XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 problem.

Permalänk
Medlem

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 problem.

Tjena grabbar!
Har inte varit här inne på ett bra tag men jag hoppas ni kan hjälpa mig ändå!

Jag har nyligen byggt ihop en ny dator varfrån jag köpte alla delar från
komplett.se

Efter redan ett par timmars användande började jag få problem med den..

detta meddelande kommer upp efter att:

A. Skärmen hänger sig ett par sekunder varpå den bli svart och startar igen med detta meddelande.
eller
B. Skärmen hänger sig o jag tvingas reboota datorn på knappen.

Graffet jag använder är ett XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5.
(obs att allt är helt nytt även köpt windows 7 64-bitars)

Jag har skickat ett mail till komplett och dom ber mig att skicka in det så dom kan testa det osv.

Ända problemet är att ibland kan jag spela osv (lirar wow) i flera timmar utan problem och om dom testar det och det inte failar på den tiden dom testar så får jag betala testavgiften :/

undertiden jag skrev detta inlägg han problemet komma 2 gånger -.-

Tack på förhand

/M

Visa signatur

have a nice day!

Permalänk
Avstängd

Drivers? vilken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
Drivers? vilken?

ha alla dom senaste drivrutinerna osv

Visa signatur

have a nice day!

Permalänk
Medlem

Håller med Biffen om att din drivrutin kanske inte blivit installerad korrekt.
10.2 skall släppas idag/imorgon. Jag föreslår att du testar den.
Kolla först vilka drivisar som redan är installerade. Om det är ATis egna skall du avinstallera dem, starta om datorn och installera de senaste.

Annars kan det vara så att du råkat fått ett måndagsex och då måste du tyvärr göra en RMA till komplett.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

tack Mocka, jag ska testa den nya drivrutinen när den kommer.
återkommer om det fungerade eller ej

Visa signatur

have a nice day!

Permalänk
Medlem

Omdet inte fungerar, Formater > Installera OS > senaste drivrutiner från ATI's hemsida.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Omdet inte fungerar, Formater > Installera OS > senaste drivrutiner från ATI's hemsida.

Topfuel, dealen är att jag gick detta problemet jag precis byggt ihopa datorn och lagt in os + drivisar. det har inte kommit nyligen så tror inte det kommer hjälpa med att formatera : /

Visa signatur

have a nice day!

Permalänk
Medlem

Jag skulle formaterat och sedan lägga på dom nyaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meniix
Topfuel, dealen är att jag gick detta problemet jag precis byggt ihopa datorn och lagt in os + drivisar. det har inte kommit nyligen så tror inte det kommer hjälpa med att formatera : /

Det kan ha blivigt fel med Operativsystems installationen, man ska alltid testa allt som sagt :). Men annars har du en poäng där.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

tja, jag har testat 10.2 drivrutinen men jag får fortfarande felet.
fungerade perfekt hela dagen igår fast började få problemet idag igen..

aja antar att jag får skicka in skitet till komplett.

tack för hjälpen ändå grabbar

Visa signatur

have a nice day!

Permalänk
Medlem

Min bror köpte ett likadant kort idag, och får samma fel, förutom att det står att amdkmdap har slutat att fungera. Detta kommer efter att det syns flera artefakter på skärmen.

Efter lite googlande är det "grey screen" som 5xxx-korten har problem med. Vad ska man göra för att lösa det, är det fel på drivare eller kortet? 10.2 CCC används, och jag prövade även att ominstallera med driver sweeper två gånger. Utan resultat.

Permalänk
Medlem

När jag försöker installera andra drivers blir det ändå alltid 10.2 som visas i CCC, provat 9.x och 10.3b. Någon som vet varför? Avinstallerar naturligtvis gamla drivrutinerna först.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att det skulle finnas en 10.3 beta drivrutin ute, kanske kan testa den också?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
När jag försöker installera andra drivers blir det ändå alltid 10.2 som visas i CCC, provat 9.x och 10.3b. Någon som vet varför? Avinstallerar naturligtvis gamla drivrutinerna först.

Tar du bort spåren med ex. Driver Sweeper?

