Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

Då får du ju inte ut det en SSD ska kunna leverera... hur lång bnoot-time fick du?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Uppstarten av ett operativsystem är inte särskilt diskberoende. Är många enheter som ska initieras och bara genom att lägga till ett kontrollerkort så ökade windows startuptid med ca. 30-40 sekunder för mig (då räknar jag bara uppstarten av själva operativsystemet och inte BIOSet). Med BIOSet tog det närmare en minut extra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Då får du ju inte ut det en SSD ska kunna leverera... hur lång bnoot-time fick du?

Vad är kommandot för att se det? Jag provade kommandot som man använde i Vista, men det fungerade inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Uppstarten av ett operativsystem är inte särskilt diskberoende. Är många enheter som ska initieras och bara genom att lägga till ett kontrollerkort så ökade windows startuptid med ca. 30-40 sekunder för mig (då räknar jag bara uppstarten av själva operativsystemet och inte BIOSet). Med BIOSet tog det närmare en minut extra.

Jo. Men jag vet att jag kan boota grymt mycket snabbare fast med min HDD. Min största mening med den va att boota snabbare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Jo. Men jag vet att jag kan boota grymt mycket snabbare fast med min HDD. Min största mening med den va att boota snabbare.

Såvida du inte startar om datorn flera gånger om dagen så kvittar det. Det som dock gör skillnad och en av de primära anledningarna att skaffa en SSD är den ökade prestandan i operativsystemet. Programstarter blir blandannat rejält uppsnabbade. Märkte du av detta?

Permalänk
Medlem

Från det Windows börjar ladda till det är klart går på runt 17 sekunder på min G2 vilket då är avsevärt snabbare än med en Samsung F3. Det är iofs trevligt men det bästa är nog som sagt att program startas så mkt snabbare

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Såvida du inte startar om datorn flera gånger om dagen så kvittar det. Det som dock gör skillnad och en av de primära anledningarna att skaffa en SSD är den ökade prestandan i operativsystemet. Programstarter blir blandannat rejält uppsnabbade. Märkte du av detta?

Jo klart jag har märkt det. Men är bara förvånad att det tar längre tid att boota än med min HDD.

För Windows laddar snabbt, men när de färgerna har slutat snurra står det still i kanske 20 sekunder. Sen kommer jag wips in i skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har precis fått min SSD nu (samma som tråden handlar om) och jag har MSI P45 Platinum som moderkort. Jag ställer in det på AHCI och varje gång innan jag kommer till windows ser jag nån sorts skärm där det står "Detect drives done, no any drive found.".

Ska det vara så? När jag analyserade min SSD så var den 25% fragmenterad också.. testade bara på skoj (för stängde av den som tråden visade), ska det vara så också?

Såhär ser det ut när man väljer i min bios.
Först såhär:
http://i151.photobucket.com/albums/s128/chikina89/IMG_5772.jp...

och sen såhär om man trycker in sig på "On-Chip ATA Devices"
http://i151.photobucket.com/albums/s128/chikina89/IMG_5773.jp...

Har jag ställt in rätt eller ska jag skita i att ställa in AHCI på menyn inne i On-Chip ATA devices?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Någon som vet skillnaden på denna
"Intel X25-M Mainstream Solid State Drive - 34nm Product Line - halvledarenhet - 80 GB - SATA-300 NYHET! INTEL, artnr: SSDSA2MH080G201"

Och denna
"Intel X25-M G2 80GB - Bulk INTEL, artnr: SSDSA2MH080G2C1"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceFire
Någon som vet skillnaden på denna
"Intel X25-M Mainstream Solid State Drive - 34nm Product Line - halvledarenhet - 80 GB - SATA-300 NYHET! INTEL, artnr: SSDSA2MH080G201"

Och denna
"Intel X25-M G2 80GB - Bulk INTEL, artnr: SSDSA2MH080G2C1"

Google?

http://www.intel.com/cd/channel/reseller/asmo-na/eng/products...

