Permalänk
Melding Plague

OCZ på Cebit 2010

Välkända OCZ smäller upp en monter på Cebit som är sprängfylld med SSD-lagring i alla former.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Några priser ni snappat upp?

Permalänk
Avstängd

Blev nyfiken på SSD med PCI-Express

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tjena,

När jag läser om SSD diskar så är det ofta det kommer på tal om "antal skrivningar" som produkten tål. I denna artikeln stod det tex att SLC-kretsar tål fler skrivningar än MLC-kretsar.
Nu undrar jag hur illa det är egentligen. Kan man räkna med att SSD disken kommer pajja om inom 2 år eller dyl? Är andrahandsvärdet för begagnade SSD-diskar typ inget alls?
Anledningen till att jag undrar är för att jag aldrig ser samma frågeställning när det gäller nya hårddiskar. När dom jämförs nämns inget om hur många läsningar eller skrviningar dom tål utan bara hastighet, värme och ljudnivå.
Hade varit intressant om nån insatt vet hur det ligger till.

/mvh Fanten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
[text]

Mm, skulle jag också gärna vilja veta.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Hur det är med andrahandsvärdet känns svårt att säga något om men jag vet att jag har läst att MTBF för många SS-diskar ligger runt 1,5-2 miljoner timmar. Vad man gör med disken under den tiden vet jag inte dock, jag antar att det är 1,5-2 miljoner timmar i drift och att disken faktiskt används men hur mycket och till vad har jag ingen aning om. Det borde finnas en standard där det står angivet exakt hur begreppet MTBF definieras.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
När jag läser om SSD diskar så är det ofta det kommer på tal om "antal skrivningar" som produkten tål. I denna artikeln stod det tex att SLC-kretsar tål fler skrivningar än MLC-kretsar.
Nu undrar jag hur illa det är egentligen. Kan man räkna med att SSD disken kommer pajja om inom 2 år eller dyl? Är andrahandsvärdet för begagnade SSD-diskar typ inget alls?

Vi har försökt göra uppskattade beräkningar på hur länge en Intel X25-M kan leva i vår proxy som står på 265/24/7 och kom fram till c:a 9 år. Jag antar att antalet skriv- och läsningar överträffar den genomsnittligen hamanvändaren.
I denna exelenta artikel pratas det om upp till 10 år så vi är kanske inte helt ute?

Hur det är med andrahandsvärdet vågar jag inte sia om. Jag skulle idag inte köpa en använd SSD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Blev nyfiken på SSD med PCI-Express

Har för mig att man inte kan köra OS från PCI-E

Dock inte säker

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Hur det är med andrahandsvärdet känns svårt att säga något om men jag vet att jag har läst att MTBF för många SS-diskar ligger runt 1,5-2 miljoner timmar. Vad man gör med disken under den tiden vet jag inte dock, jag antar att det är 1,5-2 miljoner timmar i drift och att disken faktiskt används men hur mycket och till vad har jag ingen aning om. Det borde finnas en standard där det står angivet exakt hur begreppet MTBF definieras.

Det är mer eller mindre standardiserat.

Men det har egentligen inget (nåja) med en enskild produkt att göra.
Utan defineras mer som av t.ex. 1 miljon ssd's kommer en av den miljonen att faila var annan timme.

Så du kan ha en som dör efter 12 timmar lika gärna som aldrig, det är snittet på x.

Samsung definerar sin MTBF som

MTBF (ort) = (72 h * 120 diskar) / felande

Och har en MTBF på 500 000 h.

Så om de använder samma standard för att räkna ut MTBF t.ex. MIL-HDBK-781 så borde ssd's vara ~4x säkrare.

Men om man pratar om t.ex. 2 TiB vs 64 GiB så måste du ju ha 30x fler diskar för samma data och då skulle det bli drygt 8 ggr högre chans att data dör.

Man kan räkna som man vill

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Har för mig att man inte kan köra OS från PCI-E

Dock inte säker

Är knappast några problem då man kan köra OS pådiskar anslutna till kontrollerkort anslutna via PCI-E bussen

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Blev nyfiken på SSD med PCI-Express

Jo jag med om den går i 900mb/s så är det ju skit snabbt dom ssd som är nu går väl runt 200-300mb/s

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

såg på ocz hemsida att dem var 256-512gb dem där pci-e SSD´s så priset blir nog ganska högt ^^

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Medlem

PCI-E diskarna ser riktigt spännande ut, men lär väl kosta en miljon per GB typ...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Kan det inte göra lite snabbare diskar till Sata III istället?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av irona1
såg på ocz hemsida att dem var 256-512gb dem där pci-e SSD´s så priset blir nog ganska högt ^^

De finns i 1 TB också. Jag var där och såg det, kolla själv på bilden. Det står 1 TB på skylten.