Permalänk
Medlem

Så billig surfdator som möjligt

Hejsan,

Jag behöver en ny surfdator. De enda program jag kör är google chrome, filezilla, utorrent, spotify, vlc och liknande. Spel är det inte ens en tankte på. Det tyngsta för datorn blir när jag kolla på en youtube-film eller en dvd-rip.

Kraven är, tre VGA-utgångar (kör med 3 skärmar, smidigast inbyggt grafik på modekort plus ett extra?), lagomt med hdd (kul att tanka lite semestermaterial med behöver inte vara något överdrivet), ganska litet och smidigt chassi (mitt nuvaranade är ett stort rack som jag är trött på) och så billigt som möjligt. Jag är nämligen pank men behöver verkligen en ny dator då min gamla har många år på nacken och komponenterna går sönder, en efter en.

Det var längesen jag intresserade mig för hårdvara och är längre inte alls insatt. Så jag är mycket tacksam för hjälp!

Edit: Kommer köra XP Pro (och är nöjd med det)

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

En dualcore Atom med extra grafikkort fick jag ihop för under 3000, tror inte man kan få det billigare än så.
Men, jag blir lite osäker på om grafikkortet är det billigaste och bästa, och om nätagget räcker till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
En dualcore Atom med extra grafikkort fick jag ihop för under 3000, tror inte man kan få det billigare än så.
Men, jag blir lite osäker på om grafikkortet är det billigaste och bästa, och om nätagget räcker till.
http://img121.imageshack.us/img121/8348/3kdator1.jpg

Tackar. 150W borde väl räcka för så få komponenter? Det enda jag funderar på med det chassit är kylning för hdd.

Vilken shop har du plockat ihop grejorna på förresten?

Edit: Har du inte glömt CPU?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Tackar. 150W borde väl räcka för så få komponenter? Det enda jag funderar på med det chassit är kylning för hdd.

www.Inet.se

Fraktfritt där också vilket kan spara dyrbara hundralappar.
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Jag ska bygga ihop ett riktigt system också och se vad det går på.

Permalänk
Citat:

Edit: Har du inte glömt CPU?

Moderkortet har en Atom-processor fastlödd.

Med Atom får man riktigt låg strömförbrukning men prestanda är inte alls i samma klass som en "riktig processor", jag skulle därför rekommendera en Athlon II X2 istället.

Permalänk
Medlem

Jag fick ihop det nästan lika billigt med riktiga saker faktiskt, och jag kan skala bort ett par hundra till om det är tvunget:

Hellre hade jag dock velat gå upp ett par hundringar för bättre och snyggare grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fick ihop det nästan lika billigt med riktiga saker faktiskt, och jag kan skala bort ett par hundra till om det är tvunget:
http://img696.imageshack.us/img696/9201/3kdator2.jpg

Hellre hade jag dock velat gå upp ett par hundringar för bättre och snyggare grejer.

Tack, det där såg riktigt bra ut. Jag tar bort nätagget och är då i en prisklass jag klarar av. Jag kör med mitt gamla tills det brakar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack, det där såg riktigt bra ut. Jag tar bort nätagget och är då i en prisklass jag klarar av. Jag kör med mitt gamla tills det brakar.

tabort 300kr kommer inte spela så stor roll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinan

För vissa är 350 kronor mat en hel månad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Går att skala bort ett par hundringar till om du verkligen vill också.

Permalänk

Detta paket kanske?
Moderkortet har ett integrerat grafikkort...kanske inte det bästa men man får inte "det bästa" för 3k

EDIT : Glömde fraktfritt https://www.inet.se/artikel/6101343/
då blir det under 3k

Permalänk
Medlem

Han ska använda 3 skärmar, så han behöver integrerat och ett extra

Men moderkortet var ju väldigt billigt, konstigt att jag missade det.
Sen gå ner till 2 gig ram också, bara 1 sticka alltså.
Kan han uppgradera med en till senare.

EDIT: Ah, jag missade det för att jag blundade för nforce chipset och gick bara på AMDs egna. Men, det funkar ju. Om man kan använda det integrerade grafikkortet samtidigt som ett vanligt.

Permalänk
Citat:

Han ska använda 3 skärmar, så han behöver integrerat och ett extra

Men moderkortet var ju väldigt billigt, konstigt att jag missade det.
Sen gå ner till 2 gig ram också, bara 1 sticka alltså.
Kan han uppgradera med en till senare.

3skärmar för en surfdator? Konstight...

Eller så kan han ta 4gig ram (2stickor) och inget grafikkort och sen uppgradera med ett grafikkort senare :P.
Märkte precis att 5450 är ~lite~ billigare än 2gig DDR2 RAM...Nice o.o.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillenOStoren
3skärmar för en surfdator? Konstight...

Eller så kan han ta 4gig ram (2stickor) och inget grafikkort och sen uppgradera med ett grafikkort senare :P.
Märkte precis att 5450 är ~lite~ billigare än 2gig DDR2 RAM...Nice o.o.

