Ljudkort för musik & gaming

Permalänk
Medlem

Ljudkort för musik & gaming

Hej! Jag har nu tröttnat på att min mobil ger bättre ljud än min dator!

Så nu vill jag köpa mig ett internt ljudkort för 1000-1500!
Ska va för musik och spel! Någon som har det självklara köpet?

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Xonar dx

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Asus Xonar Essence ST.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warzius
Asus Xonar Essence ST.

+1

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warzius
Asus Xonar Essence ST.

500 kronor över budget och väldigt overkill om man inte har en riktigt riktigt schysst ljudanläggning, vilket många inte har till att spela.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

har tittat på Asus Xonar Essence ST.

men blir lite osäkert här! mina högtalare har enbart en 3,5 plugg och vad jag kan lista ut från specen så har inte detta kort inte någon sådan simpel utgång.

visst, du kan ju plugga in högtalarna på hörlursutgången fast tror det blir så himla bra!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocken90
har tittat på Asus Xonar Essence ST.

men blir lite osäkert här! mina högtalare har enbart en 3,5 plugg och vad jag kan lista ut från specen så har inte detta kort inte någon sådan simpel utgång.

visst, du kan ju plugga in högtalarna på hörlursutgången fast tror det blir så himla bra!

inga problem, antingen kör man dem via hörlursutgången (adapter 6,3mm-->3,5mm), eller med en adapter RCA(left+right)-->3,5mm.
Den senare (RCA-->3,5mm) medföljer STX-versionen av kortet, annars finns adaptern hos i stort sett alla ljud/bild-butiker för en 50-lapp.

Permalänk
Medlem

är detta det hetaste kortet?

X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series, är det något att ha?!

vad rekommenderar ni för högtalar! just nu har jag nå packard bell. två små satelliter och en lite baslåda! funkar rätt okey fast långt ifrån riktigt bra!

gärna nå 2.1 system. någon som har testat dessa Harman Kardon Soundsticks II ?

Permalänk
Medlem
Citat:

är detta det hetaste kortet?

X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series, är det något att ha?!

vad rekommenderar ni för högtalar! just nu har jag nå packard bell. två små satelliter och en lite baslåda! funkar rätt okey fast långt ifrån riktigt bra!

gärna nå 2.1 system. någon som har testat dessa Harman Kardon Soundsticks II ?

Jag har ett sådant i min burk tillsammans med dessa och skillnaden gentemot det inbyggda är påtaglig. Har aldrig lyssnat på ett Xonarkort men jag tror inte du blir besviken på ett X-Fi heller.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

vad går ett X-Fi på?
hittade inte något på komplett. eller det finns, fast priset är inte utskrivet.

Permalänk
Medlem

Xonar är det man ska ha, är min uppfattning av att läsa på detta forum. Mest för pengarna.

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du ansluta högtalarna? Kan du skicka ut ljudet digitalt till en förstärkare blir det ju lite annorlunda än att köra 5.1 analogt..

//1

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

tänkte ansluta direkt till PC högtalare. förstärkare blir nästa investering! eller ska man försöka fixa det med en gång när man ändå håller på?
vad bör man satsa på då då?

Permalänk
Medlem

Folk är ju inte kloka... 2000 kronors ljudkort med högtalare för 500-1500 kronor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Jag har ett sådant i min burk tillsammans med dessa och skillnaden gentemot det inbyggda är påtaglig. Har aldrig lyssnat på ett Xonarkort men jag tror inte du blir besviken på ett X-Fi heller.

Dessutom är Creative ett skitföretag när det gäller deras ljudkort. Dåliga drivrutiner, sena drivrutiner, cripplade drivrutiner. Deras kort är dessutom inte särskilt prisvärda, ens när de fungerar(återigen, dåliga drivrutiner).

Som sagt tidigare, att köpa ett ljudkort för 1500-2000 kronor är riktigt dumt om man inte har ett ljudsystem i minst 5000kronorsklassen eller lysnnar i riktigt dyra lurar. Det är som när folk här på forumet köper 1000W nätaggregat till sina datorer som drar 250W - DUMT. Har du tänkt att köpa Harman Kardon SoundSticks II eller andra datorhögtalare har du inget att vinna på att köpa ett sånt kort.

Vill du köpa ett ljudkort med en hel del rum för att kunna byta upp dina högtalare, köp xonar dx. Det finns verkligen inget annat ens i närheten av det priset som är så prisvärt.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

jag lyssnar i Denons AH-D1001 Lurar! men är även intresserad av att fixa shyssta högtalare i prisklassen 2000.

kan Xonar dx mäta sig med dyrare kort? känns som att fixa ett bra kort från början om man ändå ska lägga pengar på de !

tack för all hjälp

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag håller med tofupunk... Vad är meningen med ljudkort när du har högtalare som inte kan dra nytta av det?

Känns ju som om du borde fixa en riktig ljudanläggning innan du börjar fundera på ljudkort.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

som sagt så kör jag mest på lurar!

vad finns det för shyssta ljudanläggningar som är prisvärda och något som kan hålla med tiden!

Permalänk
Medlem

Undvik Creative (enbart) för att du inte vill stödja tillverkare som struntar fullständigt i sina kunder genom att inte erbjuda fungerade drivrutiner.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

men allt annat funkar ?
Harman Kardon Soundsticks II?
är dessa värda att äga?

Permalänk
Medlem

jag köpte mig ett
Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Champion Edition

och är nöjd! gör musik i cubase och fl studio och kan ha 10 ms buff när jag gör musik!