Permalänk
Medlem

tja tänkte uppdatera er lite.

jag tog hem driver sweeper, avinstallerade drivrutinerna, cleanade och installerade dom senaste 10.2 drivrutinerna.

problemet kvarstår...

dock en rolig grej om jag ser att artifekterna börjar synas på skärmen och trycker ctrl+alt+del så försvinner skiten med rutan som kommer upp xD

inte för att det är en lösning, bara rent av sjukt.

Visa signatur

have a nice day!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem på mitt förra 5770 också, men då hände det för att jag hade den på originalvolt och klockade men så drog jag upp volten så slutade det. Testa det och att det inte händer i wow är väl för att det är ett mer cpu slukande spel?

Permalänk
Medlem

Har samma problem och det dök upp när jag uppgradera resten av datorn.
Detta sker när kortet går i IDLE och har läst att öka volten när den är i detta läge ska avhjälpa problemet.

Gigabite vad använde du för tweak att ändra volten?

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk

Hur mycket ska man öka volten med då?

Har samma problem, nytt grafikkort dock 5850 och 10.2...

Börjar ju fundera på om man inte skulle väntat på nvidias kort iaf...

//Chrille

Permalänk

Installerade hd 5770 xxx igår och det funkade på xp 32bit men när jag installerade på win 7 32bit med win 7 drivisar så fick jag bara svart bild, så jag körde om datan igen och installera xp så sitter på de nu.

Graffet funkar och allt men de ska igentligen ligga på 875MHz men de ligger på 400mhz nu.
Nån som vet felet?

Permalänk
Medlem

Jag sitter i skolan om ni undrar varfør jag får anvænda danskt tangentbord -.-

iaf, jag har nu testat allt som jag kan finna om problemet.. utan framgång.

har gett upp och ska skicka skiten till komplett før feltest etc.

På sista tiden har jag hittat ett "trick" så man kan anvænda datorn helt utan problem.
Vad jag menar med trick ær ett sætt att lura datorn så man ej får problemet.

Om jag startar datorn och idlar ett tag bara kollar mail, forum etc så får jag problemet med 100% sækerthet efter 1-10min. (artifakter dryger up och startar om skærmen efter en stund med varningen(se print i førsta inlægget) allternativt fryser skærmen så jag får starta om datorn, notera att æven om skærmen fryser så fortsætter ljudet så det ær bara graffet som muppar)

"Tricket":
MEN om jag startar wow och loggar in osv e det som att datorn fokuserar på det och jag får inte problemet... kan verkligen inte førstå varfør det blir såhær.
Kan tllægga att jag raidar wow på hardcore nivå.
Jag raidar 4dagar i veckan och INTE en ænda gång har jag fått problem med grafikkortet under raid..
Precis som att om wow ær igång så funkar det.

Till er som inte læst dom andra posterna:
Detta ær ett helt nytt datorbygge, inget gammalt skit jag uppdaterat..

Aja ska skicka tillbaka skiten o be om pengarna eller liknande kort tillbaka.

kort sagt; køp inte detta kortet.

edit:
hittade detta "http://www.tomshardware.com/news/ATI-Radeon-Gray-Screen-Crash..."
fattar fortfarande inte varfør jag kan lira wow perfekt men jag kan inte surfa runt utan att ha wow igång ^^

/love

Visa signatur

have a nice day!

Permalänk
Medlem

jag har exakt samma problem! 5770! lirar CoD MW2 i timmar i stäck utan att det hänger sig. men när jag surfar får graffekortet spel. får meddelande om att amdkmdap har slutat svara och har återställts :S sjukt skumt! vet ej vad man kan göra för att lösa problemet, inte gå runt det!

/ Jocke

Permalänk

Fan hoppas att inte mitt kort kommer hålla på såhär, har precis köpt ett men inte satt in det än :/

Permalänk
Medlem

Samma problem som jag hade (kör dock 2x4770) med windows 7(v. 10.1 på Catalyst). Detta löste sig dock med en formatering och ominstallation av allt. (Vet inte med första installationen men andra gången lade jag in drivrutinerna för grafik kortet det första jag gjorde.) Vet inte riktigt om detta hjälper er men det fungerade för min del iaf.

