Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

AGP-grafikkort (Ersättning för GeForce4 / ATI X1650)

Permalänk
Medlem

AGP-grafikkort (Ersättning för GeForce4 / ATI X1650)

Hej.

Började köra Arch Linux på heltid på min gamla ghettodator (fattig som jag är äger jag inga datorer som ens är i närheten av att vara moderna). Efter ett litet missöde pajade mitt ATI Radeon X1650. Hade enorma problem med drivisar och sånt ändå eftersom ATI är enormt dryga med Linux-stöd. Är nu ute efter en likvärdig ersättare. Har kört med ett GeForce 4 en längre tid, och möttes av besvikelse när jag ville köra EVE Online som jag kunde med mitt X1650 när jag körde Winblows XP.

Är ute efter något relativt billigt (några hundralappar?), jämförbart med X1650 (inte nödvändigtvis 512MB), men helst nVidia eftersom ATIs drivrutiner är ett helvete. Tillverkas det ens AGP-grafikkort längre, eller är jag helt enkelt tvungen att skaffa nytt moderkort, processor och hela köret?

Visa signatur

Apple PowerBook G4 12" 1GHz // 1260MB DDR-RAM (266MHz) // 80GB 7200RPM HDD
Ghettoburk 7k // Arch Linux 64bit // AMD 64 3000+ // 1024MB DDR // GeForce 4 Ti4800

Permalänk
Medlem

Eller så köper du begagnat för typ 100-200kr

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem

Re: AGP-grafikkort (Ersättning för GeForce4 / ATI X1650)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlator
Hej.

Började köra Arch Linux på heltid på min gamla ghettodator (fattig som jag är äger jag inga datorer som ens är i närheten av att vara moderna). Efter ett litet missöde pajade mitt ATI Radeon X1650. Hade enorma problem med drivisar och sånt ändå eftersom ATI är enormt dryga med Linux-stöd. Är nu ute efter en likvärdig ersättare. Har kört med ett GeForce 4 en längre tid, och möttes av besvikelse när jag ville köra EVE Online som jag kunde med mitt X1650 när jag körde Winblows XP.

Är ute efter något relativt billigt (några hundralappar?), jämförbart med X1650 (inte nödvändigtvis 512MB), men helst nVidia eftersom ATIs drivrutiner är ett helvete. Tillverkas det ens AGP-grafikkort längre, eller är jag helt enkelt tvungen att skaffa nytt moderkort, processor och hela köret?

kolla på Tradera efter massa AGP kort billigt

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Några hints på modeller jag kan kolla på som kommer i närheten av X1650? Är hyfsat nollställd vad gäller modern maskinvara.

Visa signatur

Ghettoburk 7k // Arch Linux 64bit // AMD 64 3000+ // 1024MB DDR // GeForce 4 Ti4800

Permalänk

Varför jämförbart? Tror inte ens det går att köpa ett grafikkort med så låg prestanda nytt idag.

Sen har inte dagens ATI-kort mycket problem i Linux då drivrutinerna optimeras mer och mer. Har själv ett ATi HD4870 och har aldrig haft problem med det.

Detta var billigaste ATI-kortet på datorbutiken:
http://www.datorbutiken.com/Navigation/Details.aspx?Product=5...

Dem har även ett Nvidia:
http://www.datorbutiken.com/Navigation/Details.aspx?Product=5...
Men om jag inte är helt ute o cyklar är det mycket sämre än ATI-kortet.

Har annars ett oanvänt moderkort liggandes, ett MSI K9N Neo. Har AM2-socket bland annat, resten kan du få fram via nätet. Inte så farligt dyrt att fixa resten till det, finns mängder på bland annat tradera som går mycket billigt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nya är inte värda pengarna, kolla efter begagnat om du inte vill uppgradera helt.

http://www.tradera.com/Leadtek-WinFast-GeForce-A7600-GS-TDH-A...

Detta kanske skulle fungera, alternativt lägger du en köpes på Marknad, NH eller TechSweden.

Edit: Nvidia är fortfarande att föredra i linux. Detta säger jag som har enbart ATi kort i alla mina burka och haft de senaste åren.
Ati har blivit bättre, men ligger fortfarande långt bak i racet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Okej, där ser man hur lite jag vet. Jag trodde mina krav var på tok för höga. Tydligen har utvecklingen gått fort.
Kanske bara mitt gamla mökkort som hade problem med deras kassa legacy drivers.

Kan nog tänka mig att kämpa på med den här burken ett tag till, prestandan är fortfarande helt hyfsat när jag inte spelar något värre än Warcraft 3, men det blir genast lite jobbigare om jag får ingivelse att lira nåt lite färskare. En grafikkortsuppdatering borde dock funka.

Vad skulle du önska för pris för det moderkortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi kan sätta ihop ett paket med Grafikkor, Moderkort, Minnen, Processor om du har resten efter DINA behov.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Nya är inte värda pengarna, kolla efter begagnat om du inte vill uppgradera helt.

http://www.tradera.com/Leadtek-WinFast-GeForce-A7600-GS-TDH-A...

Detta kanske skulle fungera, alternativt lägger du en köpes på Marknad, NH eller TechSweden.

Edit: Nvidia är fortfarande att föredra i linux. Detta säger jag som har enbart ATi kort i alla mina burka och haft de senaste åren.
Ati har blivit bättre, men ligger fortfarande långt bak i racet.

Man tackar. La ett bud.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlator
Vad skulle du önska för pris för det moderkortet?

Oj, svårt att säga. Men med tanke på att det bara ligger, 300 + frakt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!