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Jag är inte alls imponerad utav denna SSD på något sätt.

För det första så tar det längre tid att boota Windows 7 med SSD än med min Hitachi 7200 rpm... Och det handlar om ~10 sek.

Sen till priset utav 2200 kr gör det inte bättre. Fick 363 poäng i AS SSD Benchmark, vilket verkar normal eller?

Suck...

Låter som något är väldigt galet :3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ixion_ har testat googlat, men hitttar inget, var inne på den sidan med, men vad menas med det då? att en av dom är lite tjockare? Något mer borde det väl vara?

Mvh Marcus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceFire
Ixion_ har testat googlat, men hitttar inget, var inne på den sidan med, men vad menas med det då? att en av dom är lite tjockare? Något mer borde det väl vara?

Mvh Marcus

Som det står på sidan:

Citat:

7
9.5mm thickness includes plastic spacer to fit snugly in most 2.5” notebook drive bays.

Det är bara det som är skillnaden.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

har detta mobbo.
http://www.inet.se/artikel/1900990/asus-m4785td-v-evo-ddr3

Stödjer den AHCI? vill ha en SSD disk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
har detta mobbo.
http://www.inet.se/artikel/1900990/asus-m4785td-v-evo-ddr3

Stödjer den AHCI? vill ha en SSD disk

Ja det gör den... Vad är du för en lat snubbe som inte orkar söka efter nåt som tar 10 sekunder max?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Protone
Ja det gör den... Vad är du för en lat snubbe som inte orkar söka efter nåt som tar 10 sekunder max?

Permalänk

Raid stöd i Toolbox plix plox!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag har mätt mina start upp tider från och med att jag trycker på knappen tills att jag har kommit in i Windows och allt har laddat.

Med ACHI fick jag = 1,21 minuter.

Med Native IDE = 53 sekunder.

Hur kommer det sig?`

Fick 363 poäng i AS SSD bench, fick bara 203 med IDE.

Permalänk
Medlem

för att achi bios också ska laddas...

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Det känns som prestandan dalar ganska snabbt på dessa diskar. Så här ser det ut efter 2.5 månaders användande med 12.2 GB ledigt. Hur ser det ut för er andra?

http://img534.imageshack.us/img534/4410/asssdbenchintelssdsa2...

Efter en flytt av Steam-mappen till en annan hdd fick jag tillbaka mina ursprungliga poäng :). Innan jag flyttade den hade jag ~12GB ledig (309 poäng), efter flytten ~33GB ledigt (418 poäng).

Permalänk

Mitt problem avviker tyvärr från trådens aktuella. Har SSD Intel 160 G2 uppdaterad, win XP pro/ Win 7 ult. i duall boot. Fina test resultat i AS SSD Benchmark; alltid över 420. Men SSD Toolbox fungerar inte för WIN XP partition pga: Volym Shadow Copy Service. Hade stängd den tjänsten samt Microsoft Shadow Copy...Detta hjälper inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vill tillägga att för Win 7 fungerar Optimering perfekt.

Jag känner mig helt maktlös. TuneUp visar att nämnda partitionen bör defragmenteras villket stressar mig ytterligare. Ber om hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Har äntligen skaffat mig en ssd.
Intel 160gb

Men har stora problem

Tyvärr så har jag 680i moderkort alltså ingen AHCI

Installationen gick bra men datorn hänger sig då och då när jag gör flera saker samtidigt som både läser och skriver till disken.
Kör jag testprogram så hänger den också sig

Går jag in i Intel SSD Toolbox så står där "error connecting to drive" fast jag har "Standard Dual Channel PCI IDE styrenhet" drivrutiner

När jag använder spotify så hänger sig musiken var 5e sec i 2-3 sec

Nån som har någa tips? Någon annan som har samma problem med 680i?