Men han använder ju 3 skärmar, det funkar inte utan grafikkort. Allting funkar med bara 2 gig ram.

Kul iakttagelse och jämförelse faktiskt, sånt som iaf jag inte tänker på så ofta...

EDIT: Någon som är säker på att det integrerade funkar tillsammans med ett externt? Jag har för mig att vissa avaktiveras eller nått om man använder ett vanligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinan

Kaxigt, onödigt och ohövligt. Du förstår uppenbarligen inte att vi andra inte bor hos mamma fortfarande?

Permalänk
Medlem

300 kronor är just nu för mig mycket. Jag behöver spara alla pengar jag kan på detta köp. Anledningen att jag använder 3 bildskärmar är att jag surfar runt, chattar på MSN, FTP:ar mycket och kodar både lokalt och via diverse shells så det blir mycket fönster samtidigt.

Kan någon bekräfta att jag kan använda det inbyggda grafikkortet på Asus M4A78-AM tillsammans med ett "externt"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här blev det när jag pressade ner priset ytterligare:

Permalänk
Medlem
Citat:

Så här blev det när jag pressade ner priset ytterligare:
http://img638.imageshack.us/img638/2423/3kdator3.jpg

Tackar! Jag lägger dock nog till 70kr och får en 500GB. Då är ju frågan om jag kan använda det integrerade grafikkortet tillsammans med det andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast PowerColor Radeon HD5450 för 30 kronor mer är nog faktiskt ett bra köp, man slipper en kass fläkt som låter och kanske går sönder om inte annat.

Sen är det 60 kronor för 180 gig större och något snabbare hårddisk som också kan vara onödigt att pruta ner.

Sen kan du lägga 100 kronor till och få 3 kärnor istället för bara 2 på processorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tackar! Jag lägger dock nog till 70kr och får en 500GB. Då är ju frågan om jag kan använda det integrerade grafikkortet tillsammans med det andra.

Ja, jag skrev också det.
Ja, det borde göra det, men jag är inte helt säker så kan inte lova något.

EDIT: Och sen uppgradera med 2 gig minne till nån gång så blir det en riktigt kompetent surfdator faktiskt. Framförallt om du tar den 3kärniga processorn istället. Fast det kanske är onödigt.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte att ett Nvidia chipset tillåter skärmdelning med ett ATI kort så jag tog något jag vet funkar! (hade i princip samma setup i en firmadator innan)

kortet kör 1080p film helt utmärkt med den processorn så youtube är ingen fara

Hoppas allt löser sig!

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Radeon HD5450 för 30 kronor mer är nog ändå värt den slanten tycker jag.

Sen är ju frågan, är det värt 30 kronor att gå upp till 800mhz minnen? Jag tror nog det va? 667 är väldigt lågt? Eller det kanske inte spelar så stor roll?

(EDIT: Ha, det är änna lite kul att bygga ihop en sån här dator, verkligen försöka pressa ut allt man kan ur varenda krona utan att det blir för mycket)

Permalänk
Medlem

Det spelar absolut ingen roll till det han ska använda det till.

5450 är sämre än 4550.

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixxerz
Det spelar absolut ingen roll till det han ska använda det till.

5450 är sämre än 4550.

Det drar mindre ström och har ingen fläkt. Det tycket jag spelar roll och är värt 30 kronor.
Men jag trodde också det var lite bättre med ungefär samma marginal som 4550 är bättre.
Men jag tänkte inte i spel utan mer avlastning på youtube och så gällande det.

EDIT: Det har väll dessutom eyefinity? Men, detta har HDMI istället så eyefinity funkar inte.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har den versionen av 5450 inte Eyefinity.

TS ville ha den billigaste datorn som gjorde det han ville att den skulle göra och man kommer knappt undan billigare än så!

4550 är ett bra kort, finns dock i passivt men kostar 100kr mer. Och då blir det inte lika billigt!

100kr = 20kg pasta! tänk på det!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixxerz
Tyvärr så har den versionen av 5450 inte Eyefinity.

TS ville ha den billigaste datorn som gjorde det han ville att den skulle göra och man kommer knappt undan billigare än så!

4550 är ett bra kort, finns dock i passivt men kostar 100kr mer. Och då blir det inte lika billigt!

100kr = 20kg pasta! tänk på det!!

Just därför är 5450 passivt för 30 kronor mer ett bättre köp!
Om han har på datorn väldigt mycket kommer han dessutom att tjäna in dom pengarna på elräkningen!
Vid idle drar korten i princip lika mycket, men vid load drar 5450 10 watt mindre!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Nu ska vi inte överdriva. 100 kronor för att få ett passivt kylt grafikkort är pengar som är värda att lägga. Men att spara 300 kronor på något jag redan har är en annan femma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och det är dessutom bara 30 kronor!