Sen finns det en skön kontroll till och en massa olika inställningar för att förbättra ljudet och finns 3 olika mode "music creation- Game-entertainment mode"

Du har en en fett kontroller under cdrom:en med mic förstärkare och hörlurs förstärkare samt aux, digital in/out osv osv

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Jag kör på ett Creative fatality, valde det framför asus sonar då jag ville få ut som mycket av spelljudet som möjligt då det har EAX5. Spelar du nya moderna spel så använder de mer avancerat eax. För övrigt är ljudet mycket bra vid musik och film, mycket tack vare deras crystalizer. Det finns även en funktion som gör att kortet omkodar ljudmaterial till dolby digital 5.1 eller DTS 5.1 från mp3. Grymt om man har en digital reciver hemma, mp3 låtarna låter otroligt numera.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Och det här snacket om drivare, jag förstår inte? Jag har haft två creativkort innan detta, har använt win xp, vista och nu win7. INGA problem med drivare... tror mest är en ihållande myt att det inte fungerar.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
. INGA problem med drivare... tror mest är en ihållande myt att det inte fungerar.

Gå till Creatives forum och se hur det såg ut för 2-3 år sedan.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Gå till Creatives forum och se hur det såg ut för 2-3 år sedan.

Jag hade inte problem med det för 2-3 år sedan heller... Att folk inte kan installera sina kort ordentligt och skyller på drivarproblem kan ju bara beklagas. Och jag trodde vi levde nu? Du menar att om tex. asus hade problem med drivare för 2-3 år sedan ska vi inte köpa deras produkter nu? Ljudkvaliteten är mycket bra på creatives kort, som gamer finns inget bättre kort. Att det dessutom är mycket bra på musik och film är bara ett plus. Ska du ha ett dedikerat musik och film-kort finns modeller för det med, likaså om du endast skall ha för hörlurar. Men som gamer-allround är creative fatality ett perfekt val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tills TS: Det här forumet är fyllt av "mitt kort är bäst"-människor. Någon tipsar till och med sitt kort som han använder till att skapa musik till(med front IO och allt som hör till). Dessutom har många här bara haft integrerat som referens så det är klart att de tycker att kortet är skitbra. Att ljudupplevelse dessutom är något av det mest subjektiva i datorvärlden gör det inte lättare.

Mitt tips till dig att läsa tester på internet. Xonar DX används väldigt ofta som referenskort i många tester i <1000 kronor klassen och har överlägsna OPAMPS. Är du orolig för 3D och EAX så emulerar kortet även det(precis som X-fi sedan vista f.ö.)

Anledningen till att många är jävligt sura på creative är att de gjorde en fuling när vista släpptes. De gjorde medvetet så att deras "äldre" ljudkort lät sämre så att fler skulle köpa deras nya serie när vista släpptes. Att drivrutinerna fungerar dåligt är också en vanlig uppfattning(vilket framgår av den här tråden), läs bara omdömen om de olika x-fi korten på prisjakt.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Jag skulle säga så här: om fokus ligger enbart på spel är väl creative x-fi ett bra val, men om fokus ligger på musik, film och annat så är Asus Xonar Essence ST/STX ett bra mycket bättre kort. Efter att ha läst på i Hifi-kretsar verkar Essence vara ett av få kort kapabla att driva tyngre hörlurar, typ AKG K601/701 eller Sennheiser HD650.

Om man ska koppla via förstärkare vet jag dock inte om det är motiverat kostnaden med separat ljudkort - det interna kanske funkar lika bra för att skicka signalen vidare till förstärkaren? Är lite dåligt påläst i det fallet.

Permalänk
Medlem

vad är det för skillnad på ST och STX?
jag kör mycket med lurar så känner nästan att det skulle vara värt några extra kronor för att få skönt ljud i lurarna! mina kanske inte är så satans tungdrivna med det är ändå kvalitelurar!

förstärkare dröjer så satsar på en separat ljudkort just nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

vad är det för skillnad på ST och STX?
jag kör mycket med lurar så känner nästan att det skulle vara värt några extra kronor för att få skönt ljud i lurarna! mina kanske inte är så satans tungdrivna med det är ändå kvalitelurar!

förstärkare dröjer så satsar på en separat ljudkort just nu!

ST är gamla PCI och STX är PCI-E x1.

Vad är det för bulle jag läser här om "onödigt" att köpa ljudkort för 2000kr när man har inte har anläggning för det...man behöver ingen då det är till för hörlurar i första hand med inbyggd förstärkare. Försök istället att hitta ett lika bra kort för runt 2000kr så blir det direkt problem eller en DAC + hörlursförstärkare i samma klass för 2000kr det är bara att glömma.

Permalänk

STX är pci-express, ST är pci. Kan även finnas vissa mindre skillnader (verkade ju ex följa med en rca > 3,5mm adapter med STX).

Ang Essence-kortens möjligheter att driva hörlurar mm kan man läsa lite om på prisjakts omdömesida:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=376133

Ska tilläggas att jag inte har någon praktisk erfarenhet, enbart vad jag läst på nätet. Har precis köpt ett par AKG K601-lurar från tyskland (inte fått dem ännu) så jag funderar också på ett eventuellt köp... Har en gammal sony-förstärkare att koppla till, den är säkerligen många ggr starkare än datorns inbyggda ljudkort men förmodligen inte lika stark som Asus Essence eller en hörlursförstärkare.