Visa signatur

e8400@3,6 :: Asus P5Q Premium :: 4GB Corsair PC6400@Stock :: H50 :: HIS 4770 & XFX 4770 Crossfire@stock :: Cooler Master Real Power M620

Permalänk
Avstängd

Får med detta fel när jag råkat överklockat kortet för mycket

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Prova detta!

http://www.youtube.com/watch?v=FIatvG1WnJU

Funka för mig!

Verkar som Win7 ger för lite ström default!

Tack till Kyostize!

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk
Medlem

hade samma fel på mitt, jag höjde IDLE clocken från 157 mhz gpu 300 mhz minne till 300 mhz gpu och 600 mhz minne.. PROBLEM SOLVED.

har inte haft problem nu på 2 månader, innan så dök det upp 10 ggr om dan tammef*n..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.
Jag har haft exakt samma problem fast utan artefakter.
D.V.S att man får svartskärm "drivrutinen slutade fungera bla bla" men 9 av 10 gånger så kan jag tabba tillbaka tills spelet och fortsätta.
Ibland kraschar spelet när felet uppstår.

Om nu höja volten kan få bort det så låter det väldigt smidigt eftersom jag för ca 3 veckor sen satte in en ny prolle och installerade om OS och alla drivisar.

Finns det någon guide eller instruktion för att göra det som p_stam skriver i XP?

Hoppas du inte tycker jag kapar tråden meniix, jag skulle bara vilja ha mer info kring svaren du fått.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meniix

edit:
hittade detta "http://www.tomshardware.com/news/ATI-Radeon-Gray-Screen-Crash..."
fattar fortfarande inte varfør jag kan lira wow perfekt men jag kan inte surfa runt utan att ha wow igång ^^

/love [/B]

Det är för att kortet drar ned volten när du kör i 2D läge.

1. Lösningen för min del var att skapa en profil i CCC. Kolla att ATI overdrive är bockat genom att kolla i profilhanteraren eller vad detta heter på svenska.

2. Nu borde det finnas en fil med namnet du döpte din profil till i "C:\Users\****\AppData\Local\ATI\ACE\Profiles" givetvis byter du ut **** mot ditt användarnamn.

När du editerar filen så söker du upp dessa rader

"<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="15700" />
<Property name="Want_1" value="60000" />
<Property name="Want_2" value="85000" />
</Feature>
<Feature name="MemoryClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="30000" />
<Property name="Want_1" value="120000" />
<Property name="Want_2" value="120000" />
</Feature>
<Feature name="CoreVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="950" />
<Property name="Want_1" value="1000" />
<Property name="Want_2" value="1125" />"

Want_0 är IDLE
Want_1 är halvbelastning i.e. film
Want_2 är fulltspjäll

Det är raderna med Want_0 som skall ändras.
Clocktarget kan ändras till 30000 (ändrar IDLE från 175MHz till 300MHz)
Memoryclocktarget till 40000 (ändrar IDLE från 300MHz till 400MHz)
och den eg boven i dramat
Corevoltagetarget till 1000 (ändrar IDLE från 0.95V till 1V)

Aktivera sedan profilen, kontrollera med GPU-Z att ändringarna ligger kvar när du bootat om.

Kört med detta sedan den 1 mars och har enbart råkat ut för en låsning och detta var när jag lirade det buggiga Silent Hunter 5.

OBS! DET ÄR OTROLIGT VIKTIGT ATT SKRIVA IN RÄTT! OBS!

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk

Gör bara som acc3pt sa och ställ in Windows på "Hög prestanda" i kontrollpanelen, då borde det lösa sig

Permalänk
Medlem

Har fått erfara alla problem som kommit upp i denna tråden och har fortfarande problem(får freezes och stripes även i spel etc). Använder också XFX Radeon HD5770 1GB. Har uppdaterat BIOS och alla drivrutiner etc. Ska även testa med vad acc3pt föreslog för att se om det blir bättre.

Hur som helst har jag ytterligare ett problem som inte kommit upp här. När jag startar min dator efter att inte har använt den på ett tag så tar det flera minuter för den att boota/starta BIOS. Någon som vet om detta också kan vara relaterat till ett grafikkortsproblem eller bör jag oroa mig för annat utöver det? :/