EDIT: Installerade nforce drivrutinerna och nu fungerar det mycket bättre. Under IDE ATA/ATAPI-styrenheter står det fortfarande Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet. Intel SSD Toolbox får fortfarande inte kontakt och min 4K-64Thrd read speed i AS SSD suger, ligger runt 50MB/s.

Men nu hänger sig inte datorn och spotify fungerar som vanligt.

EDIT2: hmmm jag hittar 3 NVIDIA nForce Serial ATA Controller
under lagringsstyrenheter i windows 7... Ligger dom enheterna här under istället?

EDIT3: Avinstallerad den nvidia sata controllern som gick till min ssd och nu funkar Toolboxen. FAQ borde uppdateras att enheten kan ligger under Lagringstyrenhter också
Men min 4K-64Thrd read speed suger fortfarande :/
Men allt funkar bra och snabbt så jag bryr mig inte

Hej Spawnbadboy!
Kör du en Dellmaskin? Jag har en XPS720 med 680i och har problem med min SSD. Precis som du har jag har 3 st nForce SATA Controllers under Storage Controllers. De verkar kopplade till mina SATA-portar 0 & 1, 2 & 3 samt 4 & 5. På 1 & 2 och den första controllern ligger mina Raid-diskar. På 2 & 3 och andra controllern ligger mina DVD-spelare och på port 4 och tredje controllern min SSD.

Jag kan inte köra toolbox eftersom den säger att den inte kan köra i Raid. Min SSD liger dock utanför min Raid-array. Den rapporteras som SCSI och jag har egentligen gett upp.

Gjorde du inget annat än avinstallerade nForce-controllern som körde SSDn? Gick det bra? Kör du i Raid också?

Permalänk

Sorry gays, jag hittade lösningen på nätet. Det visade sig vara en enkelt kopiering av filen vssadmin.exe till en installerad SSD Tollbox folder på C: disken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jan från Ekerö
Sorry gays, jag hittade lösningen på nätet. Det visade sig vara en enkelt kopiering av filen vssadmin.exe till en installerad SSD Tollbox folder på C: disken.

Var hittade du lösningen till ditt problem? Om du bifogar länken eller en liten miniguide så kan jag inkludera lösningen i FAQ:en. Detta möjliggör att flera kan ta del av lösningen.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk

Tycker ni det är värt att köpa en x25-m g2 nu eller vänta på nästa generations diskar från Intel? De är väl trots allt på ingång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lövträd
Tycker ni det är värt att köpa en x25-m g2 nu eller vänta på nästa generations diskar från Intel? De är väl trots allt på ingång?

Jag hade köpt! Är det några månader kvar är det mer än värt det. Plus, det lär ta ett par evigheter innan det går att få tag på nån.
Prestandamässigt tror jag ändå inte de skulle vara betydligt bättre, möjligen billigare. Men även det vore tveksamt med tanke på att de säljer så bra som de gör ändå.

Allt pekar på: Köp!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Har nu skaffat mig en 160gb intel ssd och undrar om dessa resultat är bra?

Disken är fylld ungefär 100gb.

Permalänk
Medlem

vilka resultat?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Hej, jag vill köpa SSD i en ny laptop men är väldigt ny till detta. Har bara sett youtube filmer som visar hur fantastiskt snabbt det är

Är det samma diskar som används i desktop? och kan moderkortet i en laptop utnyttja en ssd lika mycket?

Jag vill köpa min laptop utan windows (tar det från min netbook som kör ubuntu) men som jag har förstått av denna tråden verkar det inte vara helt enkelt att installera så man får max prestanda, och det lär ju inte vara enklare med en laptop (drivrutiner?)

Om jag skall lägga ut 2000 extra vill jag ju att det skall fungera så....någon som har kunskap eller erfarenhet av ssd till laptops?

Permalänk
Avstängd

Jag får inte datorn att fungera med AHCI mode Bios inställning, windows bryts vid inlogning och stängs av, och ibland bluesceen.
Vad *** gör jag för fel?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Inaktiv

Läst FAQ?