vad du tycker om skärmen i övrigt? Är bilden bra? Sen undrar jag också, är den matt eller glansig? Har fått höra att den ska vara matt, men har inte hunnit dubbelkolla.

Tack för svaret btw. ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej. Får jag fråga vad du tycker om skärmen i övrigt? Är bilden bra? Sen undrar jag också, är den matt eller glansig? Har fått höra att den ska vara matt, men har inte hunnit dubbelkolla.

Tack för svaret btw. ^^

tycker om den skitmkt, gick iofs från en 20" Samsung 1680 x 1050 så då blir man nöjd med det mesta..

bilden är även den bra i mina ögon, man kan ana lite backlightbleed men när man hade samsungen så tyckte man samma om den. när man dock hade båda skärmar bredvid varandra så såg man att BenQ:n är bättre även på den fronten

det ända jag har kommit på är negativt med den är att knapparna känns lite plastiga (dock gömda så syns inte) och att man itne får med en DVI-kabel..

om jag vore du skulle jag valt LED-varianten då det är en aning bättre och annars så kommer man irritera sig på att det finns en exakt likadan skärm som man har som är lite bättre och att man kunnat ha den istället..

PS. HDMI är väl onödigt om du ändå har din TV till det?

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av straube
tycker om den skitmkt, gick iofs från en 20" Samsung 1680 x 1050 så då blir man nöjd med det mesta..

bilden är även den bra i mina ögon, man kan ana lite backlightbleed men när man hade samsungen så tyckte man samma om den. när man dock hade båda skärmar bredvid varandra så såg man att BenQ:n är bättre även på den fronten

det ända jag har kommit på är negativt med den är att knapparna känns lite plastiga (dock gömda så syns inte) och att man itne får med en DVI-kabel..

om jag vore du skulle jag valt LED-varianten då det är en aning bättre och annars så kommer man irritera sig på att det finns en exakt likadan skärm som man har som är lite bättre och att man kunnat ha den istället..

PS. HDMI är väl onödigt om du ändå har din TV till det?

Då tackar man för svar, och får väl se det hela som en "done deal". Visst har jag tv'n till xboxen, men det vore trevligt att ha den på rummet ibland. ^^

Menmen, då tackar jag för alla svar som getts i den här tråden, och beställer min nya skärm så snart som möjligt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lirar en 2420HDBE från BenQ och kunde inte varit nöjdare.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080