Permalänk
Medlem

Laptoptips, 4k och 12tum?

Hej

Jag är i akut behov av en laptop just nu. Såklart blir en osäker förr eller senare i laptop-djungeln och behöver tips eller vad som helst... Specifikationerna kan ju se ut hur bra som helst, men i praktiken kan det vara en helt annan femma vad jag förstått..

Det jag kommer använda den till är:

OpenOffice
Trådlöst internet, tex bibliotek
Film, är inte så petig med kvalité
Musik
Enklare spel som Tibia
Gärna TV-uttag (HDMI?)..

Min budget ligger på max 4 000 kronor, ev någon extra hundralapp..
Då jag kommer ta med den ute väldigt ofta så vill jag ogärna ha en större än 12", eller mindre än 10" då de känns alldeles för små.

Dessa har jag kikat på:

Acer 1410

Acer D751h

HP311c-1000

HP Pavilion dv2-1140eo
Fast den är inte lager för närvarande, men ändå.

Specs på dem ser rätt bra ut vad jag kan se, men är inte så haj vad gäller kvalitén på processor, grafikkort, osv. Vilken är bättre än den andra? Kan ni ge mig en idé för vilken jag kan välja genom att rangordna kanske.

Eller är det någon här som till och med använder/använt en av dessa som kan dela med sig info/åsikter?

Ni kan såklart gärna länka andra laptops som kan passa mina ändamål och budget, men jag har bara hittat de ovan hittills...

Tack för vilka åsikter som helst.

Permalänk

Jag skulle ta HP Pavilion mini 311, pga. att den har nvidia ion som har stöd för hårdvaru acceleration av HD video. Ska visst inte vara några problem alls att lira 1080p film på en sån.

Permalänk
Medlem

Jo, men känns det inte som en nackdel att inte kunna ha mer RAM än 1GB i HP:n, eller är 1GB DDR3 långt bättre än 2GB DDR2?

Permalänk

Det står lit tokigt på komplett, den har 1gb inbyggt och en ledig sodimm plats. Du kan ha totalt 3gb som mest.

En 2gb sticka kostar typ 550:- på komplett.

Permalänk
Medlem

Hur vet du det? Har du haft en sån? :/