Permalänk
Medlem

Q6600 - Bästa kylningen för 500kr?

Som rubriken, vilken CPU-kylare ska bör jag skaffa, med en budget på runt 500 spänn? Till q6600. Just nu idlar jag runt 40 grader med en klock på ynka 3ghz :/

Permalänk
Medlem

H50

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psykfall
H50

Kostar väl 800kr+?

Scythe Orochi är grym och tyst, den är dock väligt stor så du får inte ha för litet chassi.

Edit: Och idle är ju knappast intressant, load är mer relevant.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Idle är ju inte intressant, och 40c i idle på en Q6600 är väldigt normalt, även med hyfsade kylare.

Vad är load, det är intressant däremot!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Precis, om du hamnar på strax över 50°C i load så kan du ju lugnt fortsätta.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Loadar över 80 grader.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk

Scythe Ninja har jag kört på min E6600 och nu min Q8300

ligger på 35*c idle 50*c i spel klockad från 2.5ghz till 3ghz (kommer inte högre pga minnena klarar inte mer överklockning)

ungefär samma på min e6600 klockad till 3.4ghz

http://www.inet.se/artikel/6308702/scythe-ninja-2-rev-b

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Re: Q6600 - Bästa kylningen för 500kr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BJUFFE
Som rubriken, vilken CPU-kylare ska bör jag skaffa, med en budget på runt 500 spänn? Till q6600. Just nu idlar jag runt 40 grader med en klock på ynka 3ghz :/

Scythe Mugen II Rev. B borde vara bra för det priset. Fem pipes, stor och fet fläns och du kan ha två fläktar i push and pull.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/5321302/arctic-cooling-freezer-xtr...

Den är riktigt bra faktiskt, låter knappt något om man drar ner fläkten lite och ändå riktigt bra temps då. Samt busenkel montering utan att behöva ta ur moderkortet.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag skulle nog kört på Cooler Master Hyper 212 plus, OCZ Vendetta2, OCZ Gladiator Max eller Xigmatek HDT s1283. Samtliga kylare är mycket billiga för sin prestanda och funkar utmärkt för en Q6600.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tror nog en Cooler Master Hyper 212 plus (300kr) skulle passa dig bra.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte låna tråden. Jag har just nu en schyte ninja, men den kyler inte alls så bra i 3,2ghz. Har temps på ca 75-80C i load i intel burn test.

Så funderar på att byta ut den mot någon ny fläkt, ungefär samma prisklass som i denna tråd. Tror ni det ger bättre resultat?

Verkar vara artic cooler 7 rev2 som är bäst? eller kanske en zalman 9700?
Vill verkligen få ner mina temperaturer .

ps. priset spelar ingen roll så länge det är under 500

Tack i förhand.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Tror nog en Cooler Master Hyper 212 plus (300kr) skulle passa dig bra.

Håller med. Köpte en själv, men jag hade visst otur och fick en vars fläkt gjorde vibrerande ljud. Den temporära lösningen inkluderar en Slipstream 800rpm men två Gentle Typhoon 1150RPM ska inhandlas.

Kylningen är kalas. Med den för heatsink-användning usla fläkten ger 63C i load på en Phenom II X4 B50 140W @ 3.5GHz (motsvarar 965BE C2)